hoi Wim, storten is beter dan stapelen ivm de doorstroming. Bacteriehouse: daarvan is proefondervindelijk bewezen: meer aanhechting bacteriën en een grotere diversiteit aan bacteriestammen. Naar mijn gevoel is het spul niet te evenaren als media voor filters. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 22:01u. 30 September 2012

Hey Paul. Zowel via een TDS meting als een EC meting, meet je de electrische geleidbaarheid, alleen de formules van TDS tov EC verschillen.
TDS meet in ppm en EC in siemens. Er staan vast wel omrekentabellen op Google, mocht je ze willen weten. Zout beinvloedt de meting enorm, dus het is goed het gehalte vantevoren te weten. De door jou genoemde merken ken ik niet. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 19:58u. 28 August 2012

Hoi Jurgen. Nauwkeurig meten kun je alleen met digitale electronische meetapparatuur. Hanna is wat dat betreft toonaangevend. De bekende druppeltests geven alleen een indicatie en zijn redelijk waardeloos als je (giftig)ammoniak of nitriet moet meten, waar het dikwijls gaat om tienden en zelfs honderdsten van mg/l. Ze geven wel een redelijke indicatie als het gaat om grovere metingen zoals pH, GH en KH. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 16:26u. 26 August 2012

Hoi Peter. Een insectenbeet, zoals van een libellenlarve, lijkt me onwaarschijnlijk. Zonder de vis te onderzoeken, is het nogal lastig een oordeel te vellen. Gezien de gedragingen van de Ochiba lijkt me meer aan de hand> Vermoedelijk inwendige problemen, mogelijk iets met de zwemblaas. De bult op de kieuw is mogelijk pus van een ontsteking dat zich heeft opgehoopt. Hier red je het niet met Anarex of soortgelijk. Hier moet een koidokter bij komen, die een diagnose stelt de en bult open snijdt. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:56u. 23 August 2012

hoi David. Bij tancho en kohaku liggen de adertjes pal onder de huid. Enige vorm van stress is dan onmiddellijk zichtbaar. Deze stress kan afkomstig zijn van enig ammoniak of nitriet in het water dat gaat irriteren ofwel van de aanwezigheid van parasieten. Dat zijn de meest voor de hand liggende oorzaken. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 00:50u. 22 August 2012

Hoi Christiaan. Zweefalg in beperkte mate is een indicatie dat het met de waterkwaliteit wel goed zit. Nitraat en fosfaat zijn voedings- c.q. meststoffen voor zweefalgen. Door het gebruik van een UV kan de zweefalg weggebrand worden. Dit is echter symptoombestrijding, want het nitraat is daarmee niet verdwenen. Planten kunnen op een volkomen natuurlijke manier wel helpen en verdienen de voorkeur. Nitraathars vermindert inderdaad het nitraatgehalte. Wel regelmatig recyclen. Bedenk evenwel dat ook fosfaat een belangrijke leverancier van voedsel is voor de algen. Dus vermindering van nitraat alleen is geen garantie. Wanneer het water wat groenig is, zou ik niets doen. Zweefalgen zorgen voor verbetering van de kleuren van de koi, een goede huidkwaliteit en gezond water. Wanneer het echter erwtensoep is, is het verstandig de zweefalgen te onderdrukken. Maar doe dit geleidelijk aan en niet ineens.
Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 19:32u. 14 August 2012

Hoi Paul. Ja, dat kan, maar daar moet je een TDS meter voor hebben. Mocht je komend weekend naar de show in Arcen gaan, dan zijn ze daar vermoedelijk wel verkrijgbaar. Anders bij de meeste koidealers. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 23:39u. 12 August 2012

Als het water langzamer door de Bio UV loopt, zullen organismen langer aan de straling bloot staan; verbranding van pathogene bacteriën en eventuele vrijzwemmende parasieten zal nog effciënter verlopen. Enige kans bestaat dat goed bacteriën ook verbrand worden, al verankeren die zich gewoonlijk op allerlei plaatsen in de vijver en de filters en is het risico op blootstelling aan de UV straling minder. Een Bio UV doodt naast zweefalgen dus ook vrijzwemmende bacteriën en parasieten af. Een onderzoek van de Universiteit in Gent bij Interkoi onderschrijft deze werking. Een Bio UV hoeft overigens niet constant aan te staan. Ik gebruikte hem alleen in het voorjaar; in periode dat het water warmer was dan 20 graden en in het najaar vlak voor de winter. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 00:59u. 11 August 2012

Hoi René. Zoet water heeft een zoutgehalte van minder dan 0,1%. Kraanwater zit gewoonlijk op 0,05%. Met een ppm van 1250 zit je dus op 0,125%. Zeewater zit zo rond de 3 a 3,5%.
Je zit dus met je grondwater iets hoger dan het normale zoutgehalte van zoet water. Het verschil is minimaal en mij lijkt dat in principe geen probleem voor de gezondheid van de koi. Of het echter op lange termijn invloed heeft op de kleuren c.q. groei is lastig te beantwoorden. Als je wat dat betreft op zeker wilt spelen zou ik voor het vullen van je vijver het grondwater fifty fifty mengen met kraanwater, zodat je op een zoutgehalte van minder dan 0,1% uitkomt. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:17u. 08 August 2012

Hoi Thijs. Mijn antwoord is simpel. Vele vitaminen en aminozuren in koikorrels zijn wateroplosbaar. Korrels moeten zo snel mogelijk worden opgegeten, anders verliezen ze voedingswaarde op het moment dat ze water opgenomen hebben. De directeur van Pet Co. in Japan (grootste producent van koivoeders) gaf dit ook al eens aan in een discussie.
Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 00:59u. 04 August 2012
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml