Hey Peter. Kijk eens op visboeken.nl Daar is een ruime keus aanwezig met toelichting over de inhoud. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 01:10u. 04 January 2012

Nee, er zijn zovele ouderparen. Bovendien worden niet alle genen van de ouders in gelijke mate aan de baby's doorgegeven, dus je kan louter aan het beoordelen van de baby's niet zonder meer zien waar ze van afstammen. In de selectie zit het geheim. Na enkele weken begint de kweker al te selecteren, met kohaku als eerste. Afhankelijk van de variant koi, kiest men als aanvang vooral op tekening (bijv. bij kohaku), eventuele genetische gebreken worden uitgesloten en soms telt ook het formaat nog mee. Naarmate de baby's groeien wegen huidkwaliteit, tekening en bouw zwaarder. Als dealer selecteren wij in het aanbod van de kweker in Japan. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 01:34u. 03 January 2012

Hey Richard. Altijd van grof naar fijn werken. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 16:17u. 31 December 2011

hey Richard. Zoek even op google, want ik kan dat zo niet zeggen. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 19:31u. 31 December 2011

Hey Peter. Zowat elke koidealer c.q. winkel heeft wel goede en betaalbare netten op voorraad. Google maar even.Ik zou voorzichtig zijn met ineens 80% water vervangen. Probeer de visjes toch met minder verversing (max. 30% ineens) te vangen. Nee, het is niet zo vreemd dat ze die prachtige schakeringen iet hebben. Van de in Japan gekweekte koi beantwoordt maar 1 a 2 procent aan de verwachtingen. De rest grenst niet aan de gestelde eisen. gr, Rini

Beantwoord door Rini op 19:50u. 29 December 2011

Hey Martien. Ik zou het zo niet weten. Vroeger heb ik wel eens mijn vijver beveiligd tegen reigers en katten met zo'n spuiter met bewegingsdetectie, aangesloten via een tuinslang op de kraan. Dat werkte best wel. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 00:42u. 21 December 2011

hoi Simone. Toen ik vorig jaar nitraathars gebruikte, nam de nitraathoeveelheid binnen 2 weken af van 25 naar 5 mg/l. Veel hielp het helaas niet en vanwege het hoge fosfaatgehalte van mijn vijverwater bleven de algen groeien, zij het wel wat trager. Ik zou beginnen met 4 kg. hars en vooral in het begin om de twee dagen de hars 24 uur drenken in een zoutoplossing. Het effect van de nitraatverwijdering kan je zien aan hoe bruin dit zoute water wordt. Als je kraanwater echter een laag nitraat- en fosfaatgehalte heeft, zou ik voor verversen gaan. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:37u. 19 December 2011

Hey Joyce. Dat van die koipokken is niet zo erg. Het is een soort virus dat zich vooral met koud water manifesteert. In de zomer verdwijnt het gewoonlijk weer langzaamaan. Ik zou de vissen in de winter niet te veel voeren. Zeker niet onder de 8 graden. Kijk of ze passief zijn of actief. In dat laatste geval kun je af en toe wat voeren, met veel mate want je filters werken in kouid water amper. gr. Rini

Beantwoord door Rini op 17:28u. 18 December 2011

Hey William. Ik zou een vijver graven in een droge maand, ook ivm grondwater, dus mei, juni komen daarvoor in aanmerking. Informeer eens bij experts wat die bronbemaling betreft, want daar ben ik niet echt in thuis. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 19:14u. 10 December 2011

Hey Marco. Als er inderdaad geen parasieten op de vissen zitten, zou er sprake moeten zijn van een irritante stof in het water. Bij tien graden manifesteren ammoniak en nitriet zich niet zo snel in een gevaarlijk hoge waarde, maar aan de andere kant werkt nog maar een klein percentage van de bacteriën, en dan nog in slow motion. Even niet meer voeren en beide waterwaarden checken, dat lijkt me de beste optie. Desnoods water verversen als er ammoniak en/of nitriet geregistreerd worden. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 20:31u. 08 December 2011
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml