Beantwoord door Rini op 10:30u. 13 March 2011Hey Jeroen, in principe moet je de inhoud van de vijver binnen het uur over de bakki laten stromen. Je zult dus een 10 of 12 kuubs pond erop moeten zetten en je kunt dan volstaan met een vierstaps bakki van 1 meter. De hoeveelheid BH hangt af van je koibezetting en je voerregime, maar gemiddeld wordt 10 kilo BH per 2000 a 3000 liter vijverinhoud aangehouden. Omdat BH vrij prijzig is zou je een bak kunnen vullen met BH, een bak met Glafoam en twee bakken met Hexamedium. Het is verstandig een sieve voor de bakki te zetten om er het grof vuil uit te zeven. Verversing kan rechtstreeks op de vijver, maar altijd met een dun straaltje zodat de waterwaarden niet te snel veranderen. Pure zuurstof kan, maar is prijzig en is in deze set-up zeker niet nodig. De bakki levert zuurstof voldoende. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:35u. 11 March 2011hoi Joost. Vederkruid. Mooie uitdijende plant en veelvraat wat nitraat betreft. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 01:07u. 10 March 2011Hey Paul. Melkzuurbacteriën werken net als andere bacteriën beter naarmate het water warmer is. Er is echter wel enige werking boven de 10 graden, maar ze werken het beste boven de 20 graden. groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 02:34u. 27 February 2011Hey Dieter, ik volg de fora niet, dus het zegt me helemaal niets. Wellicht dat iemand anders je kan helpen, gr. Rini
Beantwoord door Rini op 10:23u. 23 February 2011Ha Eddy, hier hebben we een misverstand. Ik dacht dat je uitging van het principe van een ZEN-vijver. Daar zijn de bodemdrains aan de ondiepe zijde gesitueerd. Het water stroomt dan aan de oppervlakte naar het diepere gedeelte en rolt dan via een uitgeholde wand over de bodem terug naar het ondiepe gedeelte. Hier speelt de lengte van de vijver een grote rol. De vijvers in Arendonk zijn geinspireerd op dit ZEN-principe met dien verstande dat hier het water in zijn geheel van ondiep naar diep stroomt en via de bodemdrains op het diepe gedeelte door pijpleidingen teruggevoerd wordt. Hier speelt inderdaad de lengte van de vijver een mindere rol, alhoewel hoe langer je vijver hoe mooier die stroming uitdijt. Zoals blijkt uit het functioneren van de kleinere vijvers gaat het hartstikke goed bij een lengte van 5 meter. Het hellende vlak moet die stroming helpen uitdijen en vuil makkelijker naar beneden doen verplaatsen. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 01:19u. 23 February 2011hoi Eddy. De vloer moet inderdaad een behoorlijk verval hebben en de vijver moet minimaal acht meter lang zijn wil een effectieve stroming ontstaan. De vijvers zijn door een bouwbedrijf aangelegd en ze hebben inderdaad een wat drogere speciale betonmix gebruikt voor het hellende vlak, maar voor de finesses zou je toch beter bij een bouwbedrijf kunnen informeren. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 19:13u. 17 February 2011Hoi Max. Hebben je koi deze winter op kouder water dan 4 graden gezeten? Hoe dan ook, snel waterverversen en als de weerlicht een koidokter laten komen. Al tijdens het water verversen 0,3% zout in de vijver doen en dat peil houden. Het zou buikwaterzucht kunnen zijn als gevolg van het koude water en daarbij behorend nierfalen, maar meestal zijn dat individuele incidenten. Kennelijk is er iets met de gehele collectie aan de hand. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:32u. 14 February 2011Hey Frank. Wil je profiteren van de positieve eigenschappen van een bakki shower dan zul je er toch veel meer water doorheen moeten laten stromen. Ik denk aan het drievoudige. Groeten Rini
Beantwoord door Rini op 01:04u. 12 February 2011Hey Frank. Klopt, dat laatste. De groeivijver geeft zeer goede groeicijfers. Temperatuur staat continu op 26 graden. Water wordt groen gehouden. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 00:42u. 06 February 2011hey Leo. Yoghurt zit vol met melkzuurbacteriën. Je kan een deel yoghurt mengen met wat lauw water en dat in je vijver deponeren. Luchtsteentje en zo niet nodig. Wel wachten tot het vijverwater een aangename temperatuur heeft. Groeten, Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.