Ik ervaar dit jaar hetzelfde als jij, Hans. Het duurt nu eenmaal een tot twee jaar voordat een vijver in balans komt en vervolgens ook de draadalg binnen de perken blijft. Draadalg groeit met name op meststoffen zoals nitraat en fosfaat die zich indirect via het voer in het water opstapelen. De zon levert tenslotte de energie die de draadalg soms explosief doet groeien. Naarmate je planten meer volgroeid raken, zal de draadalgengroei successievelijk szomers afnemen. Ik hoor de laatste tijd veel goede berichten over nitraathars, dus dat ga ik in de lente toepassen. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:47u. 28 October 2009

hoi Leo. De afgelopen zomer is een zeer zonnige geweest en de UV straling van de zon levert nu eenmaal de energie voor de algen. Algen zijn het product van de meststoffen in het vijverwater, zoals nitraat en fosfaat. Nitraat komt vooral voort uit de stikstofcyclus (ammoniak-nitriet-nitraat) en fosfaat vloeit voort uit het voeren. Wie veel voert krijgt dus veel nitraat en fosfaat en wie dan geen planten heeft samen met bijv. een afschuimer, die krijgt een overvloed aan algen. Je geeft niet aan wat jou doet vermoeden dat klei de algengroei stimuleert. Het is bekend dat klei fosfaat bindt dus het zou een pre moeten zijn. groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:58u. 19 October 2009

hoi Martin. Dat is vanuit hier erg moeilijk om te beoordelen. Gewoonlijk worden uitpuilende ogen in verband gebracht met buikwaterzucht. Als gevolg van opeenhoping van vocht in het lichaam van de koi wordt ook de druk op de ogen vergroot, waardoor deze naar buiten uitpuilen. Onderliggende oorzaak is meestal een slecht funktionerende osmoseregulatie, waardoor de vis zijn vocht niet kwijt kan (denk maar aan transpireren). Ook kan het een falen zijn van organen, maar het is raar dat er meerdere vissen tegelijk last van zouden hebben. Het beste is om je q-bak van zout te voorzien (0,7% = 7 gram per liter) op te bouwen gedurende drie dagen en dit handhaven gedurende 2 weken. Als je de temperatuur nog kunt verhogen - tenminste naar 16 graden - is dat een extra ondersteuning. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 02:03u. 15 October 2009

hoi Jos. Een aerator van 30.000 liter zuigt 30.000 liter water op en blaast die ook weer weg. Dat is een enorme watercirculatie en afhankelijk van de grootte van je vijver krijg je een forse stroming van vele meters. Het is echt niet nodig om een extra buis op de uitlaat te zetten. Wat we wel regelmatig doen is het plaatsen van een PVC bocht met een buis naar de bodem met daarop weer een bocht, zodat het vuil van de bodem wordt geblazen, richting bodem drains. Als je het water onder waterniveau laat lopen, kan je een klein gaatje boren in de uitlaat, zodat hij lucht trekt en deze ook weer de vijver in blaast. Mijn ervaring is dat de vissen een stuk levendiger worden met een aerator. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 02:14u. 15 October 2009

Klopt, Rinus. Meestal is deze max. 20 tot 30 cm. hoog. Heeft te maken met de beluchting waardoor de bacteriën zich hoofdzakelijk bovenin vestigen. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:54u. 12 October 2009

Okay Arjan, dat is akkoord, maar liefst in het voorjaar, gezien de drukke werkzaamheden nu en vanwege een toezegging voor een interview voor de KSN. groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:25u. 09 October 2009

hoi Jan. Het gaat inderdaad om de lamp die erin zit en de lampen zowel in de Bio UV als de Delta UV branden zowel zweefalgen als ook bacteriën kapot. De lamp in de Delta is zelfs nog ietsje sterker, dacht ik, maar de behuizing van de Bio UV is wat robuuster, vandaar dat prijsverschil vermoed ik. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:23u. 09 October 2009

hoi Jos. Het zijn in feite transportpompen. Ze hebben maar een geringe opvoerhoogte, waardoor bij enige weerstand het debiet flink afneemt. Je moet zelf even beoordelen of dat in jouw geval zo is. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:57u. 01 October 2009

hoi Jurgen. Helaas kan ik niet in je vijver kijken, dus een antwoord is lastig. Veel hangt af van de waterwaarden, waarmee je je vijver ververst. Zijn GH etc. lager, dan is het een optie iets meer te verversen dan normaal. Vervolgens kun je kijken naar eventueel sterk kalkhoudende materialen in je vijver of je filter, zoals rotsen, koralen, oesterschelpen e.d. Sommige filtermedia zoals Lithagua geven continu kalkelementen af en houden de vijver alkalisch. Als er geen kalkhoudende materialen aanwezig zijn, dan moeten op termijn de KH en GH dalen. Alle organismen die werkzaam zijn in de vijver, consumeren mineralen, evenals de vissen. Bovendien produceren bacteriën een zuur, dat de alkaliteit van het water ook vermindert. Het hangt er ook vanaf of je vijver oud is of relatief nieuw. Je kunt ook producten gebruiken zoals GHmin, maar als de vissen het goed doen, zou ik er niet aan beginnen. groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 18:20u. 30 September 2009

hoi Steven. Drijvende uitwerpselen duiden op minder goed verteerd voedsel. Mogelijke oorzaak is overvoeden. Met 8x per dag drie handen stevig voer, zoals dat van SFF is, zit je mogelijk aan de grens. Zijn er schuimplakkaatjes op het water af en toe zichtbaar? Het is overigens geen verkeerde gedachte om 1 dag in de week helemaal niet te voeren, zodat de koi hun darmen leeg kunnen maken en het water kan herstellen. Een andere, maar niet zo voor de hand liggende mogelijkheid is, dat een van de koi darmproblemen heeft, maar daar ga ik niet van uit. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 18:09u. 30 September 2009
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml