Beantwoord door Rini op 11:38u. 30 December 2009Hoi Gerard. Het is goed om koi vanaf het moment dat ze nisai zijn, een rustperiode te gunnen van 4 tot 6 weken in de winter. Het water mag dan tot zo'n 10 graden zakken. Het verwarmen in de periode die je noemt, bevordert de groei enorm, maar ik vind 21 graden een prima watertemperatuur voor in de zomer. Hoe hoger je gaat, hoe minder zuurstof water kan bevatten, maar hoe meer zuurstof koi nodig hebben. Bovendien neemt de aktiviteit toe, waardoor de koi ook meer energie verbruiken, wat weer ten koste gaat van de groei. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 10:32u. 29 December 2009hoi Rudy. In principe maakt de behuizing niet uit. Het gaat om de media die er in ligt en de hoeveelheid water die per uur door de bakki valt. Ik vind inox een mooi materiaal, dus daar gaat mijn voorkeur naar uit. Functioneel maakt het niet uit. Groeten Rini
Beantwoord door Rini op 00:49u. 27 December 2009hoi Dirk. Ik gebruik al vele jaren klei en een viertal jaren Bacteria House en Siporax, maar ik merk niets van het dichtslibben van deze media. Ik breek als test wel eens een staaf BH doormidden, maar van binnen ziet het er allemaal nog heel "luchtig" uit. Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat het water er met een bepaalde snelheid opvalt, zodat klei en eventuele vuilstoffen er weer vanaf spoelen. De effectiviteit van een bakki zit verwoven in de kracht waarmee het water op de BH valt en de snelheid waarmee het water door de bakki stroomt. Bij echte trickles waar het water langzaam doorheen gaat, is de kans dat kleiresidue en vuil in de media blijven hangen, vanzelfsprekend groter. Maar een goede klei lost uitstekend op en heeft weinig residue. Je moet dus niet de kleffe, plakkerige klei hebben die zelfs PVC buizen kan verstoppen. Goede klei lost als melk in het water op. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:37u. 27 December 2009hoi Harold. Ik heb toch goede berichten gehoord over het effect van nitraathars. We hebben enkele kilos ingekocht en gaan het in het voorjaar testen. Wordt dus vervolgd. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:35u. 27 December 2009Dat hangt ervan af. De temperatuur kortstondig omhoog brengen en dan weer laten zakken, schiet ook niet op. Maar ik snap het probleem. Als je in staat bent de temperatuur enkele weken op 10 graden te houden, dan zou ik het er op wagen. Bijkomend voordeel is dat de strenge vorst inmiddels is verdwenen. Ideaal is het allemaal niet, maar er is weinig anders aan te doen. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:32u. 26 December 2009Ik zou dit niet doen William. Bij 6-7 graden is de weerstand van de koi miniem. Ze moeten dan met rust gelaten worden. Kans op een shock is nu alleszins aanwezig. Strikt genomen ben je nu te laat en moet je wachten tot mei. In het najaar kan je bij 10 graden de koi nog wel overzetten. In het voorjaar bij 10 graden echter niet. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 17:44u. 12 December 2009hoi Jan. Een skimmer trekt veel vuil met het oppervlaktewater mee. Ik zou dus wel een sieve voor de trickle zetten om het grof vuil te filteren. Siporax is een uitstekend medium voor trickles; maar zeker aan te raden is het nieuwe produkt van ons: "hexamdium." zie [url=http://www.hexamedium.eu]deze link[/url] de heteretrofe bacteriën die vuil verwerken zullen zich ongetwijfeld ook hier vestigen. Voor de bovenste bak zou Kaldness wellicht een goed idee zijn; opgestapeld houdt dit veel fijn vuil tegen, maar uiteindelijk zullen het de bacteriën toch zijn die het vuil moeten gaan afbreken. Een afzuigkapdoek uitgespreid op de bovenste bak houdt evenzeer fijn vuil tegen
Groetjes, Rini.
Beantwoord door Rini op 16:38u. 04 December 2009Da's een mooie vraag, Eddy. Ik denk dat Luc en ik zeer tevreden zijn over de 'performance' van deze vijvers. De biologische reiniging, zuurstofopname en stroming zijn voortreffelijk. Dat is ook aan de vissen te zien. De mechanische reiniging (fysieke vuildeeltjes) kan beter, mede omdat de dichtheid van de populatie doorgaans veel groter is dan bij particuliere vijvers. Toevoeging van een sieve, beadfilter of een trommelfilter is dan ook bij ons in studie en waarschijnlijk aan te raden.
Toch is het frappant om te zien wat een grote hoeveelheid onzuiverheden de bakki showers kunnen verwerken. Dat is een plus. De plaatsing van de skimmer is ook een punt van aandacht. Gezien de forse stroming in de vijver (die t.o.v. elke waterlaag bekrachtigd kan worden) drijven de korrels nogal snel die richting in. De plaatsing van de bakki showers buiten maakt de watertemperatuur 's winters kwetsbaar. Voor het overige voldoen de vijvers aan onze voorwaarden: veel beweging in het water, het streven naar zuurstofverzadiging en optimale biologische reiniging. Ik hoop dat je er wat mee kunt. groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 01:04u. 03 December 2009hoi William. Als je moet kiezen tussen nu en februari, zou ik de overzetting nu doen. Tien graden mag nog geen probleem zijn voor de vissen, maar doe het overplaatsen met zo min mogelijk stress. Het immuunsysteem functioneert bij deze temperatuur nog amper op een kwart van de volledige werking. Nuttig is wellicht om 0,2% (2 gram per liter) zout aan de nieuwe omgeving toe te voegen. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 16:07u. 02 December 2009hoi Gemo. Dat laatste kan je nooit met absolute zekerheid zeggen. Het hangt er maar vanaf welke genen het moederdier heeft doorgegeven en welke genen daarvan dominant zijn. Zoals Lucinda nu groeit lijkt het erop dat het met de erfelijkheid wel goed zit. Warm water, veel zuurstof, omgevingsruimte , waterkwaliteit en goed voer halen dan de groeipotentie eruit. Groetjes, Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.