hoi Eddy. Uiteraard neemt het debiet iets af naarmate je pijpwerk op de uitvoer monteert. Veel levert ie echter niet in, maar hou de retour op 90 cm want met 75 cm knijp je hem af en dat kost wel debiet. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:01u. 22 April 2010

Met de B&W en de pen op karper....het kan slechter, Hans. Bram vist nog regelmatig met het pennetje. Succes en geniet ervan. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:11u. 18 April 2010

Ik adviseer je een microscoop te kopen of er ergens eentje te lenen, of desnoods een koidokter te laten komen. Symptomen van parasieten zijn vaak het zelfde en elke groep van parasieten moet met verschillende medicamenten bestreden worden. Zolang je niet weet om wat voor parasieten het gaat (misschien zijn het er wel meerdere) weet je ook de behandeling niet en is het een schot in het duister. Dat gaat ten koste van je waterkwaliteit en de gezondheid van je koi. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:04u. 10 April 2010

hoi Huub. Het nadeel van beluchting vlak voor of in mediacompartimenten is, dat de gegenereerde zuurstof goeddeels wordt opgebruikt door de bacteriën. Het gevolg is dat relatief zuurstofarm water terug in de vijver wordt gedeponeerd. Verder is het gebruik van bijv. beluchtingsschalen op bodem drains vrij beperkt, omdat 95 tot 98% van de beluchting kapot klapt aan de oppervlakte en verdwijnt in de lucht. Zuurstofverrijking is een combinatie van beluchting en waterverplaatsing en geschiedt primair via het wateroppervlak, dus rechtstreeks in de vijver. Een golvend wateroppervlak wordt twee tot meerdere malen groter door de golfjes en rimpelingen tov een glad wateroppervlak. Die vergroting van het wateroppervlak zorgt voor een hogere zuurstof opname van het water. Deze natuurwet houdt dus in dat efficiënte beluchting samengaat met beweging van het wateroppervlak. Een uitzondering geldt voor de bakki shower die wel zuurstofrijk water terug in de vijver deponeert. Als dat via een pijpleiding gebeurt kan dat zonder verstoring van het wateroppervlak. Een van de betere beluchters is de aerator en door op de uitlaat een plastic zak zonder bodem te hangen is de beweging van het water beperkt, terwijl beluchting en waterbeweging toch in stand worden gehouden. groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 13:23u. 08 April 2010

Hoi Paul. Dat mag. Nadeel is dat de Bio UV dan wel gemakkelijk vuil vangt en de buis met vuil aanslaat. Je zult hem waarschijnlijk wat meer schoon moeten maken. Gebruik hem met mate en zet hem niet continu aan (bijv. overdag wel, snachts niet) want dan kan de hoeveelheid afstervend vuil (algen, bacteriën e.d) te groot zijn om de waterkwaliteit te handhaven. Overigens, nitraatharskorrels zijn een goede optie. ik bracht met 16 liter hars in 10 dagen mijn nitraatgehalte terug van 50 mg/l naar 25 mg/l. Ik verwacht over 10 dagen op 10 mg/l te zitten en dan moet de algengroei onder controle zijn. Let wel: algen zijn prima voor vijver en vis, maar je moet ze onder controle houden. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 11:50u. 08 April 2010

hoi Jan. Er komt toch veel bij kijken. Het beeldmateriaal van de DVD is klaar (65 minuten). We zijn nu bezig met voice-over en de begeleidende muziek. Een Japanse studente aan de muziekacademie componeert speciaal voor deze DVD en dat kost natuurlijk extra tijd. De DVD gaat wel heel plezierig worden. Het boek ligt niet op schema. Schijnt zeer bewerkelijk en daardoor kostbaar te zijn. We zijn allerhande opties aan het bekijken. Mei gaan we niet redden. Niettemin, zodra het verschijnt is het al eerste op deze site te zien. Er zullen allerhande verkooppunten zijn. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 11:42u. 08 April 2010

Als je de gh gaat verhogen, volgt de pH. Het ene hangt nu eenmaal samen met het andere. Als je nu weer pH min gaat gebruiken - wat een verzuring betekent van het water dat je net met kalk heb verrijkt - wat ben je dan aan het doen? De pH zakt vanzelf weer naar 8.0 zodra de bacteriën hun werk gaan doen en de filter weer volop draait. Maar daar moet het water wel een beetje warmer zijn dan nu. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 21:01u. 05 April 2010

Hoi Eddy. Minimaal 2x 450 gram doeken anders zouden ze toch doorzakken en daar is geen sprake van. Minimaal 200 kg Hexamedium.
Groetjes
Rini

Beantwoord door Rini op 17:35u. 03 April 2010

Hoi Raf. Het hangt een beetje van de bron af, maar op zich helemaal geen slechte gedachte. Je haalt toch de nodige troep van de vis. Een kwartiertje op 20 gram per liter jodiumvrij zout, en beluchten. Als de vis omvalt, meteen de vijver in. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 15:05u. 01 April 2010

Hey Lukie. Dit is een vraag die zich zo maar niet in een paar regels laat beantwoorden. Daarom beperk ik me tot een paar vuistregels. Bij warm water wordt in Japan 1% lichaamsgewicht gevoerd voor jumbo's en 2% lichaamsgewicht voor tosai. Met jouw vissen zit je daar tussenin. In het voorjaar echter zeer beperkt voeren, niet zozeer voor de vis maar voor de filters die anders de ammoniakafbraak niet aankunnen en waardoor ammoniakopbouw ontstaat. Hou rekening met het klimaat: depressies, drukverschillen, koufronten, of de temperatuur dalende of stijgende is; dat soort dingen. De ene dag eet een koi meer dan de andere dag en dat moet je met Fingerspitzengefühl zien in te schatten. sZomers als richtlijn zes tot acht keer per dag voeren om ammoniakproductie/consumptie te spreiden. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 15:01u. 01 April 2010
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml