Beantwoord door Rini op 19:29u. 20 May 2009Hoi Jurian. PIP onderdrukt primair de groei van pathogene bacteriën in je vijverwater, zoals aeromonas, pseudomonas en e-coli. De bacteriëndruk wordt verlaagd. PIP tast overigens de nitrificerende bacteriën niet aan. Je kunt het nu gerust gebruiken. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 18:13u. 19 May 2009hoi Ray. De opvoerhoogte gaat tellen vanaf het wateroppervlak. Dus alles wat de pomp met opstaande pvc pijp onder water staat, telt niet mee. Als de airator nog een meter omhoog moet pompen, verlies je wel heel veel wateromzet. Het zijn transportpompen en die leveren veel in als ze druk moeten leveren. We hebben geprobeerd er een bakki shower mee aan te drijven, maar dat werkte dus niet. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 22:17u. 18 May 2009Alles oke Paul? Ik zal je advies opvolgen. Maar toch niet te klein, hé. groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 19:31u. 16 May 2009Tja, Leo, dat heeft toch te maken met teveel voedingstoffen in het water. Het wordt wel wat beter als de bacteriën straks op gang komen, want het water is te lang te koud geweest. Eind van de komende week wordt 25 graden voorspeld, dus dan wordt de aangroei en werking van de bacteriën beter. Ga niet aan de gang met allerlei middeltjes, neem fundamentele maatregelen. Een bakkishower met media (zoals Bacteria House of Syporax) waarin heterotrofe, anaerobe bacteriën kunnen gedijen, breken nitraat af, maar dat heeft zijn tijd nodig. Een eiwitafschuimer verlaagt het nitraat en fosfaat gehalte, waardoor algen verminderen en dat is zeker een goede optie. Je kan ook nog nitraatkorrels proberen maar ik hoor daar wisselende berichten over. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 22:01u. 14 May 2009Hoi Joris. Ik kan je niet echt aanraden om levende zoetwatermosselen in je vijver te zetten. Ten eerste valt de filterende capaciteit van enkele zoetwatermosselen best wel tegen en ten tweede valt het niet mee om ze in leven te houden. Daarnaast kunnen zoetwatermosselen fungeren als gastheer van bepaalde parasieten, die je niet in je vijver wilt.
Het is me niet bekend of ze zich als juvenielen vastzetten op de vis, maar als dat zo is, is dat een kwalijke zaak want de slijmhuid van de vis is de eerste barriére tegen pathogenen.
Japanse kwekers gebruiken oesterschelpen, die veel kalk bevatten. Het regenwater in Japan is nogal zuur en een wolkbreuk kan het water in de mudponds doen omslaan en de pH doen crashen.
In zuur water (pH lager dan 7) eroderen deze schelpen en geven kalk af aan het water, waardoor een pH crash voorkomen wordt. groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 17:17u. 10 May 2009hoi Michel. Hoe zit dat dan met al die karperwateren in de rivierengebieden die stijf staan van de klei? In de karpervisserij staat een uit de klei getrokken karper synoniem aan vissen met body builder- of sumoworstelaarseigenschappen. Klei bestaat voornamelijk uit zand, plantaardige, organische delen en veen en houdt voedingsstoffen heel goed vast. Daarom zijn de karpers er dol op. Het bevat kleimineralen als aluminium, magnesium en ijzer. Klei heeft wel wisselende, chemische samenstellingen afhankelijk van het gebied. Maar daar wordt ik niet verslaafd van en die karper evenmin. Groetjes, Rini.
Beantwoord door Rini op 01:20u. 10 May 2009hoi Paul. De keuze van de vorm van een vijver is, denk ik, vooral een kwestie van persoonlijke smaak en hoe die past in de tuin. Ik hou van ronde, bevallige vormen en dat is terug te zien in mijn vijver, maar dat wil niet zeggen dat daardoor mijn vijver beter is. Belangrijk is de diepte. Als je bijv. een 30 kuubs vijver wilt, dan bepaalt de diepte uiteindelijk ook de afmetingen van je vijver. Hoe dieper, des te kleiner de vijver qua afmetingen. Ik hou niet van al te diepe vijvers, zo vanaf twee meter, waar sommigen voor opteren. De vissen komen dan toch niet goed uit. Anderzijds is ondiep ook niet aan te raden omdat koeling en opwarming van het water dan te snel gaan en temperatuursverschillen zijn op den duur funest voor de gezondheid van de koi. Verder prefereer ik de aanleg van een ondiepe strook, zo van een halve meter diep, waar ik de vissen kan voeren en goed kan observeren. Vissen houden van ondiepe plekken. In het algemeen zou ik opteren voor een diepte van gemiddeld 160 tot 180 cm en het is zeker de moeite waarde om te overdenken om de bodem van de vijver te laten aflopen, van ondiep naar diep. Belangrijk is ook de wateroppervlakte. Probeer de vijver zo intiem mogelijk te houden. In vijvers met een grote oppervlakte ogen zelfs jumbos klein. Hoe dichter je van alle zijden bij de vis kan, hoe gunstiger ze qua formaat indruk maken. Let ook op de watersturing. De inlaten moeten tangentiaal uit de wand monden en gericht zijn om zo snel mogelijk het vuil richting bodem drains te sturen. Zorg voor anti clockwise stroming (draairichting as aarde) en laat geen buizen uit de wand steken. Probeer een border of hoekje met planten, maar zo gesitueerd dat de vis er niet bij kan. Oogt altijd heel fraai en is zeer nuttig tbv de waterkwaliteit. Tenslotte: overweeg de plek waar de vijver komt, heel goed. Probeer de buizen naar de filter zo kort mogelijk te houden en vermijd een plek waar de vijver de gehele dag in de volle zon ligt. Veel succes. Rini
Beantwoord door Rini op 00:33u. 09 May 2009hoi Cain. Voorzover ik kan beoordelen zit er geen slijtage op de Glafoam en nauwelijks op de Bacteria House, na enkele jaren van gebruik. Beide filtermedia zijn betrekkelijk nieuw, zodat niet proefondervinderlijk is vastgesteld hoe lang ze meegaan. Maar volgens mij mag je er van uitgaan dat de levensduur geen beperking is om dit materiaal aan te schaffen. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 01:25u. 06 May 2009hoi Paul. Ik heb er zelf ook een 18 kuubs sequence opstaan. Je moet wel zorgen voor voldoende watertoevoer. Er zitten twee invoeren van 110 mm op en mijn advies is ze beide te gebruiken. Er zijn 300 en 200 micron zeven en ze zijn uitwisselbaar. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 22:59u. 30 April 2009hoi Paul en Anita. Waarschijnlijk doelen jullie op Malachiet groen, waarmee wonden worden aangestipt om bacteriën te doden. Ik weet de oorzaak en de aard van de infectie niet, maar ik pleeg even ruggespraak met Sam en laat jullie weten. Groetjes, Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.