Beantwoord door Rini op 15:44u. 02 January 2013Hoi Raymond. Op mijn skimmer staat een transportpomp van bruto 13 kuub, die netto ongeveer 10 kuub water van de skimmer naar de bakki transporteert. Let wel: de skimmers die ik op mijn vijver heb staan zijn van die breedbekskimmers uit de zwembadindustrie. Deze skimmers hebben de mogelijkheid van een dubbele afvoerbuis om de benodigde hoeveelheid water door te stromen. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 12:57u. 30 December 2012Hey Matthijs. Nee, dat zou ik niet weten. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 13:06u. 30 December 2012Hey Johnny. Er is kennelijk iets mis met de vijver, want er is geen aangroei van nitrificerende bacteriën en de pathogene bacteriën zijn dominant. Het maakt daarom ook niet uit of de Kaldness in de eerste of in de laatste bak zit. Ik raad aan om in het voorjaar te starten met toevoegingen van heterotrofe bacteriën via de Kamiak van House of Kata en dit ten minste een keer per week te doen. En laat de UV uit, want het lijkt me dat bij jouw alles te steriel en te klinisch zuiver is. Bacteriën hebben nu eenmaal voeding nodig. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 15:12u. 25 December 2012Hey Johan. Zoals al eerder gezegd; hoeveel wil je invensteren. Op budgetbasis lijkt me een pomp voldoende, maar twee zal beter zijn. Bewegend water is altijd gunstig. Op den duur zal vuil zich in het lava ophopen. Aanbrengen planten is gunstig en zuurstofvoorzieningen aanbrengen onder de lava is zeer zeker positief. Bij gebrek aan filtering zou ik in alle gevallen een goed functionerende eiwitafschuimer aanbrengen. Dit zal ook algengroei afremmen. Zo mogelijk aanzuigen in de zwemvijver en uitstroom in de lavabak. Overigens zou die afschuimer ook jouw tweede pomp kunnen zijn. Zoals eerder gezegd: niet te veel vis. Hoe meer vis, hoe meer voer, des te meer afvalstoffen. Met dit aantal vissen moet het kunnen, maar minder is altijd beter om het water zonder filtering in goede conditie te houden. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 14:41u. 23 December 2012Hoi David. Vanuit hier moeilijk te zeggen, maar geen abnormaal verschijnsel. Normaliter ontwikkelen algen zich in de winter door een teveel aan voedingsstoffen die niet worden afgebroken als gevolg van lage bacterieactiviteit en/of afstervende planten. Oorzaak ligt vermoedelijk bij het voeren maar ook de hygiene in de vijver kan een oorzaak zijn. Lichte waterverversingen kunnen het teveel aan voedingstoffen verdunnen en de algengroei afremmen, mits natuurlijk er geen overdaad aan nitraat in het leidingwate zit. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 00:40u. 20 December 2012hey Rudy. De functies van de blauwe Japanse matten zijn al decennia lang bewezen, dus ik zou daarvoor gaan. Mogelijk hebben de aanduidingen top grade and HQ eerder te maken met de levensduur van de matten, maar de gewone blauwe matten gaan erg lang mee. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 10:11u. 10 December 2012Hoi Daniel. Irritaties bij koi kunnen verschillende oorzaken hebben. In ieder geval stress, maar inderdaad ook wisselende waterkwaliteit en watertemperatuur, misschien ook parasieten. Oppassen dat de verschijnselen bij jouw sanke niet leiden tot bacteriële problemen. In ieder geval (nog) niet bij jouw koicollectie doen. Een paar weken in een eigen q-bak met wat zout (0,3%), bij voorkeur in gezelschap van nog een koi, verwarmd water, zodat hij kan herstellen. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:41u. 28 November 2012Hoi Leo. Mijn vissen groeiden gemiddeld 3 cm per jaar. Alle vissen waren op één na boven 80 cm. Domino groeide in 2 jaar van 90 naar 96 cm. Gemiddeld had elke vis 8 kuub ter beschikking en de waterverversing was ca. 15% per week. Neem hierbij in acht dat ik de vissen - als de omstandigheden goed waren - zwaar voerde. Avonden van 2 kilo waren geen uitzondering. Maar dat dit laatte met beleid moet gebeuren, mag duidelijk zijn. Weinig vis ondersteunt de hygiëne in de vijver, stimuleert de groei en onderdrukt het risico op ziekten. Dat is de moraal erachter. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 21:24u. 23 November 2012hoi Wim. Een koi groeit in goede omstandigheden tot zijn 16e jaar, dus als het in de genen van zo'n vis zit, is het bereiken van een behoorlijke lengte zeker mogelijk. Ervaringcijfers uit Japan geven echter aan dat om een koi tot jumboformaat uit te laten groeien (als de koi over dit groei- gen tenminste beschikt) hij zeker dubbel zo veel ruimte nodig heeft als jouw streven. Tenminste 10 kuub per vis en anders haal je nooit de maximale potentie uit de vis. Daarnaast bevat het kopen en laten opgroeien van tosai risico's ten aanzien van groei, kwaliteit, geslacht en gezondheid. Later blijkt dat zo'n tosai toch niet datgene in zijn mars had, dan was verwacht. Het kopen van bijvoorbeeld sansai geeft een veel beter potentiebeeld van wat je ervan voor in de toekomst mag verwachten en is daarom minder risicovol op dat gebied. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 16:55u. 20 November 2012Ik denk dat je het beste bij een koidealer of dierenwinkel terecht kan. Gr. Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.