hoi Erik. Dit voer schijnt aan een serie van testen onderworpen te zijn met goede resultaten. Maar zoals altijd zijn er mensen die denken dat hun koi er baat bij hebben en mensen die geen enkel effect waarnemen. Verhoging van het immuunsysteem is prima, maar dan geeft men gelijktijdig ook al aan dat het kennelijk om vissen gaat die niet in optimale conditie steken. Een goed functionerend immuunsysteem is een goed functionerend immuunsysteem en behoeft dan ook niet beter gemaakt te worden, als dat fysiologisch al zou kunnen. Ik heb het gebruikt maar de korrels waren te klein voor mijn vissen. Ik zou zeggen, als je vissen in een niet al te beste conditie steken, probeer het eens. Doen ze het goed, dan lijkt het voer me overbodig. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 17:36u. 09 September 2009

hoi Leroy. Met biotoop bedoel ik het natuurlijke milieu, zeg maar de waterhuishouding in de vijver. In Arendonk hebben we de BIO-UV 30 en 40 op de bakken staan. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:28u. 09 September 2009

hoi Leroy. Je geeft niet aan hoeveel Watt deze UV lampen zijn. Je hebt ongeveer 3 Watt per kuub nodig om efficient zweefalg af te doden. In dit geval dus 240 Watt, dat betekent zo'n 60 Watt per lamp. Philips UV lampen worden als de beste beschouwd. De lampen moeten na een jaar branden, vervangen worden. Zelf heb ik de BIO-UV op mijn vijver staan, maar ik moet zeggen dat ik hem eigenlijk nooit heb aanstaan. Ik laat het biotoop zijn gang gaan, dan komt gewoonlijk alles wel goed.
Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 21:37u. 08 September 2009

hoi Leo. Dat zijn ook serieuze investeringen en uiteraard een verhoging van de maandelijkse energiekosten. Maar controle over de watertemperatuur is een groot goed. Je kan de zomer verlengen door tot december de temperatuur boven de 16 graden te houden, zo de conditie van de koi omhoog te krikken en het interen van de koi te voorkomen. Verder kan je de gekende voorjaarperikelen omzeilen door snel in februari de temperatuur weer naar 16 plus graden te brengen en dan ook het filter snel weer op volle toeren te laten komen. Het resultaat is sterke koi, goed functionerende filter, weinig last van parasieten en bacteriële aandoeningen. Problemen kunnen altijd behandeld worden. Bovendien krachtig volume van de koi en groei van niet paairijpe koi en mannetjeskoi. De versnelde aanmaak van eitjes bij vrouwtjeskoi is niettemin een aandachtspunt. Een reden temeer om toch een koudeperiode in acht te nemen. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 17:27u. 03 September 2009

Ik ook, Harold. Mijn sieve krioelt van de larfjes. Ik heb een paar spinnen in mijn garage een web laten bouwen en nu valt de overlast mee. Anders een verdelgingslamp in je schuur laten branden. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 17:47u. 02 September 2009

hoi Jos. Ik ken de analyse niet van de Kusuri klei, dus ik moet je het antwoord schuldig blijven. Ik hoor wel meer geruchten over klei dat "verrijkt" is met allerlei extra"s. Maar het mooie van klei is, dat het pure product zonder toevoegingen het beste presteert. Klei heeft geen toevoegingen nodig. Als je twijfelt, vraag dan bij de producent om een analyse. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 02:08u. 02 September 2009

hoi Randy, mooi om te horen dat de kohaku die je won het zo goed doet. Stuur eens een keertje een foto van deze vis, zodat iedereen ervan kan genieten. Om tot je vraag te komen: ik denk dat de wintermaanden een ideaal moment zijn om de lavastenen te vervangen. De biologische activiteit in de vijver staat dan op zijn laagst. De hoeveelheid Kaldness is strikt genomen afhankelijk van de doorstroming van het filter, de inhoud van de vijver, de visbezetting en het voerregime, maar als richtlijn wordt een vulling van 2/3 van de filterkamerruimte opgegeven. Succes ermee, Rini

Beantwoord door Rini op 01:20u. 01 September 2009

hoi Manfred. Dit is een serieuze vijver die je gaat bouwen. Het is me niet helemaal duidelijk hoeveel bakki's je neer gaat zetten. 35 Kuub over een grote bakki is prima. Zet je drie bakkis neer met voorfiltratie in de vorm van sieves, dan zit je gebakken, en haal je de doelstelling, maar ook de energiemaatschappij. Natuurlijk vangen het plantenfilter en het moerasgebied het een en ander op, maar ik raad je aan tenminste twee bakki's te plaatsen met elk 35 a 40 kuub omzetsnelheid. Natuurlijk hangt veel af van je koibezetting en je voerregime. Begin met weinig vis. Kijk ook nog even naar de fijnfiltratie, zoals een beadfilter of een doekfilter. Je fijnvuil gaat er niet uit als je media in de bakki's van kunststof is.
Ik weet niet of een Clarity noodzakelijk is met zoveel planten, maar zo'n afschuimer doet het altijd goed en ontlast je filter. Ik zou in ieder geval wel voor een airator opteren om de nodige stroming in je vijver te waarborgen. Ik zou de planten in je plantenfilter in mandjes met substraat op roosters zetten voor een goede wortelontwikkeling en maximale opname van voedingsstoffen uit het water. Het verhaal van die siervis zou ik vergeten. Je weet nooit wat je introduceert aan bacteriën en virussen. Dan liever nog een paar kleine tosai om op te laten groeien. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 18:05u. 31 August 2009

hoi Jurian. Rose garnalen hebben maar een laag proteingehalte (15%) en zijn gemakkelijk verteerbaar, dus daar kan je mee dik in de herfst blijven voeren. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 18:21u. 30 August 2009

Helaas Arno, maar verlies van hi is definitief. De rode kleur komt niet meer terug. Bij plotseling kleurverlies is niet altijd een eenduidige oorzaak aan te geven. Ook de kwekers zelf hebben er mee te maken. Menige kohaku die in het voorjaar de mudpond ingaat, komt er in de herfst als shiro muji uit. Al het rood is uit de vis verdwenen zonder enige oorzaak aan te kunnen wijzen. Omdat bij jou het bij drie verschillende vissen tegelijk gebeurt, moet hier toch een bepaalde stressfactor aan ten grondslag hebben gelegen. Groetjes, Rini.

Beantwoord door Rini op 00:50u. 30 August 2009
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml