Beantwoord door Rini op 10:48u. 08 July 2011hey Paul. De Clarity is gevuld met bioballen. Mijn ervaring is dat de genoemde doorstroming netto gezien moet worden. Op mijn CL10 had ik een pomp van 14000 liter bruto. Netto zal dit inderdaad op 10000 liter uitkomen. Voor de CL3 mag je tenminste een pomp van 6000 liter benutten. De afschuiming is perfect. De ontkleuring is minder. Een waardevolle aanvulling op de vijver. Het mindert het nitraatgehalte en houdt algen onder controle. Groeten, Rini
Beantwoord door Rini op 11:18u. 05 July 2011De onderste bak is min of meer tweeledig: er ligt een rooster en daar lag bij mij gewoon bacteria house op. Onder het rooster was inderdaad een lege ruimte voor ongestoorde afvoer van het water. Een (goede) afschuimer is altijd zijn geld waard. Gr, Rini
Beantwoord door Rini op 22:40u. 03 July 2011Hey Johan. Dit is nu een mooi voorbeeld hoe een bakki shower als afschuimer functioneert. De meeste typen afschuimer werken volgens hetzelfde principe. Het water wordt ook onder druk het apparaat in gesproeid, door de media heen, waardoor het water via afschuiming van afvalstoffen (primair eiwitten) gezuiverd wordt. En dat is dus een van de vele voordelen die ook aan een bakki shower toegekend kunnen worden. Dat schuim mag gerust op het vijverwater drijven, als een skimmer er maar voor zorgt dat het verzameld wordt, waarna je het schuim af kunt scheppen. In jouw geval denk ik dat het vallen van het water in de onderste bak nu wordt gedempd door de matten, waarna het schuim weer opgenomen wordt door het water. Dat maakt dat het effect van afschuiming nu teniet wordt gedaan. Die lege bak is dus beter ofwel leg je er nog wat harde media (zoals Glafoam) in. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 00:29u. 29 June 2011Hey Rob. Met 4 gram per kuub Praziquantel opgelost in aceton overleeft geen worm het. De vraag die ik mij stel is: heb je te laag gedoseerd of haalt je filtering het spul uit het water? Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:27u. 23 June 2011hey Nico. Ik zou voor een zen-vijver gaan omdat de vuilverwijdering vanwege de doorstroming veel beter geregeld is. Hoe je het ook aanlegt, een uitgechapte vloer met bodemdrains blijft zijn dode hoeken houden. Groeten Rini
Beantwoord door Rini op 00:23u. 21 June 2011Nee, dat weet ik niet. Kijk eens op Google. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 13:14u. 19 June 2011Ja, absoluut Leo. Een bakkishower naast de conventionele filtering doet wonderen. Ik zet swinters ook een aantal bakki showers af. Het mooie ervan is dat ze in het voorjaar weer heel snel opstarten. Ook in Arendonk zetten we swinters de bakki's af vanwege de afkoeling. Hier zit nog conventionele filtering in de kelder. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 18:24u. 12 June 2011hey Henk. Wat ik gehoord heb van diverse mensen is dat regelmatige toevoeging van de bacteriën van de Kamiac (House of Kata) de draadalg fors terugdringt. Google maar eens naar dit product. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 11:48u. 08 June 2011De bedrijven die putten boren weten precies op welke grondlagen zich water bevindt en hoe de kwaliteit daarvan is. Desgewenst maken ze een analyse. Als de kwaliteit goed is, staat het gebruik ervan voor een koivijver niets in de weg. Er zijn best veel koiliefhebbers die grondwater gebruiken. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 00:37u. 01 June 2011hoi Altorf. Het is moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen zonder de wond te zien. De wond zal behandeld moeten worden, bijvoorbeeld met propolis. Het vervelende is dat een flesje propolis meer kost dan de sluierstaart. Nu zijn sluierstaarten geharde vissen, dus het zou kunnen dat ie zelf herstelt. Gaat de wond echter ontsteken, dan is behandeling toch noodzakelijk. Succes, Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.