Beantwoord door Rini op 20:54u. 13 April 2009hoi Rik. Je zou deze vraag eigenlijk aan Luc moeten stellen, want die experimenteert al een tijdje met de Kamiac. Hij is er zeer tevreden over. Ikzelf heb het nog nooit gebruikt, maar ga dat wel doen zodra ik mijn vijver opstart. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 22:17u. 12 April 2009Hoi Stephan. Bezigheidstherapie is goed voor de koi. Het houdt ze levendig en gezond. Verder is dit natuurlijk een moeilijk verhaal, omdat je vijver al kant en klaar is. Ik heb laatst een soort van drijvende eilandjes gezien, geheel omwikkeld met jute, met planten erin. Ik geloof dat ze van Ubbink afkwamen. Interessant voor de koi. Je kunt natuurlijk ook een soort van plantenbak langs de rand van de vijver hangen, zoals een bloembak met geraniums. Wel erop letten dat de vis zich niet kan beschadigen. Of het allemaal ideaal is,laat ik in het midden. Meer permanente oplossingen leiden al snel tot aanpassingen van je vijver, zoals bijvoorbeeld het maken van een border langs de korte zijde. Een extra muurtje metselen, opvullen en een randje stenen van de korte zijde eraf en de border is gemaakt. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 01:23u. 08 April 2009hoi Leo. Er zijn diverse oorzaken aan te wijzen waarom vissen krom trekken. In principe heeft het te maken met een aantasting van het centrale zenuwsysteem van de vis. De belangrijkste is wellicht vergiftiging van het water, bijvoorbeeld door overmatig of te zwaar (verkeerd) gedoseerd gebruik van giffen, zoals Malachiet groen en meer nog de zogenaamde organofosfor giffen zoals Nevugon, Dipterex, Masoten en Trichlorfon (in beginsel zijn dat ongediertebestrijdingsmiddelen/pesticiden). Goudwindes trekken daar meteen van krom en krijgen zelfs een complete slag in de rug.
Ook langdurige blootstelling aan waterkwaliteit met een te hoog kopergehalte kan de vis doen kromtrekken.
Een andere reden kan zijn voedseldeficiency, met name een tekort aan vitamines, primair vitamine C.
Verder kan een electrische lading zoals een onweersontlading, lekken van electriciteit van bijvoorbeeld pompen of een electrische storing ten grondslag liggen aan dat kromtrekken.
Tenslotte kan het in de bloedlijn liggen, vooral tav de hard groeiende exemplaren, die extra veel vitamines en calcium nodig hebben, maar omdat dit krommen s winters is gebeurd lijkt me dat niet voor de hand liggend.
Ik kan je wel enigszins geruststellen: in een vroeg stadium trekken de vissen weer bij als de oorzaak verdwenen is. Groeten, Rini
Beantwoord door Rini op 18:13u. 06 April 2009hoi Rob. Ja, ik ken dat fenomeen. Er valt een relatie te leggen met de chemische samenstelling van het water. Er treedt ammoniak of nitriet op in het water, ofwel de pH is versneld aan het stijgen/dalen. Er kan ook een wijziging van de luchtdruk aanstaande zijn, waardoor de vis de druk in zijn zwemblaas aan moet passen. Meestal zie ik ze dat happen in de (voor)avond doen, als de co2 in het water gaat toenemen en het zuurstofgehalte afneemt. Frappant is dat het dikwijls dezelfde vissen zijn die het doen. Controleer even je ammoniak/nitriet en monitor je pH ('sochtends en 's avonds) om te kijken of de verschillen erg groot zijn. Is dat allemaal binnen de (aanvaardbare) perken dan zal het verschijnsel wel gaan afnemen, al kan dat even duren totdat het vijverwater stabiel is. groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 01:48u. 05 April 2009Hoi Paul. Je moet twee dingen doen. Ten eerste: vanaf 13 kuub funktioneert een buis van 50 mm niet meer. Hij is te dun. Je moet naar een pvc-pijp van 63 mm omhoog naar de bakki. Ten tweede: je laat de buis verlopen, waardoor de stuwende kracht van het water vertraagt. Dus: vanaf de Sequence met 63 mm omhoog en bij de bocht ga je verlopen naar 75 mm om vervolgens naar de sproeipijp van 90 mm te gaan.Je zult zien dat het water nu gelijkmatig over de gaatjes verdeeld wordt. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 01:22u. 03 April 2009hoi Remco. Vanaf 13 kuub volstaat 50 mm niet meer en moet je naar 63 mm. Zelf kies ik voor een 63 mm buis omhoog naar de bakki, die bij de bocht naar 75 mm verloopt en vervolgens naar 90 mm op de sproeibuis. Dit verloop zorgt ervoor dat het water minder krachtig de sproeibuis in loopt en niet aan het eind van de sproeibuis terugkaatst, ten gunste van een mooie gelijkmatige verdeling van het water. Bedankt voor je goede wensen. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 20:41u. 01 April 2009hoi Willem. Ik hou van recht-toe-recht-aan, maar volgens mij maakt het helemaal niets uit, tenzij je gebruik kunt maken van 45 graden bochten als je hem af laat lopen. Dat is weer minder weerstand dan 90 graden bochten. Ik kom binnenkort met een update. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:28u. 31 March 2009Hoi Jack. Auction koi worden slechts in beperkte aantallen geveild en wat uiteindelijk daarvan in onze contreien terecht komt is maar een fractie van de aangeboden vissen. Aangezien alle auction koi op de Momotaro site gepresenteerd worden, is gemakkelijk na te gaan of een vis die bij een dealer rondzwemt een auction koi is of niet. Ook is controle van de oyagoi voorhanden. Vergissen is menselijk maar ik kan me niet voorstellen dat er zulke fouten gemaakt worden. Bij mijn weten hebben wij dat bij Momotaro nog niet meegemaakt. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:19u. 31 March 2009Hoi Henk. Ik ken verschillende koihobbyisten die een steur in de vijver hebben zwemmen. Voorzover mij bekend heeft dat geen problemen opgeleverd. groeten Rini.
Beantwoord door Rini op 00:45u. 30 March 2009hoi Bart. Als de vis al een quarantaineperiode hier achter de rug heeft, afkomstig is van een dealer met een goede reputatie en de watertemperaturen in de onverwarmde buitenvijvers stabiel boven 15 graden zijn, is een quarantaineperiode in een q-bak niet nodig en vaak ongewenst. Gewoonlijk laat de waterkwaliteit in een q-bak te wensen over, zijn de meeste q-bakken veel te klein, maar meer nog voelen de vissen zich er niet happy en vertonen ze schrikachtige gedragingen. Ze raken dus gestresst en vaak veel meer dan dat ze rechtstreeks in de vijver gezet zouden zijn. Quarantaine thuis is wel noodzakelijk als de vis rechtstreeks uit Japan komt of als de vijvertemperatuur te laag is. Vijvertemperaturen tussen 10 en 15 graden in de lente worden als riskant beschouwd omdat de vijver nog niet draait en de vissen nog weerstand op moeten bouwen. Wat overzetten betreft: lees er mijn stukje "Oktober is de maand" (archief Column van Rini) er nog maar eens op na. Groetjes, Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.