Beantwoord door Rini op 00:34u. 22 March 2012Nee, dat klopt helemaal Wiegert. Vissterfte treedt op, niet omdat er ijs op het water ligt, maar als sneeuw het ijs bedekt en het zonlicht niet meer in het water door kan dringen en er zuurstoftekort optreedt en er zwavelgassen ontstaan. Dat zal in een beluchte koivijver wellicht nog meevallen, maar voor de vissen in het een stresssituatie tot en met. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 00:53u. 14 March 2012Tja, ik heb hier toch te weinig gegevens om een zinnig antwoord te geven. Hoeveel koi zaten er in uw vijver. Hoe was het voerregime. Veel of weinig waterverversing? Waar zijn de koi aan dood gegaan. Wat verstaat u onder vervuiling en gifitigheid. Wat zijn de ammoniak en nitrietwaarden bij welke ph en temperatuur? Koi gaan niet zo maar dood. Het kan aan het water liggen, maar ook of er besmette koi aan uw collectie zijn toegevoegd. Normaal gesproken moet een dergelijk filter met een 12 kuubs pomp de vijver draaiende kunnen houden. Tenzij er te veel vissen in zaten, er teveel gevoerd is, weinig of geen waterverversing is gedaan, onvoldoende hygiene in acht is genomen (schoonmaak filter/vijver), er teveel met medicamenten gerommeld is, etc.etc. Ik zou vijver en filter grondig schoonmaken, vers water erin, een paar weken zonder vis laten draaien en er dan drie koi in zetten van een en dezelfde dealer. En dat zou ik eens een half jaartje aanzien. Laat de natuur zijn werk doen, dus geen uv aanzetten. Laat het water maar groen wordenen rijpen. Gaat er goed dan kunnen er nog een paar bij. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 00:39u. 14 March 2012Hey Johan. Het is een kwestie van twee muren.. De vijver heeft van oorsprong een opstaande rand van ca. 50 cm hoogte. Deze wand is over de lengte waar nu de plantenstrook is, met een decimeter verlaagd door de bovenste rand stenen te verwijderen.
Vervolgens is er een nieuw buitenmuurtje gemetseld met een hoogte van 50 cm. op een afstand van 30 tot 50 cm van de oorspronkelijke wand. Tusen beide wanden is beton gestort en aan de muren ingesmeerd tot een diepte van ca. 30 tot 40 cm overbleef. Dit is aangevuld met zand, steentjes en dergelijke, waarna de planten zijn aangebracht. Er ontstaat nu een situatie van een strook, waarbij de binnenwand een decimeter lager is dan de buitenwand, waardoor het water vrijelijk over de planten kan stromen, maar waarbij koi het moeilijk hebben om tussen de planten te gaan wroeten.
Ikhoop dat ik het zo een beetje duidelijk gemaakt heb. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 17:02u. 10 March 2012Ik zou me maar niet te druk maken, Jaap. De lente begint en de vijver moet nog opstarten. Bacterieculturen moeten nog aangroeien, algen e.d. gaan zich nog ontwikkelen etc., dus de waarden zijn momenteel allesbehalve stabiel. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 00:09u. 03 March 2012Schuim op het water is gewoonlijk een indicatie van een teveel aan afvalstoffen in het water, met name eiwit. Iets meer water verversen vermindert de schuimvorming. Het water is nu zo'n 8 graden en dan kan mondjesmaat gevoerd worden. liefst om de andere dag.
Beantwoord door Rini op 00:11u. 03 March 2012Nee, dat heeft te maken met het feit dat deze koi een zwakke rode pigmentatie heeft, als gevolg van zwakke genen in dat opzicht. Die oranje kleur komt vermoedelijk niet meer terug. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 17:07u. 08 January 2012Hey Peter. Dit is de veiligste manier om koi over te zetten. De koisok is zo zacht en behoudt het water dat je meeschept, dat de vis geen letsel op kan lopen. Wel de sok aan het uiteinde een keertje omwikkelen zodat ie er niet uit glipt. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 13:27u. 05 January 2012Hey Huub. Er zijn vele factoren die de groei van nitrificerende bacteriën beïnvloeden. De belangrijkste zijn voedsel, temperatuur, zuurstof en zuurgraad van het water. Elk van deze factoren heeft een dwingende invloed op de deling van de bacteriën en je kan dus niet zo maar een percentage noemen bij een willekeurige temperatuur. Verder hangt het af van de soort en de stam bacterie. Nitrobacter (verwerker nitriet naar nitraat) is gevoeliger voor temperatuur dan Nitrosomas (verwerker ammoniak naar nitriet) .Als het gaat om temperatuur, delen bacteriën zich optimaal bij watertemperaturen boven 24 graden. Bij 5 graden is Nitrosomas niet meer actief. Omdat er dan ook te weinig voedsel (ammonium/ammoniak) aanwezig is, treedt er een behoorlijke sterfte op.
Ook Nitrobacter zal massaal afsterven. Conclusie is dat er weliswaar enige mate van bacteriewerking aanwezig is bij 7 a 8 graden, maar dat we dat niet mogen overschatten. In ieder geval zal de duur van de werking minimaal 5 a 6 keer zo lang in beslag nemen. gr. Rini
Beantwoord door Rini op 00:59u. 05 January 2012Dit is zo prima, behalve de voorjaarsbehandeling. Het is sowieso slecht voor de waterkwaliteit en de filtering om antiparasieten middelen te gebruiken, maar in een fase waarin de vijver weer op moet starten is dit zonder meer kwalijk, zeker als een duidelijke noodzaak ontbreekt. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 00:54u. 05 January 2012Nee, het wil eigenlijk zeggen dat het nitrificerend proces, waarin ammonium/ammoniak afgebroken wordt naar nitriet en het nitriet vervolgens naar nitraat als eindproduct, goed werkt. Ik heb vele middelen uitgetest om het nitraatgehalte onder controle te krijgen maar eigenlijk werkt alleen een behoorlijke plantenfilter adequaat, tenminste wil je ook de algen onder controle houden. Ik houd het op 15 mg/l vwb nitraatgehalte als maximum, maar vergeet niet dat fosfaat een nog sterker mestproduct is. Gr. Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.