hoi Max. Gewoonlijk verdwijnen/verminderen karperpokken gedurende de zomer als het immuunsysteem van de koi is toegenomen. Maar deze zomer is op de een of andere manier geen zomer als eerdere zomers. Kennelijk (maar wat is zeker) hebben de sterk wisselende en onstabiele temperaturen en de felle regenbuien een ondergravende invloed op de gezondheid en het gedrag van de koi. Ze schuren en hangen loom in het water, vaak zonder aanwijsbare reden. Ben D. mat waarden van pH 4 (!) in het regenwater. En er komt zeer veel vuil mee. Er vinden vervolgens explosies van parasieten plaats (met name costia, trichodina en dactylogyrus), die weer gevolgd worden door bacteriële ontstekingen. Je geeft niet aan waarom je medicamenten gebruikt en wat voor gedragingen je observeert, dus ik kan daar niet zoveel mee. Lichte karperpokken hebben geen invloed op het gedrag van koi, maar het feit dat ze niet verdwijnen kan een aanwijzing zijn dat het immuunsysteem van deze koi nog niet tip/top is waardoor ze minder dan andere koi gewapend zijn tegen invloeden van buitenaf. De bezetting van je vijver is acceptabel en je management is prima, dus daar ligt het niet aan. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 11:02u. 25 July 2009

hoi Tom. Zonder foto kan ik er nauwelijks iets zinnigs over zeggen. Het feit dat de vlekken oranjegetint zijn doet me vermoeden dat het hier niet gaat over ontstekingen maar eerder over de aanmaak van secundair hi. Bijkomende vraag is dan: geef je veel kleurvoer of is je vijver algenrijk? Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 20:14u. 22 July 2009

hoi Jaap. Nitrosomas zet ammoniak om in nitriet en vervolgens zet nitrobacter het nitriet om in nitraat. De stikstofcyclus in jouw vijver werkt dus prima. Het nitrietgehalte zal de komende dagen echt wel gaan dalen. Ondertussen water blijven verversen. Als dit probleem is opgelost, probeer het nitraatgehalte dan onder de 20 mg/l te houden. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 20:15u. 17 July 2009

hoi Richard. Maar een centimetertje of zo. Soms zijn kale plekken zichtbaar als de koi aan het spitten zijn geweest. De kracht van de vijver zit hem vooral in dit bed van grind: dat is een extra grote toevoeging van media waarop nitrificerende bacterien zich kunnen nestelen. Bovendien vinden karpers het prettig om daarin te wroeten. Dat en de dunne laag maakt dat vuil er zich niet definitief in kan nestelen. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 14:23u. 17 July 2009

hoi Remco. We hebben in Arendonk een zomerversie liggen, speciaal voor ons gemaakt in grote korrel in 5 en 10 kg. zakken. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 21:27u. 16 July 2009

hoi Remco. Tja, goed koivoer is jammer genoeg niet goedkoop. Saki Hikari growth is een van de betere soorten koivoer. Zelf heb ik uitstekende ervaringen met Frostbites van Nedkoi dat volgens mij ook wat goedkoper is. Je moet zelf bepalen of je koi dat voer waard zijn, maar ik denk het wel. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 20:07u. 15 July 2009

hoi Andre, je kan hiervoor het beste marktplaats of speurders.nl raadplegen. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 02:05u. 15 July 2009

hoi Henri. Hun onderwaterfiltering loopt rondom de omtrek van de 1500 kuub vijver. Hoe het zit met de beluchting en de spoeling is me niet bekend. Ze legen de vijver een keer per jaar en spuiten hem dan schoon. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 02:08u. 15 July 2009

hoi Stephan. De aanwezigheid van draadalgen duidt op een goede werking van het vijverbiotoop. De vissen vinden het prima, maar ongecontroleerde draadalgengroei is niet wenselijk en moet binnen de perken gehouden worden. Ook bij Momotaro zat de Bacteria House onder de algen. Evenzeer in Arendonk. De werking is er niet minder door. Ik leg een stuk horrengaas in de bovenste bak om de alg en andere rotzooi op te vangen. Het beste is natuurlijk het overschot aan nitraat, fosfaat en andere voedingstoffen via een afschuimer te elimineren. Ga echter nooit met middeltjes en poedertjes aan de gang, want dat is pure symptoonbestrijding. Na het afsterven van de algen schieten de nitraat en fosfaatwaarden als een raket omhoog en dan krijg je problemen in je vijver. Op den duur moet je bakki shower gaan denitrificeren en de algengroei in toom houden maar dat kan een langdurig proces zijn. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:41u. 14 July 2009

Hoi Frederik. Heel moeilijk om te zeggen. Ik vermoed dat ze problemen heeft met kuitvorming: het is voor een dergelijk formaat vis de eerste keer dat ze eitjes aanmaakt, hoewel dat luchthappen en zinken naar de bodem ook kan duiden op vocht in de zwemblaas. Voor meer zekerheid zou je een koidokter erbij moeten halen die een rontgenopname neemt. Groeten, Rini

Beantwoord door Rini op 01:34u. 13 July 2009
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml