hoi Jan. Goed idee. De vissen verliezen hierdoor minder energie en kunnen het rustiger aandoen terwijl de filter nog behoorlijk intact blijft. Het voeren mag ietsje minder. De vertering gaan wat langzamer in kouder water. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 16:58u. 20 November 2012

Hoi Kevin. Dit fenomeen herken ik. Had zelf ook twee exemplaren die een wittige vlies over hun ogen kregen. Even spontaan als dit verscheen, verdween het na een aantal weken ook weer. Maar het typisch was dat het elk jaar in dezelfde periode weer terugkwam. En bij dezelfde twee vissen. Ik vermoed dat het te maken heeft met een verminderde weerstand, maar zeker ben ik er niet van. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 10:40u. 19 November 2012

Nou Gerard, dat is nieuw voor mij. Google maar eens onder die naam. Genoeg koiwinkels die het spul verkopen. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:26u. 06 November 2012

hoi Martien. Het verhaal is simpel. Als de vissen in-actief zijn (ze hangen in het water of liggen op de bodem) dan niet voeren. Zijn ze actief, zwemmen ze rond, dan maximaal 1 a 2 keer in de week heel bescheiden voeren. Let wel: voeren is niet strikt noodzakelijk. Als ze geen energie verspillen, kunnen ze zonder voeren de winter vlot doorkomen. Mits ze natuurlijk het afgelopen seizoen goed gevoerd zijn en weerstand hebben opgebouwd. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 01:32u. 05 November 2012

Hoi Gerard. Check eerst eens of er nog parasieten op de vissen zitten. Costia is meestal na een behandeling verdwenen. Als dat zo is verder niet meer behandelen. Trichodina kan meestal geen kwaad in beperkte hoeveelheden en behandeling kan tot volgend jaar uitgesteld worden. De behandeling met Formaline en Alparex is nogal heftig en dubbel-op. Waarom geen kalium pergamanaat c.q FMG gebruikt? Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 01:28u. 05 November 2012

hoi Nico. Mijn ervaring bij dit virus is, dat het toch sluimerend in het lichaam aanwezig blijft. Met andere woorden, je krijgt het nooit volledig weg en de kans blijft aanwezig dat bij het afnemen van de weerstand van de vis die pokken in meer of mindere mate toch weer de kop opsteken. Voordeel is dat karperpokken weliswaar cosmetisch gezien lelijk zijn, maar dat het virus verder onschadelijk is voor de koi. Je kunt dus gerust de temperatuur langzaam laten zakken. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 11:03u. 29 October 2012

hoi Marco. Als het echt gaat om groen riet (maar ook de bonte siersoorten) dan is dat niet aan te raden. De wortels van riet zijn, behoudens een zachte wortelkluit, een soort maruzomen, zoals bij bamboe, en gaan vroeg of laat gegarandeerd door folie heen. Lissen geven geen probleem. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 11:16u. 16 October 2012

Waarschijnlijk zijn je GH en KH waarden dan hoog?? TDS moet je toch zien als een ervaringsgegeven. Dwz regelmatig meten zodat je inzicht krijgt in bepaalde invloeden. Bijv. een fikse bui regen of een uitgebreide voerbeurt. Wat doen dit soort dingen met je TDS en hoe reageren het water c.q. je vissen hierop. Gaan ze schuren, hangen of happen. Dit soort verbanden moet je leggen om erachter te komen wat voor jouw vijver de ideale TDS waarden zijn (is bij elke vijver anders) en welke min of meer waarden de gedragingen van jouw vissen beinvloeden. Een afwijking van bijv. 10% (TDS 50) kan duiden op vervuiling, maar is dit een proces dat gaande is in je vijver of is dit simpel het gevolg van een uitgebreide voerbeurt? Kijk over een termijn van bijv. een maand hoe de TDS zich ontwikkelt: blijft ie stabiel, daalt of stijgt ie langzamerhand. Meet dan ook GH en KH om vast te stellen of daar de oorzaak ligt (gewoonlijk dalen die waarden in de loop van het seizoen). Als richtlijn: is er op termijn sprake van een stijgende TDS waarde van meer dan 10% en zijn de GH en KH waarden nagenoeg gelijk gebleven of zelfs gedaald, dan is er toch sprake van een zekere mate van vervuiling. Het kan zijn door overmatig voeren of slecht voer, vuil enb blad dat in de vijver is gekomen, afstervende algen, niet goed functionerende filter, overbezetting van koi, onvoldoende hygiëne etc. etc. TDS geeft een richting aan; de oorzaken zul je zelf moeten achterhalen. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 11:26u. 09 October 2012

hoi Christ. Je moet de TDS waarde niet te letterlijk nemen, maar meer zien als een leidraad. Wanneer de TDS waarde beneden 300 blijft en evenwichtig is, zonder al te grove pieken of dalen, dan zit men normaliter wel goed. De vissen zullen dat bevestigen. Bij pieken of dalen is het verstandig naar de oorzaak te zoeken. Een forse bui regen, wat zout, flink voeren, het zijn zaken die de TDS waarde kunnen doen omslaan. Meestal herstelt de vijver zichzelf. Een vergelijk met leidingwater is lastig omdat je de verschillen in GH en KH tussen leidingwater en vijverwater in de TDSwaarde moet compenseren. Sommigen gaan uit van een verschil van 10% met leidingwater, maar leidingwater is biologisch dood en daarenboven moet vijverwater wel wat vuil bevaten om de kolonies hetertrofe bacteriën (de vuilvreters) in stand te houden. Nogmaals, als je KH en GH waarden zich zo rond de 5 a 6 bevinden , is een TDSwaarde van 300 alleszins acceptabel. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 00:27u. 09 October 2012

Hoi Peter. Ik zou die beadfilter gewoon door laten draaien, hoor. Er zijn altijd rottingsprocessen in de winter (algen, blad, bacteriën e.d.) en in sommige winters kun je ook nog wel af en toe voeren. Het gaat er om dat het water enigszins in beweging moet blijven om niet te bederven. Het is wellicht zinvol om wat minder frequent te spoelen en een wat lichtere pomp te nemen, want al met al is de activiteit onder water natuurlijk wel een stuk minder dan szomers, dus is er ook minder vervuiling. Dat geldt overigens voor alle ondersteunende apparaten, zoals zuurstof, pompen etc. Het kan allemaal een tandje minder. Goed voor de stroomrekening. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 00:48u. 03 October 2012
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml