Hey William. Alle haakse hoeken (bodem op wand en wand op wand) opvullen totdat er een ronding is ontstaan. De uitvoeren op een decimeter en krap een halve meter van de bodem. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 08:32u. 16 May 2012

hoi William. Voor een vijver van zo'n 25 kuub heb je twee filterlijnen nodig. Je zult dan ook twee bodemafvoeren moeten hebben al dan niet nog gecombineerd met een skimmerafvoer. gr. Rini

Beantwoord door Rini op 01:05u. 12 May 2012

Hey Rik. Ik ken de namaak kamiac niet, dus kan ik er ook geen oordeel over vellen. Een misverstand: er zitten wel degelijk tien koi in mijn vijver, wat kleinere weliswaar dan eerst, maar toch. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 01:03u. 08 May 2012

Algen is een teken van een goed biotoop maar te veel schaadt. Het is een kwestie van een teveel aan nitraat en fosfaat. Er zijn algendodende middelen op de markt maar dit is symptoonbestrijding en slecht voor het watermilieu. Een afschuimer heeft een positieve werking en natuurlijk nitraatvretende waterplanten. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 15:58u. 02 May 2012

Dat kan, William, al is dat niet ideaal. Goed beluchten en afdekken. Water uit de vijver gebruiken en zeker niet voeren. Een beetje zout er bij (0,2%) is niet verkeerd. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 10:24u. 16 April 2012

hey Leo. Zolang ik mijn huidige vijver heb, heeft deze ook een pHwaarde van 8,1-8,4. Deze waarde is een natuurlijke stop in de pH-opbouw, net zoals 7.7 dat is.
Op zich kan deze waarde geen kwaad, mits ie stabiel blijft, dus met een redelijke KH van 5. Pogingen tot het verlagen de pH (o.a. via absorbine zuur, waterverversingen met leidingwater met een lagere pH) werken maar tijdelijk. De pH komt steeds weer terug op het oude niveau. Het enige wat werkt is een enorme hoeveelheid bacteriën, want die scheiden bij hun werking continu zuren af. Wanneer die hoeveelheid bacteriën echter relatief beperkt is (o.a. door een bescheiden koipopulatie, ) lukt de verlaging nooit. Ook waterverversingen en algen functioneren in principe als rem voor de opbouw van een grote bacteriepopulatie. Er treedt een verdunning op van het ammoniak en het ontbreekt de bacteriën aan voldoende voedsel. Verzuring van het water vindt dan ook nauwelijks plaats. Ook de winter en eventuele medicamenten zetten een rem op de bacteriegroei. Je begint eigenlijk van voren af aan. Pas in de loop van juli ontstaat er een bacteriepopulatie die afgestemd is op het voedsel dat de vijver levert. Er mag dan geen ammoniak in gevaarlijke hoeveelheden (vanaf 0.03 mg/l HN3) optreden. Het enige wat je zou kunnen proberen is de hoeveelheid beluchting verminderen. Beluchting in het algemeen blaast de CO2 uit het water. CO2 is een verzurend component en dwingt de PH naar beneden. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 13:03u. 02 April 2012

Hoi Ben. Mogelijk ligt het aan het voer c.q. de gevoerde volumes. Verander eens van koipellet. Sommige pellets maken het water hardnekkig bruin. Probeer een ander merk en/of voer wat minder en kijk of het resultaat heeft.
Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:25u. 01 April 2012

hey Wim. Bij de ontwikkeling van het BH stelde men vast dat dit materiaal een grotere variatie van bacteriestammen in een groter volume opleverde. Met andere woorden: als aanhechtingsplaats voor bacteriën beter dan ander conventioneel filtermateriaal. Dat van die waterval heb ik ook geprobeerd. Dat blijft toch lastig omdat vuil de neiging heeft zich tussen het filtermateriaal te nestelen, daar waar er geen verval is. En dan kan het geheel zich tegen je keren, temeer omdat 11 kuub flow voor dit project vrij weinig is. Wie een volop functionerende bakki heeft met voldoende waterflow, zal nimmer vuil ontdekken. Het gaat dan met name om fijnvuil, wat ook een sieve niet tegenhoudt. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 13:52u. 30 March 2012

hoi Eric. Het wetenschappelijk rapport (ism universiteit Gent) dat ik hier over de werking van pip heb liggen, geeft aan dat de aantallen schadelijke bacteriën (e-coli, aeromonas) die van nature in het water voorkomen, door het gebruik van pip, na een viertal weken dramatisch verminderen. Met als gevolg minder kans op ontstekingen, bekrot etc. zonder overigens de garantie dat het niet voor kan komen, want soms zit het gewoon in de vis zelf. Wat mij betreft heeft die soms sterke ontwikkeling van schadelijke bacterien vooral te maken met het feit dat er te weinig voedselconcurrentie voor ze is. Het is daarom niet verkeerd om regelmatig bijvoorbijveeld de Bacillus bacterie toe te voegen, zoals die zit in de Kamiac van House of Kata. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 10:36u. 29 March 2012

Hoi William. Of het veel toevoegt aan de werking, waag ik te betwijfelen. Een goed functionerende bakki verzamelt alle bacteriestammen die nodig zijn in de omvang die nodig is om het water goed te recyclen. Een bewegend bed achter de bakki zal niet zo veel extra bijdragen, maar kwaad zal het ook niet kunnen. Een vijver van 25 kuub op een lijn is nogal mager. Je zit net in de omvang van een vijver die twee lijnen benodigt, maar ja stroomkosten liegen er ook niet om. Als je besluit tot een lijn, dan zou ik zoveel mogelijk water over de bakki laten stromen als mogelijk is. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 10:46u. 29 March 2012
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml