Klopt helemaal Bert. Het is een kwestie van warmte en voeding waardoor de bacterien zich steeds sneller gaan delen. Ik heb er verder niets aan toe te voegen. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:40u. 01 April 2010

Hoi Gemo. Dat klinkt niet goed en je moet ingrijpen anders redt deze vis het niet. Jonge koi kunnen heel slecht tegen langdurige, lage watertemperaturen. Ze beschikken niet over de vetreserves die de grotere koi wel hebben, dus daar zit waarschijnlijk het probleem. Ik kan uiteraard vanaf hier niet zien wat er aan de hand is, dus daar moet je achter zien te komen. Ga ervan uit dat de vis geen weerstand bezit. Neem een afstrijkje om te zien of er parasieten op de vis zitten. Bekijk ook of ie een lichte rode uitslag heeft op de vinnen en op de huid. Het zou bacterieel kunnen zijn. Het beste zou zijn de vis apart te zetten op zout (0,6%) en het water te verwarmen tot 18 graden zodat hij zijn weerstand terug op kan bouwen. Lukt dat allemaal niet dan kan een algemene behandeling nog verlichting brengen: drie zoutbaden van een kwartier op water met 20 gram per liter zout met intervallen van drie dagen. Dat kan overigens zeer stressvol en zwaar zijn voor deze vis, omdat ie volgens mij al in een ver stadium van teloorgang zit. Verwarmen en zout is de beste optie om mogelijk deze vis nog te redden. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 12:39u. 29 March 2010

hoi Huub. Naar mijn gevoel typische voorjaarskwaaltjes. Ik ken kohaku die elk voorjaar een wit oog krijgen. Ik ken koi waarvan, evenals die van jou, een paar schubben op de laterale lijn open gaan staan. Elk jaar opnieuw in maart en elk jaar dezelfde plek. Meestal verdwijnen de problemen zodra het water warmer wordt en de vis zijn weerstand terugkrijgt. Soms moet je een schub trekken en soms helpt het door met een wattenstaafje de plek onder de schub schoon te maken en met Betadine in te wrijven. Twee kilo zout per kuub kunnen de meeste planten toch wel verdragen. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:20u. 29 March 2010

hoi Huub. Je hebt het helemaal aan het rechte eind. Overbevolking is vragen om moeilijkheden. Less is more: die moet ik onthouden. Het hoofdvoer dat ik gebruik is Frostbites en ik wissel ook af met Saki Hikari Growth. Nooit verkeerd om een paar weken een ander voer te gebruiken. 16 graden is een acceptabele temperatuur omdat het immuunsysteem van de vis dan weer volop werkt en ook de filters weer goed gaan draaien. Succes, Rini.

Beantwoord door Rini op 00:00u. 24 March 2010

hoi Frank. Ik kan van hier uit niet zien of het witte stip is. Het kan ook paai-uitslag zijn dat zich nu langzamerhand bij de mannetjres begint te tonen. Witte stip moet je vaststellen adhv een afstrijkje onder een microscoop. Mocht het witte stip zijn dan is fmc effectief in twee tot drie behandelingen. Vanaf 14 graden is het werkzaam. Succes, Rini.

Beantwoord door Rini op 23:55u. 23 March 2010

Je hebt volkomen gelijk, Eric, en ik heb er weinig aan toe te voegen, behalve dan dat de basis van een goede passage van de winter in het najaar gelegd wordt, dwz goed doorvoede, stressloze koi, parasietenvrij vijver, licht gezouten water en minimum wintertemperatuur van de vijver 8 graden. Geen absolute garantie, maar toch met minder risico op problemen in het voorjaar. Behandeling van de vijver in een periode dat deze op zich al veel moeite heeft om op te starten, is een verhaal van de neerwaartse spiraal. Goed vijverwater, zeer regelmatige waterverversingen en beperkt voeren moeten de weerstand van de vissen langzaam opvoeren. groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:19u. 22 March 2010

hoi Paul. Er zit vooralsnog geen vorst meer in de lucht, reden waarom ik gisteren de helft van mijn platen van de vijver heb gehaald. We mogen gerust zorgzaam met onze koi omgaan, maar anderzijds zijn het ook geen doetjes en willen we ze onderhand wel weer eens zien. Ik weet niet of PIP en Biorex samengaan. Ik zou voorlopig opteren voor PIP en kijken hoe de vissen reageren. Hou de chagoi goed in de gaten. Momenteel werkt bij deze temperaturen geen enkel antibioticum, dus injecties hebben op dit moment geen zin. Dat kan pas vanaf 15 graden en liever nog vanaf 18 graden. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 17:07u. 20 March 2010

hoi Kurt. Wij hebben hele goede ervaring met Hexamedium, dus dat zou ik aanbevelen. Cristal-Bio schijnt goed te werken, maar ik hoor ook dat het gemakkelijk dicht slibt, zeker als de waterdoorstroming langzaam is, zoals bij een tricklefilter. Groeten, Rini

Beantwoord door Rini op 11:08u. 19 March 2010

hoi Jurian. Het is altijd het beste om als richtlijn een watertemperatuur van 16 graden aan te houden. Het is dan dat het immuunsysteem van de koi weer volop in werking is en de filters stabiel zijn gaan draaien. Nadeel is dat normaal gesproken pas eind mei/begin juni deze temperatuur bereikt wordt en enigszins stabiel is. Zolang het risico groot is dat de vijvertemperaturen flink fluctueren (koude nachten/warme dagen) zou ik nog wachten. Groeten, Rini

Beantwoord door Rini op 11:05u. 19 March 2010

hoi Eddy. 1,5 tot 2 meter lengte is prima. Twee keer 110 mm is ruim voldoende. Pak wel doorlopende bochten op de uitlaten om het uitgaande water niet te remmen. Als ie volop draait en rijp is, ken je het gedrag van je vissen niet meer terug. Succes, Rini.

Beantwoord door Rini op 13:54u. 17 March 2010
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml