Hoi Leo. Na de testperiode heb ik de vitaliser inderdaad op mijn eigen vijver gezet en daar staat ie nog. Hij doet wel iets met het water, maar eerlijk gezegd kan ik er mijn vinger niet achter leggen. De kleuren van mijn vissen blijven mooi, het water oogt prima en het biotoop lijkt in evenwicht. Maar je weet nooit of dit nu aan de vitaliser ligt of aan de bakki showers of anderszins. Blijft een moeilijke materie, maar je moet er ook in willen geloven. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:20u. 20 November 2010

Hoi Thijs. Een aerator van 27000 tot 30000 liter zal prima passen en zal een positieve invloed geven op het welzijn en gedrag van je koi. Zelf heb ik hem nu uitstaan omdat het water door de lage temperatuur genoeg zuurstof kan bevatten en de vissen wat meer rusten. Szomers in ieder geval een uur voor zonsopgang met tijdschakelaar aanzetten. Dat is de meest kritische tijd en zit er het meeste CO2 in het water. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:13u. 20 November 2010

Hoi Eddy. Niet wezenlijk. Ik zou nu wel meteen een filter tussen pomp en bakki zetten, bijv. in de vorm van een sieve. Er kwam toch nogal wat vuil en draadalgen in de bakkis terecht. Door recente aanpassingen is het nu beter mogelijk vuil af te laten uit de onderste bak, wat de waterkwaliteit ten goede komt. Groeten, Rini

Beantwoord door Rini op 00:50u. 16 November 2010

hey Harold. Met nitraathars bracht ik het nitraatgehalte in 3 weken terug van 50 naar 5 mg/l. Wat dan rest is het terugdringen van het fosfaatgehalte, zodat de algen definitief minderen. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:02u. 13 November 2010

hoi David. Ik kan niet voor je beslissen welke keuze je moet maken. Een goed werkende bakki shower kan een geweldige boost geven aan de kwaliteit van je vijverwater (en dus de koi). Een goed werkende plantenfilter kan voor een evenwichtig biotoop van je vijver zorgen. Beide facetten zijn dus van belang. Glafoam en Hexamedium zijn media waar we nu al jarenlang ervaring mee hebben en die werken prima. Vul de bakken van grof naar fijn (boven naar beneden) en laat er veel water over vallen. Je kan de skimmer als aanvoerbron gebruiken maar hou er wel rekening mee dat oppervlaktewater ook veel vuil meetrekt, waardoor de plantenfilter c.q. bakki fors belast wordt. Een fijnfilter ertussen is geen luxe. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 23:03u. 11 November 2010

Hey Dennis. Ik kan niet anders dan volledig met je eens zijn. Hoe meer vissen per kuub, hoe meer de hobby op de punt van de naald komt te zitten. Los van het feit of het sowieso aanlokkelijk is om veel vis in je vijver te hebben. Het is goed als stressonderdrukkende factor dat een koi een paar metgezellen heeft. Maar dat hoeven er geen tientallen te zijn. Een triootje is prima in dat opzicht. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 00:56u. 10 November 2010

Beste Henk. Verversen met kraanwater verdunt inderdaad het water tav afvalstoffen, zoals eiwitten, bederf van blad en vuil, hormonen etc. en swinters natuurlijk ook ammonium en nitriet als de filters op een laag pitje staan. Je ververst nu zo,n 800 liter per week. Gezien de bezetting zou ik het verversen wat verhogen naar zo'n 1200 a 1500 liter per week. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 11:40u. 31 October 2010

Hey Maarten. Ja, dat is een wond met dood vlees. Hier groeien schimmels en algen op. Het beste is de wond goed te reinigen met watten of wattenstaafjes en vervolgens te behandelen met Betadine of Propolis. Dat geldt trouwens ook voor haakwonden in de bek. Bespoedigt genezing. Groeten, Rini

Beantwoord door Rini op 01:48u. 30 October 2010

Hoi Serge. De kers op de taart lijkt me dat. Een kwestie van een pomp aansluiten op de aanzuigzijde en de afvoer van de bakki op de afvoerzijde. Tenminste....
63 mm is prima voor de aanzuigzijde, maar is te krap voor de afvoer van de bakki. Die moet minimaal naar 90 mm. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 01:25u. 20 October 2010

Hoio Rinus. Dat is heel goed mogelijk. Er zijn me situaties bekend waarin dit zelfs tot sterfte leidde. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 16:40u. 18 October 2010
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml