hoi Stephan. Dit soort formaat koi zou je volgens Japanse kwekers 1 a 1,5 procent van het lichaamsgewicht van de koi per dag moeten voeren. Het gewicht van een 65 cm lange koi zal rond de 4 a 5 kilo liggen, afhankelijk van het postuur. Globaal ligt dat dus op 40 tot 70 gram per vis. Als je nu zegt dat jouw vissen per dag niet zoveel eten, dan kijk ik daar niet van op, want de richtlijnen die de Japanse kwekers geven, halen wij meestal niet. Die 5 minuten die vaak genoemd wordt, is een onzinverhaal. Tosai eten inderdaad heel gulzig, maar naarmate een koi ouder wordt, eet hij veel bezadigder. Mijn jumbos doen er vaak een kwartier tot een half uur over om de pellets te verorberen. Twee dingen zijn belangrijk: gespreid voeren zodat de ammoniak niet gaat pieken en kijken of er geen ontlasting gaat drijven. Dat laatste kan o.a. duiden op overvoeren. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:36u. 30 August 2009

hoi Arno. Ik denk dat de belangrijkste redenen van kleurverlies van koi in het algemeen terug te vinden zijn in de kwaliteit van de betreffende vis, de bloedlijn en de genen. Omdat het hier echter gaat om vissen van verschillende oorsprong en een uiteenlopende leeftijd neig ik er naar om naar externe factoren te kijken, zoals de waterkwaliteit. Is het water mogelijk te steriel, is er een gebrek aan mineralen, algen, zoo- of fytoplankton? Een andere reden kan zijn de behandeling van het vijverwater met medicamenten zoals FMC en mogelijk aanverwante stressfactoren. Ik denk dat je het daar moet zoeken. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:20u. 27 August 2009

hoi Ben. Ik heb hier een volledig hoofdstuk aan gewijd in Het Grote Karperboek, dus ik zou zeggen........ Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:29u. 21 August 2009

hoi William. De uitslag op kop en nek is een irritatie, vermoedelijk een reactie op de aanwezigheid van parasieten. Heb je ook gecheckt op costia, trichodina e.d. Dat roze is vermoedelijk een stressreactie, maar kan ook weer een irritatie van parasieten of nitriet zijn. Een nieuwe vis kan daarenboven ook een terugslag geven bij je bestaande vissen omdat de nieuwe vis een nieuwe cultuur van bacteriën met zich meebrengt, waartegen je bestaande vissen zich moeten weren. Het is de vraag of je er goed aan doet om bij deze hoge temperaturen een nieuwe vis te introduceren. De bacteriedruk in de vijver is nu wel zo ongeveer op zijn hoogst en het risico op problemen niet onaanzienlijk bij het toevoegen van nieuwe vissen. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:02u. 19 August 2009

hoi Remco. Retour buis 90 of 110 mm rond. Doorvoer hetzelfde. De uitgaande buis nooit knijpen en zo weinig mogelijk bochtwerk erin. Het is van belang dat je de retour zo richt (tangentiaal in de wand) dat er in de vijver een stroming ontstaat waardoor vuil en ontlasting linea recta naar de bodemdrain wordt getransporteerd. Bekijk dat nauwkeurig, want doe je dit niet goed dan blijf je altijd met vuilophopingen op de bodem zitten. Succes, Rini.

Beantwoord door Rini op 00:54u. 19 August 2009

Hoi Johan. Als je de koi observeert, zie je dan uiterlijk dingen die zijn veranderd? Zijn er roze plekken zichtbaar of verdikte en uitstaande schubben? Is er een rozige glans op de borstvinnen of op de huid, duidend op stress. Als je kunt zou je een een afstrijkje moeten maken om te zien of je met parasieten te maken hebt. Een vis die zich afzondert en niet eet, is serieus ziek. Dat kan een paar dagen duren, maar als het langer aanhoudt zou ik er inderdaad een koidokter bij halen. In de tussentijd zou je de vis een zoutbad kunnen geven en kijken of dat verlichting geeft.: 20 gram per liter gedurende een kwartier. Valt de vis om, dan meteen terug in de vijver. Succes, Rini.

Beantwoord door Rini op 18:32u. 15 August 2009

Hoi Steven. Ik meet voornamelijk digitaal met Hanna meters: pH, temp. ammonium/ammoniak, nitriet en nitraat. Gh en KH meet ik met testkits omdat daar normaal gesproken weinig schommelingen in zitten. De digitale metingen geven me de mogelijkheid het verloop over langere termijn te volgen en invloeden in het vijversysteem te registreren. Bijvoorbeeld het plaatsen van een nieuwe vis: wat doet dat met de waarden en hoe lang duurt het voordat de vijver weer stabiel is. Of bijvoorbeeld het opvoeren van het voerregime zonder ammoniakpieken te creëren. Prijzig in principe, maar de moeite waard. Groetjes, Rini.

Beantwoord door Rini op 10:44u. 14 August 2009

Ik sluit het niet uit, Frans, maar er komt nogal wat bij kijken. Ik zal binnenkort maar eens eerst met mijn uitgever gaan praten. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:29u. 09 August 2009

hoi Marc. In de eerste plaats zorgen voor een uitstekende waterkwaliteit. Nu de vissen bijna geen slijmhuid meer hebben, is er een tekort aan antistoffen en zijn ze extra gevoelig voor irriterende stoffen, zoals chloor, ammoniak en nitriet enz. Voer met Misimar Speciaal of Extra Sterk om de slijmhuid snel aan te laten groeien. Groetjes, Rini.

Beantwoord door Rini op 01:11u. 30 July 2009

hoi Jan. Vorig jaar waren onze vijvers nieuw en toen hebben we regelmatig Pip gebruikt. Nu zijn ze ingedraaid en is er geen noodzaak Pip toe te voegen. We gebruiken het alleen nog bij hospitalisatie van geblesseerde vissen en indien nodig bij quarantaine van nieuwe vissen. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:39u. 30 July 2009
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml