hoi Thijs. Ik zou toch altijd een minimale ruimte tussen oppervlakte water en pcplaat van 10 cm handhaven. Het water moet wel kunnen ademen. Het is ook niet verkeerd op een zonnige winterdag een klein stukje plaat te verleggen zodat er frisse lucht onder de platen kan. Echter, normaal gesproken zorgt de beluchting in het filter voor voldoende uitwisseling van gassen. Gr. Rini.

Beantwoord door Rini op 00:53u. 21 October 2011

hoi J-P. Het gaat niet alleen om de watertemperatuur maar ook om de vraag of deze sterk dalende is of redelijk stabiel. We hebben de laatste week gezien dat het water maar liefst 4 graden daalde en dat geeft toch te denken als je koi wilt uitzetten. Stabiel laag is niet zo'n probleem. Ik heb nieuwe koi in mijn vijver gezet bij een watertemperatuur van 11 graden zonder enkel probleem, niet in de winter en niet in de lente. Maar eerlijk gezegd een paar graadjes meer zou mijn voorkeur hebben. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 00:49u. 21 October 2011

Hey Ronald. Je kan het beste een professioneel bedrijf die dat doet bevragen. Die weten immers precies op welke diepte het goede grondwater zit en kunnen jouw ook een precieze analyse van het grondwater geven. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 23:49u. 17 October 2011

Waarschijnlijk een zwemblaas probleem. Probeer eens een week met toevoeging van 6 gram zout per liter in het water van de quarantainebak. In twee fases toevoegen en na een week weer langzaam afbouwen. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 00:38u. 15 October 2011

hey Paul. Ik heb ooit een tancho yamabuki gezien (op film weliswaar) dus ze komen sporadisch voor. Tancho is een bijproduct van kohaku. Ze worden dus niet speciaal gekweekt. Ik schat in dat het ontbreekt aan dominante genen, dat het gericht kweken niet lukt. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 19:31u. 05 October 2011

Hey Johan. Ik denk dat dit afhangt van de sterkte van de opwaartse kracht van de beluchte bodemdrains. Wanneer dit een forse kolom is zal er zeker een nadrukkelijke invloed zijn op de doorstroming. Anderzijds hangt het ook af van de sterkte van de stroming en zeker van de afstand van de kolom tov de intrede. Dat wordt wat technisch, maar ga er maar vanuit dat de stroming deels onderbroken wordt. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 23:50u. 26 September 2011

Ja, hoogstwaarschijnlijk het begin van buikwaterzucht. Dat is een dodelijke aandoening. Vocht stapelt zich op vanwege nierfalen. Enige remedie is de vis in quarantaine zetten op 6 gram zout per liter water. Soms herstelt de vis, maar meestal niet. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 00:42u. 26 September 2011

Hey Frank. Costia behandel je met FMG (formaline en malachiet groen). De dosering is afhankelijk van de sterkte van de oplossing. Meestal is dit 20 ml per kuub, maar lees vooral de gebruiksaanwijzing. Omdat costia zonder gastheer na twee uur afsterft, kan deze parasiet heel succesvol buiten de vijver om (bijv. in een vat) behandeld worden. Je houdt dan je vijverwater intact. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:17u. 17 September 2011

hey Kurt. Dat schuim is een gevolg van een teveel aan afvalstoffen (met name eiwitten) in het vijverwater. De bacteriekolonies zijn nog niet volgroeid. Dat is niet vreemd omdat de vijver nog jong is. Je moet toch al gauw op minimaal een jaar tot wel twee jaar rekenen voordat een vijver volledig gerijpt is. Vergeet vervolgens ook niet de stortbuien van de laatste tijd. Vooral nieuwe vijvers krijgen het dan moeilijk. Op zich kan dat schuim geen kwaad, maar het verdient aanbeveling wat bacteriën (zoals die van Shinji) toe te voegen. Waar het schuim ontstaat (zoals bij stroomversnellingen en uitlaten) maakt niet zoveel uit. Belangrijk is dat de vijver in balans komt. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 00:27u. 16 September 2011

Hey Xavier. Ik zou tenminste een foto van de kieuwlamellen moeten zien om er iets zinnigs van te zeggen. Belangrijk is of de lamellen zijn aangevreten of dat er een soort van wittige film opligt. En hoe gedraagt de vis zich. Zwemt ie vrolijk rond of hapt ie vaak aan het oppervlak naar lucht of ligt iet meestal bij een zuurstofrijke uitstroom. Met andere woorden: als er iets aan de lamellen mankeert, moet de vis ademhalingsproblemen krijgen. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 19:53u. 10 September 2011
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml