hoi William. Nee, dat is in geen enkel opzicht te vergelijken. Ik zou eerder zeggen dat Kien een kruiden/plantenmix is, waarvan bij herhaling blijkt dat die weldadig is voor de koi. Probeer maar eens. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 21:00u. 30 August 2011

Hoi Wim. Vroeger kenden we in de aquarium- en vijverwereld het begrip "biologisch evenwicht". Als het ware een harmonieuze samenhang van in water levende organismen, vissen en planten. Problemen waren zelden aan de orde. In de koiwereld is dit begrip in de loop der jaren zoek geraakt door een te veel aan koi en een vaak doorgedreven filtering. De drang naar kraakhelder water is ongekend. We kennen ook het begrip "competative exclusion", wat neerkomt op een situatie waarin het ene organisme of groep van organismen de andere overheerst en verdrijft. Als je dan weet dat de ziekteverwekkende, pathogene bacteriën zich twee a drie keer zo snel delen als de nitrificerende (die ammoniak en nitriet afbreken) en de heterotrofe (die vuil afbreken), dan weet je wel wat de risico's zijn, ongeacht het feit dat de ene vijver de andere niet is. Laten we afwachten waar de conclusies van Jan Pel straks op neerkomen. Maar het kan zeker geen kwaad de vijver zo af en toe is te voorzien van heterotrofe bacteriën, met name Bacillus Subtilus. Deze komt overal ter wereld voor en ik heb voorlopig de sterke indruk dat deze een buffer vormt tegen de ontwikkeling van de ziektemakers. Via Camiac van House of Kata of via de bacterieculturen van Shinji en/of andere, breng je in ieder geval wat meer evenwicht in het vijverwater. Dat is slechts maar een ding want ook andere factoren zoals te veel vis, te veel voeren etc. moeten in orde zijn. We komen er ongetwijfeld op terug. gr. Rini

Beantwoord door Rini op 18:26u. 24 August 2011

Hey William. Ik kan dit zo niet zeggen. Een grijzige laag duidt meestal op een irritatie (zoals parasieten). Dat hoeft echter lang niet altijd zo te zijn. Veel showa tonen een grijzige doorschijn op het sumi terwijl er verder niets met de vis aan de hand is. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 14:48u. 16 August 2011

Hey Johan. Kennelijk is het debiet nu te groot, nu de sieve is weggehaald. Dat duidt erop dat de aanvoerpijpen naar de kamerfilter onvoldoende water toevoeren ofwel dat de doorstroming tussen de kamers te gering is. Je kan een pomp (de 9 kuub) laten vervallen. Dan moet het probleem opgelost zijn. Of je verhoogt de doorstroming via extra gaten tussen de kamers of door er wat media uit te halen. Je kan ook nog een roostertje op de bocht van de skimmer leggen, maar dat gaat wellicht ten koste van de watertoevoer. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 00:38u. 16 August 2011

Ai, ai Peter, dat is een probleem. Er zijn een paar opties. 1) de vijver leeg te laten lopen en het nu goed te construeren. 2) een ballon erin, die inderdaad de pijp hermetisch afsluit. Ik weet echter niet of er ballonnen zijn die passen op een 40 cm pijp. 3) Een overschuifpijp met rubber afdichtingsrand te gebruiken op de bestaande pijp. Ik neem tenminste aan dat de huidige pijp vertikaal tot tenminste iets boven waterniveau uit de pompput komt. Je moet dan de pijp beneden waterniveau laten uitkomen en de overschuifpijp gebruiken om weer boven waterniveau uit te komen. Wel een beetje ongemakkelijk gehaspel, maar het gaat wel. Probleem zal zijn de bestaande pijp onder waterniveau te krijgen. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 12:20u. 12 August 2011

Ha Johan, ik snap hem nu. Wat ik echter niet snap is, dat je pomp niet in staat is die 2,5 meter opvoerhoogte te overbruggen. Ik had een sequence van 13000 liter die weinig moeite had om zeker nog 10 kuub over de bakki te sproeien. En die was maar 180 watt. Je zal dan vermoedelijk een transportpomp hebben met een laag wattage en een beperkte opvoerhoogte. Mijn conclusie is dat jouw pomp niet geschikt is voor deze job in de huidige situatie en dat je een pomp met minimaal 5 meter opvoerhoogte moet installeren. Die zal wel wat meer watt eten, maar niet veel meer. Een alternatief is de sieve uit het systeem te verwijderen en de skimmer rechtreeks op de pomp aan te sluiten (de pomp liefst voorzien van een mandje). Die pomp kan dan eventueel ook hoger, maar wel net onder het wateroppervlak houden. Om grof vuil te weren een borstel in het mandje van de skimmer en voor het fijn vuil een doek onder de sproeibuis van de bakki. Zo deed ik het ook met betrekking tot de bakkis waar ik geen sieve op had staan. Je moet maar kijken wat het beste is in jouw situatie. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:22u. 07 August 2011

Hey Johan. Nee, ik snap het niet goed. Wat draait er nu dan op de bodemput? Of zijn beide pompen nu aangesloten op de bakki. De stuwkracht die een pomp moet leveren, geldt vanaf waterniveau. Als bijvoorbeeld een pomp twee meter onder waterniveau staat en hij moet drie meter omhoog persen, dan geldt nog maar een opvoerhoogte van één meter. Waarom die 12 kuubs pomp zijn debiet niet haalt, is me onduidelijk. Hou er wel rekening mee dat vanaf een kuub of tien de pvc pijp 63 mm moet zijn, anders krijgt het water te veel frictie. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 01:27u. 06 August 2011

Hey Dick. Op een 30 kuubs vijver lijkt mij een UB 100 ruim voldoende. Toen mijn vijver nog 28 kuub was, bleek de UB 60 al toereikend. gr. Rini

Beantwoord door Rini op 15:54u. 03 August 2011

hey Henk, was het maar allemaal zo simpel. De groei van draadalgen is een reactie op het teveel aan voedingsstoffen (nitraat, fosfaat) in je vijverwater. Een anti-algenmiddel is niet meer of minder dan symptoombestrijding want de oorzaak wordt er niet mee opgelost. Van verschillende hobbyisten had ik gehoord dat de Kamiac goed werkte tegen een overvloed van draadalgen. Klei lost dat niet op. Een goed functionerende afschuimer vermindert de hoeveelheid voeding- en afvalstoffen wel en daarmee ook de groei van algen. Nitraatkorrels zijn ook een optie om de hoeveelheid nitraat te verminderen, maar dan blijft nog de meststof fosfaat over. Een afschuimer pakt dat ook aan. Groeten, Rini

Beantwoord door Rini op 00:48u. 16 July 2011

hey Luc. Elke toevoeging van een koi/karper aan een vijver waarin KHV dragers rondzwemmen, loopt het risico op kHV als de omstandigheden daartoe geschikt zijn. Volgens mij horen daar ook Israelische koi bij waarvan je niet helemaal zeker bent of ze al dan niet geinjecteerd zijn. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 01:28u. 13 July 2011
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml