Dank je voor de complimenten, Patricia. Als je boek af is benader je enkele uitgeverijen die actief zijn in de sport- en hobbysector. Als ze geinteresseerd zijn zullen ze je de kopij vragen, deze beoordelen en in het gunstige geval beginnen dan je onderhandelingen! Veel succes toegewenst. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:41u. 12 June 2009

Hoi Lukie. Bij de lage watertemperaturen van de laatste tijd mag je ervan uitgaan dat het nitrificatieproces na deze 6 weken zeker nog niet voltooid is. Het feit dat er ammoniak noch nitriet gemeten wordt, is een indicatie dat het bacterieleven nog miniem is. Een nieuwe vijver levert bij het opstarten altijd ammoniak- en nitrietpieken op. Dat betekent dat de stikstofcyclus weinig of geen nitraat als restproduct oplevert, waardoor de planten weinig voedsel aan het water kunnen onttrekken. Zodra er voldoende nitrosomas en nitrobacter bacteriën zijn die ammoniak resp. nitriet omzetten naar uiteindelijk nitraat, zullen je planten het beter gaan doen. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:32u. 11 June 2009

hoi Huub. Op www.clarity-wts.com vind je info over deze afschuimer. Je kan de werking natuurlijk ook bij ons in Arendonk komen bekijken. We hebben er twee draaien. Fijn om te horen dat de vijver loopt als een trein. En wat die paaiborstels betreft: ik zou ze er niet in hangen want gegarandeerd dat het is als de vlag uithangen voor de koi. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:20u. 11 June 2009

hoi Harold. Leg ze een dag in kalium permangaat (2 gram per kuub water). Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:16u. 11 June 2009

Hoi Henri. Een helofytenfilter is in principe beter. De wortels hangen in het water, vrij van aarde of substraat, waardoor de plant gedwongen wordt zijn voedsel uit het water te halen. Wanneer je een waterplant in rijke aarde zet, haalt ie hoofdzakelijk zijn voedsel ook uit die aarde. Voor zover mij bekend zijn er geen nadelen. Wel kunnen planten wegkwijnen zodra het water weinig voedingsstoffen bevat. Het is goed om bij de omvang van een helofytenfilter daarmee rekening te houden. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 19:15u. 09 June 2009

Hoi Diedrich. Ik heb deze statische mixer nooit zelf gebruikt, maar als ik het ontwerp en de werking bekijk, is de contacttijd van de lucht met het water vrij lang. Dat betekent een betere zuurstofopname. Dat zou voordelen op kunnen leveren. Zelf ben ik nooit zo onder de indruk geweest van venturis omdat het onder druk inbrengen van lucht in water problemen kan geven richting koi in de vorm van luchtbelletjesziekte. Zuurstofverrijking laat ik het liefst plaatsvinden via een vrije val van het water, zoals een waterval, airator of bakki shower. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 19:10u. 09 June 2009

hoi Stephan. Dit schuim komt waarschijnlijk van je bakki shower. Ik heb ook ooit eens geschreven dat een bakki ook werkt als een soort van afschuimer, dus dat klopt wel. Het heeft te maken met een overvloed van afvalstoffen, met name eiwitten, waarschijnlijk doordat het filter nog niet optimaal presteert.
We hebben nu op vier vijvers de Clarity staan en we zijn eensgezind in onze mening dat dit de beste afschuimer is die we kennen. Eerlijk gezegd verbaas ik me nog dagelijks over de eminente werking van dit apparaat. Ik ga je dus echt niet een alternatief doorgeven die misschien wel goedkoper is, maar de werking van deze Clarity bij lange na niet haalt. Die Clarity haalt (proefondervindelijk bewezen) het nitraat uit het water en brengt algengroei onder controle. Ook jouw bakki shower zal op termijn nitraatreducerend werken, maar of dat voldoende is om algengroei te voorkomen, hangt af van de kolonies anaerobe bacterien. Natuurlijk een goed aangelegde plantenfilter haalt zonder meer fosfaat en nitraat in flinke hoeveelheden uit het water. Nitraatreeducerend hars is ook een mogelijkheid, maar ik hoor hier verschillende berichten over. Ik zou opteren voor de Clarity - ik heb dit ding echt niet voor de lol op mijn vijver gezet - desnoods de kleinere (en dus wat minder kostbare) variant. Zonder overdrijving: een echt goede investering. Groetjes, Rini.

Beantwoord door Rini op 20:51u. 07 June 2009

hoi Henri. Normaal gesproken staat hier een periode van 48 uur voor. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:31u. 07 June 2009

Hoi Jeroen. Klik aan onder Archief en vervolgens onder Colum van Rini en kies vervolgens uit de diverse artikelen over bakki showers. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:30u. 06 June 2009

hoi Micha. Het kan een begin van zonnebrand zijn, maar ik acht het onwaarschijnlijk. Zonnebrandplekken zijn smerig om te zien: de huid is op de plek werkelijk weggebrand. Het gebeurt voornamelijk als de koi regelmatig met de rug uit het water gestoken onder de oppervlakte liggen te rusten. Als je bang bent voor zonnebrand, laat dan het wateroppervlak van je vijver wat meer bewegen. Ik vermoed eerder stress van het overzetten gecombineerd met andere waterwaarden en schommelingen in de temperatuur. Een 12-kuubs vijver is gevoelig voor koude nachten en warme dagen. Hou het wel goed in de gaten, want je weet maar nooit of het een begin van een bacteriële infectie is. Let erop of er schubben gaan openstaan. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 18:47u. 03 June 2009
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml