hoi Rudy. Je zou nog kunnen overwegen het model 28000 te pakken, maar in feite maakt dat niet zoveel uit, want je kan het allemaal regelen en het is goed wat reserve en extra opvoerhoogte achter de hand te hebben. Als je aerator primair bedoeld is voor meer stroming en circulatie, dan verleng je met een buis en haakse bocht de monding van de pomp en je sluit hem aan op een timer zodat ie een paar uur per dag draait en het resterende vuil van de bodem blaast. Wil je minder stroming en meer zuurstof, dan laat je het water uit de aerator gewoon uit de monding naar beneden vallen. groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 09:55u. 01 March 2009

Inderdaad Frank, zit er een vijftal gin rin schubjes achter de maruten vlek. Die zullen normaal gesproken niet verdwijnen. Succes met je verbouwing. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:15u. 27 February 2009

Hoi Jan. Ik heb dit spul nooit gebruikt en ik weet dus niet wat de effecten zijn op de ontwikkeling van de koi. Sowieso hou ik niet van glashelder water, daar kan volgens mij geen koi in gedijen, maar los daarvan is het volgens mij typisch bestemd voor kleine watervolumes zoals in aqaria. Je hebt flink wat volume Purigen nodig voor een vijver van pakweg 25 kuub, dat vervolgens na een half jaar weer behandeld moet worden. Nota bene met chloor. Ik heb gemengde gevoelens bij de product en ik zou eerst een technisch rapport willen zien wat het nu uit het water haalt en net zo belangrijk, wat het erin laat. Het feit dat de Redox omhoog gaat, doet vermoeden dat er ook mineralen als calcium en magnesiumit het water gehaald worden. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:29u. 26 February 2009

Frans, ik neem toch aan dat je bakki maar ongeveer 150 cm hoog is en dat dit de opvoerhoogte van de pomp zal zijn. De diepte die je pomp in het water staat, valt niet onder de opvoerhoogte. Bij 150 cm zal deze Red Devil goed voldoen en zal de inhoud van je vijver in iets meer dan een uur over de bakki vallen. De richtlijn voor een goede werking van een bakki is de inhoud van de vijver er binnen het uur overheen. Dus wat dat betreft zit je in de goede richting. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:12u. 25 February 2009

hoi Arno. Heeft deze koi al eens ooit koud water meegemaakt? Vissen die voorheen altijd op warm water gezeten hebben en die dan zo'n langdurige koude winter meemaken, zijn daarop niet gewapend en aan het gedrag van sommige vissen is dat te zien. Ik heb het zelf ook meegemaakt. Gewoonlijk gaat de vis weer zwemmen, alsof er niets aan de hand is geweest, als het water stabiel opwarmt. Toch maar goed in de gaten houden; er kunnen altijd doorligplekken ontstaan. Kijk ook hoe de zwembeweging is als ie rondzwemt en of hij niet als een natte zak naar de bodem daalt, want dan zou er iets mis kunnen zijn met de zwemblaas. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:30u. 24 February 2009

hoi Ronald. Het speciale van deze vissen zit hem in het feit dat de groeigenen, die in de sanke van Momotaro zo evident zijn, nu ook ingebracht zijn in deze showa-lijn. Showa wordt normaal gesproken niet zo groot; het zijn meer gedrongen visen met een breed postuur. De karakteristieken (o.a. lang postuur) van de sanke van Momotaro zijn in deze showa ingekweekt. Bijgevolg gaat het gebeuren dat er vissen in deze lijn fors boven de 90 cm uit gaan stomen.
Strikt op smaak gebaseerd zou ik kiezen voor de "Dainichi-achtige" showa nrs. 238 en 243. Ik vind ze wel wat hebben. Kan je je deze voorstellen bij 75 cm?
Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 22:27u. 15 February 2009

hoi Rody. Het voorjaar is altijd link. Water dat opwarmt, parasieten en bacteriën die zich laten voelen. Koi die in een onverwarmde vijver met minder weerstand uit de winter komt. Ik zou wachten tot het water stabiel op 16 graden zit. Dus dat wordt dan eind mei/begin juni. Dan draait de filter ook weer voldoende. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:32u. 16 February 2009

hoi Dick. Ook bij mij valt het regenwater soms met bakken in de vijver. Bij echte wolkbreuken of langdurige regenval kan je zien dat de vis even een terugslag krijgt. De chemie van het water ondergaat dan toch enige verandering. Toch is binnen een dag alles weer oke. Of dit alles een overkapping rechtvaardigt, waag ik te betwijfelen. 38 Kuub is een behoorlijke slok water, dat niet zo snel omdraait in waarden. Wat ik zeg, er moet dan echt een behoorlijke bui vallen. In dat geval doseer ik wat Anarex in de vijver. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 22:16u. 15 February 2009

hoi Lukie. Ik ben zelf geen voorstander van ozon. Ik heb mijn ernstige twijfel of de koi in dergelijk water wel optimaal tot ontwikkeling komen. Ik zou gaan voor de plantenfilter; wat natuurlijker koi houden met behoud van alle mineralen en die vis ook zelf zijn weerstand laten opbouwen. Ik moet in Japan nog de eerste kweker tegenkomen die ozon op zijn bassins heeft staan. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 22:10u. 15 February 2009

hoi Jan. Kijk even naar mijn antwoord op de vorige vraag van Noëlle. Om gewenningsverschijnselen te voorkomen, zou ik de PIP periodiek gebruiken, voorjaar en najaar en wanneer nodig in de zomer bij hoge temperaturen. Ik denk dat het goed is af en toe een maand over te slaan. Laat die vissen ook maar enige mate van immuniteit tegen aeromonas ontwikkelen. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 23:33u. 09 February 2009
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml