hoi Bas. Antibiotica (injecties) helpen niet bij deze lage watertemperaturen. De vis heeft bij 4 graden geen enkele weerstand meer. Bij toevoeging van antibiotica aan het water wordt de leefomgeving nog slechter, dus de vis zal verder achteruit gaan. Maar het weer wordt beter en het water zal eind deze week zeker de 10 graden bereiken. Als de vis niet apart kan worden behandeld, zou ik de vijver van 0,6% zout voorzien (6 gram per liter), teneinde de osmosewerking beter te laten functioneren en de infecties aan de buitenkant te zuiveren. Probeer aldus de periode naar warmer water te overbruggen en laat de vis dan (door een koidokter) injecteren met een antibioticum volgens voorschrift. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:43u. 16 March 2010

Hoi Timothy en Kelly. Ik ken geen opleiding hiervoor. Verkoop (advies) is gebaseerd op kennis van karper als levend organisme en van koi als siervis en van de leefomgeving. Dat vraagt niet alleen om veel interesse voor het onderwerp maar ook om een flinke dosis praktijkervaring.
Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:02u. 14 March 2010

Hoi Joost. Is het probleem met de lekkage nu opgelost? Zo nee, neem dan eens contact op met Mark van Topi in Reusel, dat is een polyesterbedrijf. Met een strook polyester mat, wat harder en lijm is een scheur of gat in een wip gemaakt. Wat coating erover en klaar is....
Ik heb grote aarzeling om koi rechtstreeks uit Japan meteen in een vijver te zetten. Grote kans op problemen. Dus toch bak maken en in quarantaine voor tenminste 6 weken. Zout toevoegen tot 6 gram per liter gedurende tenminste 2 weken. Omdat opstart niet mogelijk is, bacterieculturen van Kamiac of Shinji gebruiken om ammoniak onder controle te houden. En uiteraard elke dag 10% water verversen. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:58u. 14 March 2010

Hoi Gemo. Heeft je vijver dan de gehele winter in het pikkedonker gelegen? Over een week is de vorst uit de lucht. In tussentijd zou je misschien overdag het zeil voor een kwart terug kunnen leggen zodat er wat licht in valt. En savonds weer toedekken. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 20:16u. 07 March 2010

hoi Cain. Vanaf 8 graden kan langzaam weer aan voeren gedacht worden. Spaarzaam en met licht verteerbaar voer zoals Winter Probites en Misimar Speciaal want die darmen moeten eerst nog opstarten.
Probleem is niet zozeer de vis, maar de ammoniakopeenhoping gedurende de komende weken als gevolg van het voeren. De bacteriën zijn nog niet zo actief dat zij voor voldoende afbraak kunnen zorgen. Dus spaarzaam voeren (max 2x per week) en voldoende water verversen. Bedankt voor je complimenten. Rini

Beantwoord door Rini op 00:35u. 26 February 2010

hoi Jan. 1 dH = 18 ppm. In jouw situatie 11+6= 17 x 18 = 306 ppm. Er zit dus nagenoeg geen vervuiling in jouw water. GH mag overigens wel wat omlaag. Als de probe dezelfde waarde blijft meten in kraanwater, is er iets niet goed. Dat heeft niets met kalibreren te maken. Misschien moet je de probe schoonmaken. En als je de meter aan en uit zet? Wij hebben vloeistoffen. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 13:55u. 12 February 2010

hoi Jaap. Als je straks in het voorjaar een slechte waterkwaliteit en een hoop problemen met je koi wilt hebben, dan moet je inderdaad nu anti-algen poeder in het water doen. Ellende verzekerd. Polycarbonaatplaten hebben een uv-doorlatende en een uv-remmende zijde. Het helpt als de uv-remmende kant naar boven gericht is, maar het houdt de groei van draadalgen niet volledig tegen. Waterverversingen helpen, maar alleen als het nitraatgehalte van dit (kraan- of bron)water minimaal is. Onder de 15 mg/l maar liever nog minder. Een wellicht betere optie is nitraathars. Veel klanten hebben daar succes mee. Maar niet eerder toepassen dan in het voorjaar en nadat de draadalgen handmatig verwijderd zijn. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 15:30u. 11 February 2010

Johan, ik zou het niet weten. Wellicht dat iemand die dit leest wel een antwoord heeft. Kan het niet gewoon gemetseld worden en de binnenkant bestreken met coating? Misschien heeft Ben een oplossing. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 02:02u. 11 February 2010

hoi Harold. Het water moet onder druk door een uv-lamp gestuwd worden, dus de uv komt altijd vlak na de pomp. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 12:19u. 10 February 2010

hoi Erik. De belangrijkste besparing realiseer je door de vijver af te dekken, bijv. door polycarbonaatplaten. Het is vooral de wind die een afkoelend effect op het vijverwater heeft. In een "normale" winter is het dan goed mogelijk om het water op 6 tot 8 graden te houden zonder verwarming. De warmtepomp van Duratech komt in diverse capaciteit. De lichte versie heeft een opnamevermogen van 1,2 kW en geeft een rendement van factor 5, dwz het afgegeven vermogen is 6 KW. Ruim voldoende om de vijver op een prettige temperatuur te houden, maar evenzo belangrijk om de winter te verkorten en snel op temperatuur te komen in het voorjaar. Het rendement neemt wel af naarmate het meer gaat vriezen. Logisch, hoe kouder de lucht, hoe minder warmte de pomp daar uit kan halen. Onze ervaringen met de Duratech zijn uitermate positief. Door de warmtepomp efficient (bijv. alleen op nachttarief) in te zetten kunnen de kosten van electriciteit beheersbaar blijven. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 11:28u. 07 February 2010
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml