Beantwoord door Rini op 00:28u. 19 August 2010Dat is een goede vraag, Leo. Klei trekt vuildeeltjes aan, waarna ze via het filter afgevoerd worden. De vijver wordt na een kleibehandeling zuiverder dan voorheen. Hierdoor zou de TDS moeten gaan zakken. Immers, er zit minder vuil in het water. Aan de andere kant geeft klei ook mineralen af (o.a. calcium) en dat verhoogt de TDS weer. Je ziet het: niet zo eenvoudig. Toch zal de TDS geneigd zijn na een kleibehandeling van het water iets te zakken. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:38u. 19 August 2010Hey Henk. Karperluis zet haar eitjes af op de wanden, stenen en planten in de vijver. Daarom zie je ze steeds weer terug. Dimilin is effectief tegen karperluis, maar het is alleen op voorschrift van de koidokter verkrijgbaar. Binnen 3 a 4 dagen is hun levenscyclus vernietigd. Filters e.d. ondervinden weinig terugslag van de behandeling. Overleg met de koidokter voor een herhaalde behandeling. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:42u. 16 August 2010hey Marco. Minimaal 2x en indien nodig 3x. Bij de huidige watertemperaturen 5 dagen tussen elke behandeling. 20% water verversen. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 15:46u. 15 August 2010hoi Gerard. Nu heeft zo'n beetje iedereen wel last gehad van parasieten na die lange winter en dat koude voorjaar. Maar goed, een plantenfilter trekt vuil aan. De kunst is om hem schoon te houden. Ik heb zelf alle planten (voornamelijk gewoon riet) in mandjes met kiezel staan. Het riet wordt nu gedwongen om voedsel uit het water op te nemen en acteert dus als waterzuiveraar. De mandjes staan op roosters, ongeveer 2 decimeter van de bodem van mijn plantenbak. Er gaat veel water doorheen om te voorkomen dat het vuil in de plantenbak achter blijft. Zo komt het vuil daar waar het thuis hoort: in het mechanische filter. Je zou eventueel nog wat beluchtingsschalen/pijpen in de bak kunnen leggen met een luchtpomp erop, zodat alle vuil in suspensie blijft. Bovendien komen er dan mooi goede bacteriën op de kiezel in de mandjes. In de winter leg ik de plantenbak stil, nadat ik alle riet gesnoeid heb en maak ik hem in het voorjaar helemaal schoon. Niet zo'n karwei want het is een kwestie van water aflaten en even een spuit water op de mandjes. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 18:32u. 14 August 2010Hoi Jan. Iedereen die het boek in de voorverkoop besteld heeft krijgt een gratis boeklegger t.w.v. 4,50 euro. Gewoon als blijk van dank. Luc vergat nog te vermelden op de site dat deze verchroomd is en de koi die op de kaft van het boek staat, is ingegraveerd. Naar mijn smaak een hebbedingetje. We bieden ze ook te koop aan voor 4,50 euro. Ik zie je zaterdag. De boeken zijn echt mooi. Je hebt geen legitimatiebewijs nodig. We hebben een bestellijst en vragen naar het adres. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 13:11u. 13 August 2010Hey Jos. Als deze irissen niet voor waterzuivering bestemd zijn, dan zou ik gaan voor substraat. Is het wel voor waterzuivering, voor kiezel, want dan worden de irissen gedwongen hun voedingsstoffen uit het water te halen. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 10:02u. 12 August 2010Hoi Steven. Ik vind dat Mike Snaden wel wat doorslaat in zijn streven naar groei. Hij houdt zijn water wel heel arm. Wat hij vergeet is dat zowel koi als bacteriën mineralen nodig hebben en zelfs niet mogen ontberen. Denk bijvoorbeeld aan calcium (kalk) voor de skeletvorming. Vergroeiingen aan de rug zijn dan niet langer meer denkbeeldig. Een probleem dat je ook regelmatig terugziet in het zachte water in Japan.
In mineraalarm water is het bovendien heel moeilijk om kolonies nitrificerend bacteriën te vormen. Ook die hebben mineralen nodig, net zoals alle andere micro-organismen. Een KH van 2 is linke soep in Nederland. Buiten schommeldende pH-waarden is een plensbui zure regen inderdaad een bron van een pH-crash en ik denk dat de gemiddelde koi-liefhebber niet in staat is die te voorkomen.
Wie mooie koi wil hebben die het goed doen, moet zijn vijver een tijdje groen laten worden van de zweefalgen. Dat is een weldaad voor de ontwikkeling van de koi. Verder zijn stabiele waterwaarden, veel zuurstof (verzadiging) en 20 graden watertemperatuur impulsen voor goede groei. Ik streef naar waarden van KH 4, GH 5 en TDS 200/220 ppm.
groeten Rini.
Beantwoord door Rini op 13:52u. 10 August 2010hey Huub. Pas tussen hun 4e en 6e jaar krijgen shiro utsuri hun definitieve uitstraling. Daarvoor blijven het toverballen. Huidkwaliteit is zeker een bloedlijnverhaal maar ook voer, temperatuur en omgeving spelen een rol. Stress veroorzaakt meestal een wat rozige kleur plaatselijk op het wit, net als bij tancho, vanwege de opgezette adertjes in de huid. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 15:41u. 08 August 2010Hey Pieter. Hopelijk ben je nu van de ellende af. De werking van zeoliet neemt af naarmate het percentage zout in het water hoger is. Een gram de liter moet evenwel nog kunnen. Het zeoliet zal dan geen ammoniak vrijgeven, maar beter is geen zout in de vijver. 1 gram per liter heeft verder ook geen antisceptisch effect. Groeten, Rini
Beantwoord door Rini op 10:25u. 08 August 2010Hey Jord. Of alsnog een gat graven in de tuin of een aquarium aanschaffen. Groetjes, Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.