Hey Jurgen. De Ph is aan de griezelig lage kant, terwijl de KH anderszijds prima bufferend is. Opvallend is de hoge waarde van de gezamenlijke hardheid. De nitrietwaarde is opvallend. Toch lijkt me, dat je dit grondwater prima kunt combineren met leidingwater. Ik denk in een verhouding van 1 deel grondwater op 4 delen leidingwater, mogelijk naar de toekomst toe 1 op 3. Een tricklefilter is altijd goed, heeft positieve invloeden op de waterwaarden en brengt de GH geleidelijk aan iets terug. Het grondwater leent zich niet voor uitsluitend gebruik. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 13:05u. 05 December 2011

Ja, die heeft waarschijnlijk een zwemblaasprobleem en daar is weinig aan te doen.Met een overdose aan verdovingsmiddel kun je de vis laten inslapen. Kruidnagelolie is waarschijnlijk wel bij de koizaak te koop. Jammer, maar er zijn geen andere opties. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 13:57u. 30 November 2011

hey Jurgen. Het beste kun je kiezel gebruiken, waardoor je de planten dwingt hun voedsel uit het water te halen. Bij andere soorten haalt de plant het merendeel van het voedsel uit het substraat, de klei enz. en vermindert zijn functie als waterzuiveraar. Riet beschouw ik als de beste waterzuiveraar.
Welke Oase? Er zijn tig modellen. Normaliter verlangt een beadfilter een drukpomp of tenminste toch een zwaardere transportpomp. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 00:51u. 21 November 2011

hoi Jos. Bij mij is die strook opgevuld met turf, substraat, zand en tenslotte afgedekt met kiezel. Daar moet je niet in gaan wroeten, want dan komen er allerlei schadelijke stoffen vrij omdat dit inderdaad een tamelijk zuurstofloze
ondergrond is. Laat je alles in tact, dan is er geen nadelig effect. Gewoon alleen regelmatig planten snoeien. Er ontstaat wel volop leven van micro-organismen en dat is alleen maar goed. Ik kan me niet voorstellen dat deze strook de behandeling van ziektes hindert. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 13:12u. 20 November 2011

Hey Huub.D´r zit inderdaad een dozijn kleinere koi )50-60' in mijn vijver plus een vijftal kleine spiegelkarpers )10-14 cm' die van uit het ei van Reuselkarpers zijn opgekweekt. Er zit dus voldoende leven in de vijver. Wel enigszins verrassend hoe goed ze het doen, gelet op het feit dat er geen filtering meer op mijn vijver staat, alleen maar een luchtpomp. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 12:05u. 15 November 2011

hoi Simone. Dat mag, mag ik zou er niet te veel van geven, want het belast wel het water nogal. Het kan het water ook behoorlijk doen verkleuren. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 00:53u. 31 October 2011

Hoi Harold. Water is nooit echt stabiel door het jaar heen. Allerlei invloeden zorgen ervoor dat de parameters wijzigen. Zo ook de KH. De hoogte ervan is vooral afhankelijk van de aanwezige CO2 in het water waarmee de aanwezige bicarbonaten een verbinding aangaan. Door planten, regen, forse beluchting (jaagt de CO2 uit het water) en activiteit van bacteriën e.d. verminderen zowel het gehalte van de bicarbonaten als van het aanwezige magnesium en calcium geleidelijk aan. Klei heeft weinig werking op de KH; wel enigszins op de GH. Als de KH gevaarlijk laag wordt, is het verstandig wat natriumbicarbonaat toe te voegen of als dat makkelijker is een flesje KHplus toe te voegen. Check ook eens de KH van je water waarmee je ververst. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:36u. 31 October 2011

Hey Joris. Normaal gesproken is het zo dat als een consument een product koopt, de fabrikant garantie geeft voor een bepaalde periode. Vaak kan het product nog geretourneerd worden binnen een bepaalde periode, als het niet bevalt. Niets van dat alles bij koi en Japanse kwekers. Het is gewoonlijk garantie tot aan de voordeur. Alleen als de verstandhouding tussen kweker en dealer een goede is (lees: de dealer koopt jaarlijks voor veel geld bij die kweker) kunnen er bepaalde afspraken gemaakt worden of compensaties worden verleend. Het geeft inderdaad een apart gevoel om een koi van jezelf in een Japanse mudpond te hebben zwemmen, maar het is niet risicoloos. Je mag van je dealer een inspanning verwachten richting kweker om bij verlies van je koi tot een oplossing te komen, maar je kan niet van je dealer verwachten dat hij elke verloren koi zelf telkenmale volledig compenseert. Als ik een koi in Japan zou kopen, dan zou ik ervoor opteren om die vis naar huis te laten komen, zodat ik er meteen van kan gaan genieten en zelf voor het opkweken kan zorgen. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 00:10u. 26 October 2011

hey Rik, je kan je beluchting in de vijver uitzetten, hoor. Het koudere water heeft nu een veel groter vermogen om zuurstof op te nemen. Ook de bakki kan uit, als je maar de beluchting aanlaat in het filtercompartiment, zodat het water kan ademen (lees = slechte gassen kan verwijderen). Een steur kan perfect tegen koud water, verlangt wel een hoog zuurstofgehalte, maar ik denk dat dit in jouw vijver geen probleem is. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 12:00u. 24 October 2011

Ja hoor Rob, dat mag en dat is zelfs niet verkeerd.Het komt de rust naar de vissen toe ten goede. Ze zullen minder energie verbruiken. Bovendien: door de lage temperatuur kan het water al veel meer zuurstof bevatten dan normaal. Daarnaast verbruiken de koi swinters minder zuurstof. Laat de beluchting die in je filter aanwezig zal zijn, wel met mate doordraaien, want het water moet wel ademen. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 18:42u. 22 October 2011
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml