Beantwoord door Rini op 10:37u. 20 March 2013Hey Johan. Een onbeschutte bakki kan in het voorjaar het vijverwater behoorlijk afkoelen en voor flinke schomelingen zorgen. Ik zou met het opstarten wachten totdat de nachttemperaturen de dubbele cijfers halen. Dat zal dan wel mei worden, vermoed ik. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 16:35u. 17 March 2013Hey Stephan. Klei kun je niet overdoseren, dus het komt niet zo nauw met de porties. Normailter het dubbele in de zomer tov de winter en dat is zo'n 200 gram per 10 m3 wekelijks, bij voorkeur in evenredige porties van 50 of 100 gram over de week te verdelen. Het is ook een kwestie van feeling; kijk hoe de vijver en de koi erop reageren op een wat langere termijn. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 15:38u. 16 March 2013hoi Martien. Gewoonlijk is het vijverwater na de winter niet van geweldige kwaliteit. Door de kou heeft de natuurlijke recycling immers op een laag pitje gestaan. In het voorjaar 10 tot 15% per week verversen is alleszins aan te bevelen, maar ververs via een potloodstraaltje en niet alles ineens om risico op witte stip te voorkomen en hou het gedrag van de vissen altijd goed in de gaten. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 10:59u. 14 March 2013Hey Frank. In mijn optiek overtreft niets de BIo UV als het gaat om het verbranden van zweefalgen en vrijzwemmende bacteriën. UVC stralen zijn korte stralen met een geringe reikwijdte. Het rendement is beter in een Bio UV omdat het water traag stromend in een behuizing gedwongen wordt, waardoor de contacttijd oploopt tot 3 seconden, voldoende om een ruime afdoding te bewerkstelligen. Je krijgt dat nooit voor elkaar met een dompel uv die ergens in een filterkamer ligt. Testen via de universiteit van Gent bevestigden de afdoding via een Bio UV. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 10:44u. 10 March 2013Hoi Jan. Vergelijk het met willekeurig gekruiste "straathonden" en "rashonden". Zo'n ghost koi is een allegaartje van genen en dna-materiaal en wordt normaliter veel ouder dan een speciaal gekweekte raskoi. Net als een "vuilnisbakkenras" ouder wordt dan een stamboekhond. Gemiddeld zou ik voor zo'n vis op 25 jaar rekenen. Ken je geen vijverhouder waar je de ghost in kwijt kan? Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 13:30u. 03 March 2013Hoi Rens. Nitraathars is een ionenwisselaar en verzadigt vrij snel. Bij 50 mg/l nitraat moet je het echt om de paar dagen regenereren met zout. Er komt dan een soort van donkerbruine koffiedrab vanaf. Met een liter of 4 hars moet je telkermale het gehalte nitraat iets zien verminderen. Nitrificatie (dus de stikstofcyclus) levert alleen maar meer nitraat op. Immers ammoniak levert nitriet op en de verwerking van nitriet levert weer nitraat op. Een meerkamerfilter werkt niet echt om het nitraat te verlagen. Een bakki kan dat op den duur wel iets verlagen, omdat via het neervallende water het ammoniak zich verspreidt in de lucht. Er zit wel een verlagende werking van nitraat in de werking van BH maar in het algemeen toch onvoldoende om het nitraat op een echt laag gehalte te houden. Misschien is de aanbreng van wat waterplanten (bijvoorbeeld waternavel of drijvende planten zoals waterhyacint) een optie voor in de zomer? Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 14:47u. 24 February 2013hoi Ronald. Ik moet je vraag negatief beantwoorden. Ik heb geen ervaring met dergelijk spul. Wil je het gaan gebruiken, informeer dan goed wat het doet met je vijverwater. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 17:26u. 13 February 2013hoi Gerry. Die witte waas ontwikkeling wordt gewoonlijk veroorzaakt door irritatie van de slijmhuid. Dat kan bijvoorbeeld komen door de aanwezigheid van parasieten of schimmels. Omdat het zich beperkt tot op de kop, denk ik dat het meer te maken heeft met de koude temperaturen en de variatie in watersamenstelling. Ik zou het verversen beperken tot eenmaal per week 5% zolang het water niet boven de 12 graden is. En zeker geen warm water toevoegen. Water moet stabiel zijn en niet te veel in samenstelling en temperatuur variëren. Ook het spoelen kan gerust minder. Bedenk dat de vijver in ruste zou moeten zijn en het normaal is dat de vissen vrij passief zijn. Het zijn immers koudbloedige dieren die nu geforceerd actief worden door de vele waterwisselingen, spoelingen en warm watertoevoegingen. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 17:04u. 29 January 2013Hey Michael. Wat je koi mankeren kan ik zo niet beoordelen. Echter een loslatende slijmlaag klinkt niet goed en tendeert naar een bacterieel probleem. Dat je koi tijdelijk minder voeding hebben gehad, lijkt mij niet zo'n probleem. Koi kunnen bij lage watertemperaturen erg lang zonder voer. Er is iets anders aan de hand. Misschien is het verstandig om er een koidokter naar te laten kijken. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 12:39u. 27 January 2013Hey Raymond. Wat betreft je laatste alinea: de "worsten" bacteria home zijn qua diameter een stuk smaller en de structuur veel fijner dan bacteria house. Bacteria home is qua doorsnede vergelijkbaar met een dikke rookworst, terwijl bacteria house zeer grof is en toch al gauw op een doorsnede zit van 7 a 8 cm. Gr. Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.