Beantwoord door Rini op 17:55u. 30 September 2009hoi Eddy. Ik wil me er niet met een Jantje van Leiden van afmaken, maar als je op onze site "archief" aanklikt en vervolgens "verbouwingswerken" en je loopt even deze items na, dan zie je vanzelf hoe de ontwikkeling van onze vijvers tot stand is gekomen en wat onze filosofie erachter is. Veel leesplezier. Rini
Beantwoord door Rini op 01:03u. 29 September 2009hoi Jurgen. Ik heb al zo vaak geschreven dat algen een weldaad zijn voor de vijver en de koi. Je moet alleen fundamenteel proberen ze onder controle te houden. Veel algenpoeders bevatten nadelige stoffen zoals zinkoxyde en dergelijke, die een bloeivijver veranderen in een sterftevijver, waar voornamelijk nog rottingsprocessen in voorkomen en dat is wat er nu aan de hand is in jouw vijver. Ik zou maar veel water verversen en hopen dat de algen weer eens gaan groeien. Dan gaat het ook weer goed met de vis.Tussen haakjes: je GH en KH zijn veel te hoog, veel hoger dan normaal kraanwater. Dat is een van de oorzaken van de algengroei. Voeg je nog meer aan je water toe? Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 11:07u. 24 September 2009hoi Jan. Het wordt wel meer gedaan, een standaard hoeveelheid zout in de vijver voor de winter. Ik ben er zelf geen voorstander van. Voor het tegengaan van parasieten doet het niets, daarvoor is de dosis te licht. In de natuur plegen karpers langere perioden op de bodem te rusten. In koude vijvers doen ze dat ook regelmatig. Dat is goed omdat ze dan geen energie verbruiken. Koi die in de winter in koud water (beneden 8 graden) veel zwemmen, komen sterk vermagerd de winter uit en lopen het risico op problemen in het voor jaar. Bovendien prikkelt dat zout toch continu de slijmlaag, wat op zich niet slecht hoeft te zijn voor een winterperiode, maar wat de vis toch te levendig houdt. Verder is het moeilijk het zout weer uit het vijverwater te verwijderen. Dat kan alleen via waterverversingen. Dus wat is wijsheid? Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 21:14u. 23 September 2009hoi Lukie. Ook in mijn vijver groeien de algen tegen de klippen omhoog. Het heeft alles te maken met het feit dat de planten stoppen met groeien, nauwelijks meer nitraat opsouperen en nu zelfs afsterven, waardoor de opgenomen voedingsstoffen weer terug de vijver in gedumpt worden. Het is dus nu snoeien van waterplanten geblazen. Verder valt het me op dat je GH en KH vrij hoog zijn. Dat betekent dat het water rijk is aan mineralen en daar maken de algen gebruik van. Ik heb inmiddels mijn afschuimer weer aangezet; hopelijk heeft dat binnen een paar weken effect. Verder experimenteer ik op dit moment met hoogactieve kool, waardoor ik mijn vijverwater laat stromen, in de hoop daarmee het water armer te maken en zo de algengroei de kop in te drukken.
Er zijn wel oplossingen, maar een antialgenmiddel zal ik je niet aanraden, want je brengt je water om zeep. Het feit dat er algen groeien geeft al aan dat je water kwalitatief goed is. Je moet je water armer maken en nu de planten dat niet meer kunnen, is eigenlijk een afschuimer het enige alternatief. Tenzij blijkt dat de actieve kool dit ook bewerkstelligt, maar als dat zo is laat ik het via de site weten. Intussen draai ik ook dagelijks mijn algjes. Maar de vissen doen het perfect en dat gaat het tenslotte om. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 01:37u. 23 September 2009hoi Stephan. Showvat is 2 meter doorsnee, maar ik wil eigenlijk liever een vat van 2,5 meter voor mijn vissen. Nooit problemen gehad met medicamenten. Filteren heeft geen zin en breekt alleen maar de medicatie af. Vissen een paar dagen voor behandeling geen voer meer geven. Wel het vat zwaar beluchten (veel medicamenten zoals FMC en KP onttrekken zuurstof aan het water) en een aerator erop voor de stroming en extra beluchting. Vat met een deknet bespannen, want de vissen kunnen nog wel eens gaan springen. Parasieten die meerdere behandelingen nodig hebben, zoals kieuwwormen en witte stip, of parasieten die een dag zonder gastheer overleven, zoals huidwormen en karperluis, moeten in de vijver behandeld worden. Voor de behandeling van wormen is dat geen probleem omdat Flubenol het filter en de bacteriën niet of nauwelijks aantast. Voor witte stip is FMC nodig en voor karperluis Dimilin. Enige mogelijkheid is vijverbehandeling want de parasiet zwemt ook vrij rond in het water. Je moet dan een terugval in waterkwaliteit accepteren. Na medicatie enkele grove waterwisselingen toepassen en je Clarity aanzetten, want die haalt ook medicatie uit het water. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 01:27u. 22 September 2009hoi Stephan. Het gaat beetje voor beetje vooruit, maar het was deze keer wel prijs.
Ik gebruik geen q-bak meer. De meeste q-bakken zijn te klein en te stressvol voor de nieuwe vis. Bovendien is het water vaak van mindere kwaliteit dan in de vijver. Ik Ik denk dat je nieuwe vissen het beste meteen in de vijver kunt introduceren. Natuurlijk als ze van een betrouwbare dealer afkomen. Vissen rechtstreeks uit Japan moeten altijd een quarantaine krijgen, maar dat gebeurt vrijwel altijd bij de dealer. Bij introductie in de vijver kun je voor alle zekerheid nog een afstrijkje van de vis maken en/of de vis een kort zoutbad of KP-bad geven. Nieuwe vis aardt het beste in de vijver bij zijn soortgenoten, al is er gewoonlijk wel een korte gewenningsdip.
Behandeling van de vissen doe ik in een showvat, bijv. als ik costia vastgesteld heb. Ze blijven daar acht uur in met de betreffende medicamenten. Ze kunnen dan weer terug in het verse vijverwater, waarin de costia zonder gastheer allang de geest heeft gegeven. Zo hoef ik niet dat kostbare vijverwater om zeep te helpen, laat staan de filters. Uiteraard werkt dit alleen bij niet eierenleggende parasieten.
Ik bel je nog een dezer dagen. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 14:21u. 20 September 2009hoi Elroy. Inderdaad, dat komt door de waterkwaliteit. Het water bepaalt uiteindelijk de uitstraling van de koi. De vissen voelen zich happy, zonder stress en dat zie je terug in het welzijn van je vissen die steeds meer gaan schitteren. Klei kan hierbij een ondersteunende factor zijn en kwaliteitsvoer uiteraard ook.
Gezien je huidige waterwaarden lijkt extra filtratie niet echt noodzakelijk. Waarom plant je niet wat riet in zo'n geul? Dat zuivert het water van organische afvalstoffen.
en levert zo een bijdrage tot nog beter water. Als je huidige filter de verwerking van ammoniak en nitriet vlotjes aankan, is extra filtratie in feite overbodig. Doordat je extra filtratie toevoegt, worden de lagen bacteriën op de diverse media dunner en daardoor kwetsbaarder. Immers, de omvang van je kolonies bacteriën in je filter staat altijd in relatie tot het aanbod van ammoniak en nitriet. Daarom is het ook onzin dat mensen zeggen dat een filter nooit groot genoeg kan zijn. Dat kan het namelijk wel. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:28u. 17 September 2009Klopt, Romeo, maar mondjesmaat. Nu ongeveer een keer in de week en inderdaad, heerlijk met het pennetje de voerplekjes afstruinen. Het valt me op dat veel karpervisser ook met koi begonnen zijn. Het past natuurlijk wel bij elkaar. Succes, Rini.
Beantwoord door Rini op 03:10u. 14 September 2009Even niets doen, Stephan. Kan ook weer wegtrekken. Wel dagelijks goed in de gaten houden of het erger wordt. Voor alle zekerheid een afstrijkje nemen en controleren op parasieten. Indien geen parasieten kan het 't begin van een bacteriële infectie zijn, hoewel de watertemperaturen aan de lage kant zijn. Kan ze de vin gestoten hebben? Ik weet zo niet meer of je een Bio-UV hebt, indien ja, dan die aanzetten om de bacteriële druk te verlagen. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 17:42u. 12 September 2009hoi Erik. Om te beginnen, Erik, zou je eens kritisch naar je koibezetting moeten kijken, je emoties overboord gooien en rationeel beslissen om de koibezetting tenminste te halveren. Meer is minder in dit geval. In jouw filter set-up ontbreekt in feite een fijnfilter. Meerdere apparaten kunnen dit oplossen, zoals de door jou genoemde Smartpondfilter, een beadfilter of een statisch Kaldness bed. Echter, een bakkishower met grote doorstroming biedt een dergelijk grote meerwaarde aan het vijverbiotoop, dat ik je die laatste aanraad. In hoeverre een bakkishower met het zweefvuil omgaat, hangt voornamelijk af van de media die je er in hebt. Gaat het om plastic media, dan levert dat in termen van zweefvuilvermindering weinig op. Gaat het om poreus materiaal, dan zal dit zweefvuil afvangen en op termijn zullen zich zoveel kolonies heterotrofe bacteriën hierin ontwikkelen, dat die het zweeefvuil gaan afbreken. Maar dat duurt wel enige tijd. Mijn vijver wordt alleen maar door Bakkishowers aangedreven en om die zweefvuilontwikkeling tegen te gaan, leg ik onder de spraypijp een filterdoek van een afzuigkap. Dat vangt veel vuil af. Je moet het wel af en toe verwisselen en wassen. Groetjes, Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.