Nou Cain, ik kan hier geen touw aan vastknopen. Vaak is verlies of verdunning van het hi te wijten aan een mindere kwaliteit van het hi, maar als het tegelijkertijd bij meerdere vissen voorkomt, moet de oorzaak elders gezocht worden. Dan kom je bij waterkwaliteit of stress, of middeltjes die je in de vijver gedaan hebt.
Wat mij wel opvalt in je verhaal is, dat het verlies van hi begonnen is op het moment dat je met ander voer begonnen bent..... Overigens, als het hi verdunt en verdwijnt, helpt geen enkel kleurvoer. Wellicht kan je het proces stoppen door je vijver groen te laten worden. Zweefalgen geeft de kleuren een boost. Ik zou eens stoppen met dat voer. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 22:00u. 22 July 2010

Hoi Eric. Waterwissels kunnen het beste betrekkelijk langzaam en geleidelijk plaatsvinden. Bij watertemperaturen van 20 graden en meer, zoals nu, laat ik continu een potloodstraaltje in de vijver lopen. Hevige en grote waterwissels ineens, beinvloeden de temperatuur (kraanwater is kouder), kunnen tot paaien leiden en ook een spontane uitbraak van witte stip is niet denkbeeldig. Geleidelijke waterwissels van kraanwater hebben een zeer positieve invloed op de waterkwaliteit. Immers, de bacteriedruk wordt omlaag gebacht en afvalstoffen worden tijdig verdund. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:50u. 22 July 2010

Het beste wat je kunt doen, Eric, is zo snel mogelijk een koidoktor laten komen. De symptomen die je beschrijft lijken verdacht veel op een bacteriële besmetting en met deze hoge watertemperaturen gaat deze razendsnel. Heb je de kieuwen ook al bekeken? Hoe dan ook, de koidoktor zal een swab nemen als hij een bacteriële besmetting vermoedt, om te zien welke bacterie er actief is. Op basis daarvan kan hij een oplossing adviseren. Succes, Rini.

Beantwoord door Rini op 19:23u. 21 July 2010

Hoi Pieter. Het is me niet duidelijk wat er nu precies niet in orde is. Oke, GH en KH zijn aan de hoge kant, maar dat mag niet te veel invloed hebben op het gedrag van de koi. PH is dik in orde. Ik stel voor om de hoeveelheid zeoliet langzaam af te bouwen en bacteriën de kans te geven kolonies in het filter te vormen. Een vijver zonder diverse bacteristammen functioneert namelijk niet naar behoren. Met langdurig gebruik van zeoliet wordt de ontwikkeling van nitrificerend bacteriën geblokkeerd. Ook zouden waterwissels een (tijdelijke) oplossing kunnen zijn. Vraag is overigens: hoe lang zit het zeoliet er al in. Is het al niet verzadigd?Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 20:53u. 09 July 2010

hoi Ron. Jonge koi moeten in meerdere porties gevoerd worden. Hun darmkanaal is namelijk vrij kort, in tegenstelling tot volwassen vissen.
Mag gerust tot acht keer per dag als dat mogelijk is. Voordeel is dat de ammoniakuitstoot ook gelijkmatig verdeeld wordt. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 23:29u. 30 June 2010

Hoi Johan. Vijf dingen 1) Japanse koi zijn verder doorgekweekt en hun acclimatiseringsperiode duurt langer, zeker na zo'n winter en voorjaar; 2) je vijver is nog niet gesettled na een jaar, ook al lijkt dat zo; 3) Kijk kritisch naar het aantal koi in je vijver; 4) Meng niets in het water maar zorg aan de basis voor een continu goede waterkwaliteit, oa. door regelmatige waterverversingen en veel beluchting, zeker met dit warme weer. 5) Houd moed want het komt goed en je zult genieten. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 11:16u. 27 June 2010

hoi Xavier. Als bij een kohaku het rood vervalt, komt dit normaliter niet meer terug. Er zijn verschillende goede voeders op de markt, zoals Probites, Saki Hikari en Dainichi. Maar als je vissen het goed doen op Starbites, moet je Starbites blijven gebruiken, als kan het geen kwaad om af en toe een tijdje van voer te wisselen. Kanaalvissen? Zoek de remmingen, de versmallingen en de mosselvelden. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 15:37u. 24 June 2010

Hey Huub. Ik vind zelf een temperatuur van 19 tot 23 graden ideaal. Ik zie die temperatuur bij kwekers in Japan ook iedere keer terug, behoudens dan bij tosai. Hogere temperaturen doen de activiteit van de koi toenemen, waardoor ze flink wat energie verbranden, die ze dan niet voor groei benutten. Nog hogere temperaturen van 28 graden etc. geeft het water zo weinig zuurstofopname capaciteit en doet de behoefte aan zuurstof voor de koi zo enorm stijgen, dat het contra productief wordt. M.a.w. de vissen worden slomer. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:21u. 24 June 2010

Hoi William. Ik zie niet in waarom deze opstelling niet goed zou zijn. Ik zou alleen opteren voor 63 mm. opvoerpijp om de stroming niet te remmen. Dat doe je namelijk wel met 40 mm. Geld is binnen, bedankt!
Groeten Rini

Beantwoord door Rini op 01:23u. 24 June 2010

hoi Johan. Het klopt wel dat koi individueel anders reageren op wijzigingen in temperatuur en luchtdruk. Enkele van mijn eigen koi hebben er een eerste Nederlandse winter opzitten en de een gaat er gemakkelijker mee om dan de ander. Het is nog steeds onderdeel van acclimatisering. Het gaat wel goed komen met jouw kohaku; geef ze maar wat tijd. Neem voor alle zekerheid een afstrijkje, want enkele parasieten doen ook het gedrag van koi veranderen. Kun je in ieder geval deze optie uitsluiten. Groeten, Rini

Beantwoord door Rini op 09:57u. 22 June 2010
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml