Beantwoord door Rini op 00:04u. 31 May 2011Ik voeg momenteel geen bacteriën meer toe, Ronald. Ik heb in het verleden wel Kamiac gebruikt en was daar best wel over te spreken, hoewel het Bacillus bacteriën zijn en geen nitrificerende. Datzelfde geldt voor de Shinji bacteriën die ik gebruikt heb bij het opstarten van mijn vijver. Normaal gesproken moeten de bestaande bacteriën in de vijver zich vermenigvuldigen, al gaat dat in het voorjaar vrij langzaam. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 20:49u. 30 May 2011Lijkt mij wel, Kristof. Echter, controleer eerst de waterwaarden en probeer het vooraf met een paar goedkope koi. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:35u. 05 May 2011Hoi Wim. Zo'n tricklefilter erbij is nooit overkill. Het verhoogt het bacterieleven en pompt de zuurstof nog een milligrammetje omhoog. Een eiwitafschuimer kan uiteraard nooit kwaad, al is een pomp van 3500 liter redelijk aan de krappe kant voor een goede werking van een eiwitafschuimer. Je zit dan toch gauw op een dubbele of mogelijk drievoudige capaciteit. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 12:16u. 28 April 2011Hey Henri. Hoe meer water erover, hoe beter dat de Clarity functioneert. De pomp bedraagt bruto 14500 liter. Ik denk netto 10 kuub. Degenen die een Clarity op hun vijver hebben staan, zijn er zeer tevreden over. Aangezien mijn vijver louter aangedreven wordt door bakki showers en daar ook afgeschuimd wordt, is het rendement voor mij wat minder. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 12:10u. 28 April 2011Hey Frank. De filter is beperkt tot een sieve en beadfilter. Er wordt wel 20 tot 25% water per week ververst. Voeren geschiedt via een voerautomaat, ongeveer 6 maal per dag. Hoeveelheid zal ongeveer 2 tot 3% zijn. Groeten, Rini
Beantwoord door Rini op 01:33u. 27 April 2011Hey Jozef. Van de kohaku die Interkoi bemachtigd heeft op de Open Sale vind ik Torazo 8 veruit de beste. Gevolgd door Hoshikin 16, Yamamatsu 1 en 2 alsmede Torazo 13. Let wel, het is en blijft moeilijk om vanaf een foto en/of filmpje een gerichte keuze te maken. Verder speelt bij gelijkwaardige kohaku het patroon van voorkeur natuurlijk een grote rol. Zelf ben ik erg gecharmeerd van bijv. de Inazuma kohaku. Niet de duurste maar wel een erg aansprekend visje. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 12:31u. 26 April 2011Hey Jozef. De kweker is een redelijk onbekende voor ons. De vissen zijn echter zoals een Ochiba moet zijn: roodkoper op grijs. Ik vind ze geweldig. Gr, Rini
Beantwoord door Rini op 23:57u. 25 April 2011Hoi Paul, bedankt voor je complimenten. Ik zou voorzichtig zijn met het overplaatsen van koi naar water dat een stuk kouder is. Het hangt er ook een beetje vanaf hoe groot de koi zijn, maar kleintjes verdragen een verschil van 5 graden naar beneden maar moeilijk. Je hebt al gauw witte stip. Naar boven mag er gerust een verschil zijn van 3 graden; naar beneden een graadje. Misschien kan je in de quarantainebak wat kraanwater langzaam toevoegen om de temperaturen bij elkaar te krijgen. Groeten, Rini
Beantwoord door Rini op 20:40u. 23 April 2011Ha, dat is een goeie, Quint. Het lukt mij ook niet sinds ik alles op bakki showers heb draaien. Ik krijg ook alleen maar draadalg. Draadalg is van een hogere soort en dominant tov zweefalg. Je zou eigenlijk consequent de draadalg (mechanisch) moeten verwijderen om de zweefalg weer levensruimte te geven. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 11:37u. 17 April 2011Hey Martin. Bakki is een concept dat gebaseerd is op snelle waterverplaatsing en zuurstofverrijking. Ammonium/ammoniak bouwt zich langzaam in de vijver op voordat het door de filters gaat. Er zit altijd ammonium/ammoniak in vijverwater (electronisch gemeten). Hoe langer het duurt dat het water in de vijver verblijft, hoe meer deze opbouw zich manifesteert. Door binnen het uur het water over de bakki te laten vallen, wordt de opbouw geminimaliseerd. Door de zuurstofverrijking vindt tevens betere nitrificatie plaats. Groeten, Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.