Beantwoord door Rini op 00:58u. 25 July 2012Reken maar. Muggenlarven en tubifex zijn het hoofdvoedsel van karper in de zomer. Ze zijn heel voedzaam en hebben een extreem hoog eiwitgehalte. Ze kunnen er dus vlot op leven en groeien. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 20:45u. 13 July 2012Hoi Harold. Ik heb altijd een Bio-UV op mijn vijver gehad. Niet zozeer om zweefalgen te reduceren (want dat kan een gewone UV-C ook) maar vooral om te voorkomen dat de vrijzwemmende, gevaarlijke bacteriën in het water de overhand krijgen. Al het water kent deze bacteriën (zoals E-coli, aeromonas, pseudomonas, vibrio) maar de kunst is ze onder controle te houden. Een Bio-UV helpt daar zeker bij. Een medewerker van de Universiteit in Gent heeft in Arendonk proefondervinderlijk vastgesteld dat de bacteriecount beduidend lager was nadat het water de Bio-UV was gepasseerd. Wat betreft je kohaku: tal van oorzaken kunnen de tekening laten verdwijnen, zoals dubieuze kwaliteit water, stress bij de vis, ziekte etc., maar de hoofdoorzaak is toch vaak te vinden in de van oorsprong mindere kwaliteit van het hi. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 11:03u. 11 July 2012Hoi Wim. Dat er een beduidend verschil is in eetlust tussen individuele koi, is duidelijk. Dat is ook niet nieuw en vaak zit dat fenomeen in de genen verscholen. Dat dit gevolgen heeft voor de groei, mag ook duidelijk zijn al vinden ze meestal toch nog wel het nodige van hun gading in de vijver zelf, zoals muggenlarven. Wat wel vreemd is, dat de eetlust verschilt van jaar op jaar. Ik heb hier geen precieze verklaring voor. Mogelijk heeft deze vis een probleem met de spijsvertering of met de keeltanden. Je zou het eens kunnen proberen met zacht voer, zoals zinkend deeg. Goede kans dat ie dat volop eet. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 10:51u. 11 July 2012Het is maar wat je zelf wilt, Martien. Groen water is in ieder geval prima voor de gezondheid van je koi, de ontwikkeling, de kleuren en de glans. Ga je de groene zweefalg aanpakken via een UV, dan ontstaat er weer draadalg. Je water bevat nu eenmaal nitraten en fosfaten en dat zijn meststoffen voor planten, zweef- en draadalgen. Nitraatvorming ontstaat uit het nitrificatieproces (ammonium - nitriet - nitraat) en fosfaat komt vooral via het voer dat je aan je koi geeft in het water. Als de vissen het goed doen, zou ik geen veranderingen aanbrengn. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 12:37u. 01 July 2012Hey Dirk. In principe is het goed om een weekje te wachten zodat het water kan "rusten". Daarna kunnen de vissen erin. Succes! Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 18:58u. 28 June 2012Hey William. Stel je vraag even aan Ben. Die is metselaar van beroep, heeft al meer vijvers gebouwd en weet wellicht het antwoord. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 00:44u. 21 June 2012Hey Leo. Ik durf er op dit moment geen slag naar te slaan omdat er steeds meer types met verschillende prestaties op de markt komen. Je kan toch het beste je laten adviseren door de leverancier, temeer omdat de prestaties van een warmtepomp zeer afhankelijk zijn van de omgevingstemperatuur. Bij lage temperaturen is het effect bijna nihil, zo is gebleken. Hou er dan ook rekening mee dat de stroomkosten dikwijls toch behoorlijk oplopen. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 12:02u. 17 June 2012Hoi Rob. Ik denk dat het voor de ontwikkeling van koi (o.a. groei) belangrijk is dat ze uitzwemmogelijkheden hebben. Een vijver van 7 meter lang zou dan mijn voorkeur hebben. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 00:43u. 16 June 2012Hey Leo. Misschien niet zo toevallig doen ze dat bij mij in de vijver ook regelmatig. Een bekend fenomeen, maar moeilijk om te zeggen waar het nu precies aan ligt. Omdat ze het allemaal doen, zou het goed kunnen dat het te maken heeft met de weersomstandigheden. De luchtdruk varieert de laatste tijd per dag en de koi moeten daar de druk in hun zwemblaas toch op aanpassen. Ook de chemische samenstelling van het water (pH) kan daardoor veranderen. De ene dag zon, de andere een plensbui. Ook parasieten zijn niet helemaal uit te sluiten. Neem voor alle zekerheid een afstrijkje en check even onder de microscoop. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:54u. 31 May 2012Hoi Jurgen. Vermoedelijk heeft de KP een negatieve weerslag gehad op je bacteriënbestand, waardoor de reiniging van het water in het geding is. Het zal een aantal weken duren voordat er weer voldoende bacteriën aanwezig zijn om je water optimaal te zuiveren. Daarnaast heeft de KP waarschijnlijk zoveel vuil geoxideerd dat de hoeveelheid waterstofperoxide die je gebruikt hebt, onvoldoende in staat is geweest het water volledig helder te maken. Bij regelmatige waterwisselingen zal het probleem zichzelf oplossen. Ik zou niet te veel voeren en de vijver weer langzaam laten rijpen. Elk gebruik van chemicaliën heeft nu eenmaal een negatief effect op het biotoop en dat heeft tijd nodig om te herstellen. Gr. Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.