De meesten geven de voorkeur aan een stroming die tegen de klok ingaat (rotatie aarde). Anderen wisselen regelmatig de richting door de bochten om te draaien.
Omdat de uitstroom zo kort onder het wateroppervlak zit, krijg je inderdaad wervelingen. Ik heb mijn uitstroomgaten (tangentiaal geplaatst) op diepten variërend van 10 cm van de bodem tot 50 cm onder het wateroppervlak en zo gericht dat de stroming richting bodem drains loopt. Bram was inderdaad in Appeltern. Groetjes Rini

Beantwoord door Rini op 08:59u. 24 May 2010

hoi Huub. Bij mijn weten groeien baarddraden niet meer aan. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 18:07u. 17 May 2010

Hoi Esther. Het is het koude voorjaar. De koi hebben een lange, zware winter achter de rug en hebben nu verminderde weerstand. Het water zou nu eigenlijk op moeten warmen en de vissen zouden aan moeten sterken. Niets van dat alles. Na een warme week waarbij het water tot 16 graden klom, is het nu weer 11 a 12 graden. Die schommelingen verdragen de vissen slecht. De symptomen die je noemt, doen zich in mijn vijver voor en naar schatting in 8 van de 10 vijvers. Het is wachten op weersverbetering. En dan zullen ze weer gaan zwemmen en eten. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 23:32u. 09 May 2010

hoi Huub. Het heeft met de hardheid van het water te maken, maar het kan ook met de bloedlijn te maken hebben, vooral als er sanke in de bloedlijn voorkomt. Als het inktvlekachtige spotjes zijn, zijn die er gemakkelijk vanaf te krabben. Dat zijn cluster van mineralen die op de schub liggen. Zijn het puntjes, dan zijn het echte shimmies die doorgaan tot in de huidlaag (licht zo'n schub maar eens iets op). Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 11:30u. 04 May 2010

Hoi Stijn. Een oplossing weet ik niet. Het klopt dat meer zware chagoi dit probleem vertonen. Dat kan constipatie zijn door het veel vettigere steurvoer. De beide zwemblazen zijn dan uit evenwicht waardoor de vis voorover tuimelt als hij niet zwemt. Bij mijn weten is hier geen remedie voor. De vis zal hieraan op korte termijn niet sterven en je weet nooit of zij op eigen kracht zal beteren. De staart moet je wel behandelen, bijv. met betadine of propolis. Hopelijk loopt het goed af, Rini

Beantwoord door Rini op 01:20u. 03 May 2010

Ja Huub, ik hou niet van die koi, maar deze karashi was voor zijn soort een beste vis. Die gaat ook nog flink groeien. Veel plezier ermee. We zien elkaar nog wel, misschien op de show. Groetjes, Rini.

Beantwoord door Rini op 16:38u. 02 May 2010

Ja, dat mag, Mike, Maar probeer wel een vrije val van het water na elk rooster van minimaal 15 cm in acht te nemen. Ik heb vroeger ook zo'n bak gemaakt en ik kreeg betere resultaten door onder elk rooster een paar ontluchtingsgaten in de bak te boren. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 12:24u. 02 May 2010

hoi Rik. Geen idee wie betrouwbare magoi verkoopt. Waarom trouwens een magoi. Ze zijn donker, vaak schichtig en je ziet ze slecht in de vijver. Waarom geen chagoi of ochiba, die ook veel tammer zijn en waar je vrouw veel meer plezier van zal hebben. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 12:28u. 02 May 2010

hoi Huub. Een advies dat ik je kan geven is dat je een goede mogelijkheid moet scheppen om de plantenbak af te kunnen laten. Lavagesteente heeft de neiging vuil te vangen en snel dicht te slibben en erodeert ook op termijn. Je zult het af en toe schoon moeten spuiten, want niets trekt zo veel vuil aan als een plantenfilter. Hoe armer de grond is, hoe meer de plant gedwongen wordt voedingstoffen uit het water te halen. Staan ze in substraat of rijke grond, dan halen planten hun voeding uit die grond en dus amper uit het water. Ik heb mijn sierplanten (aronskelk en zo) in mandjes met lithagua staan; dus die groeien op basis van de voeding die lithagua hen geeft. Voor de rest heb ik nu gewoon riet geplaatst (wordt toegepast bij waterzuiveringsbedrijven) en verankerd in mandjes met grind, die op roosters staan. Dat riet moet dus groeien op de voeding die het water geeft (nitraat en fosfaat). Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 19:40u. 28 April 2010

Tja Paul, er wordt wel gesuggereerd dat kikkers parasieten mee brengen, net zoals vogelpoep, poten van vogels e.d. dat zouden doen.
Dezelfde problemen met parasieten in vijvers zie je bij koudwateraquaria met koi en daar zitten toch echt geen kikkers in en er vliegen geen vogels door de kamer die in het aquarium poepen. Dus ik denk dat het allemaal niet zo vaart zal lopen. Gewoon zorgen voor goed water, evenwicht in de visbezetting en goed voer en de koi zorgen voor zichzelf. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:02u. 24 April 2010
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml