Beantwoord door Rini op 15:29u. 26 April 2009hoi Leo. Er is geen materiaal dat zoveel stoffen uit het water haalt als filterkool. Ik zou er dus mee stoppen, temeer omdat de kool sneller verzadigd raakt naarmate er meer stoffen in het water zitten. Binnen een maand de kool er weer uithalen. Je zal de eerste niet zijn waarbij verzadigde filterkool zijn opgeslagen stoffen weer terugdumpt in de vijver. Overigens kan je een deel van de chloramine kwijt door je vijver met leidingwater heel fijn sproeiend aan te vullen. Het vervliegt voor een deel. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 10:34u. 26 April 2009Die installateur van jou, Hans, heeft wel een punt. Normaal gesproken moet de bodem nogal steil zijn om de poep vanzelf de bodem drain in te krijgen, zeker omdat er altijd wel wat algjes gaan groeien waardoor dat proces belemmert wordt. Je moet het daarom oplossen met de stroming in je vijver. Die moet zo gericht zijn dat het vuil automatisch in de bodemdrains zal verdwijnen. Het is overigens niet verkeerd een paar keer per jaar (met name voor- en najaar) de vijver te stofzuigen. Veel mensen hebben ook succes door een flinke pomp op de bodem te plaatsen en die een uurtje volop te laten blazen en zodoende de bodem schoon te vegen.
Hygiene is een belangrijk punt, al komt er weinig ammoniak vrij uit poep. Het zijn de vissen die dat via de kieuwen uitscheiden.
Een goed funktionerende beadfilter (regelmatig spoelen) haalt veel vuil uit het water, maar heeft ook de neiging te verstoppen (algen in de gaatjes van de sproeibus) als er geen mechanische filter voor staat. Ik zou er inderdaad een sieve voor zetten. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 13:17u. 25 April 2009hoi Cain. Ja hoor, alleen zal het water groen worden van de zweefalgen, wat na een tijdje, als de vijver rijper wordt, weg zal trekken. Dan zal draadalg gaan groeien. Als je planten hebt zal dit allemaal redelijk binnen de perken blijven. UV's doden zweefalgen, maar tegelijkertijd veroorzaakt dit proces een verslechtering van de waterkwaliteit. Je vijver op een natuurlijke manier laten rijpen is prima. Ik laat mijn vijver binnenkort ook zo rijpen. Maar je moet wel tegen groen water kunnen. Wel regelmatig wat water verversen. Prima voor de koi overigens, hoor. Groetjes. Rini.
Beantwoord door Rini op 10:19u. 26 April 2009Wat mij bevalt aan deze sanke, Rik, is zijn body. Mooi stevig en ietwat cilindrisch. Het is een koi die ook prettig oogt, een gezellige uitstraling heeft, ook al met zijn kuchibeni (lipstick). Het staartstuk is wat dun, de kop wat puntig en ik vermoed dat het nooit een vis van jumbo afmetingen zal worden. Oofuchi staat daar ook niet om bekend. Veel kasane sumi (sumi op het rood) op een niet storende manier versnipperd en ik ben benieuwd of dat op termijn nog hier en daar samen gaat klonteren. Het beni oogt niet slecht en de shiroji plekken zijn zo geplaatst dat, als je goed kijkt, er zich een lichte inazumatekening (bliksemschicht) in het beni aftekent. Proficiat met je aankoop. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 14:28u. 24 April 2009hoi Rob. Ja hoor, dat moet helemaal kunnen lukken. Wat meer is, je vissen zullen een formidabele groei kennen. Onderzoekingen in Oostenrijk hebben aangetoond dat forellen het aquarium uitgroeiden (letterlijk!) bij een constante toevoer van vers water. Forellen die in gelijksoortige aquaria verbleven maar slechts met minimale waterverversing, bleven klein en groeiden ook niet meer. Ik weet uit mijn karpervisserij dat in wateren waar een beek door stroomt (bijv. Redmire Pool) de groei van de vissen ook super was. Het heikele punt is tweeërlei: je bacteriën moeten nu in de vijver zelf aangroeien. Je kan niet zonder bacteriën. Maar ik denk dat dat wel goed komt. Punt 2 is dat het verstandig is een wateranalyse te laten maken zoals ook watermaatschappijen dat doen. Het gaat hier niet zozeer om pH, KH, GH en dergelijke, maar de hoeveelheid metalen (koper, zink e.d.) en fosfaten die in het water zitten. Ook moet je bekijken hoeveel water je er doorheen laat stromen, maar dat is een kwestie van uitproberen. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 21:36u. 18 April 2009Hoi Richard. Bram spoelt de leidingen niet. Zijn filters liggen pal naast de vijver, dus de pijpen zijn zeer kort. Bovendien heeft hij ze in een kleine diameter uitgevoerd (63 mm) zodat de stroming in de pijp snel blijft en vuil niet blijft liggen. De problemen met aangeslib vuil in de pijpen komen tot stand, omdat de pijpen vaak te groot worden genomen in relatie tot de pompomzet en ze vaak vrij lang zijn. Traag stromend water zet nu eenmaal slib af, zeker als dat ook nog over een afstand gaat.
Ik denk dat grind een van de essentiële verschillen is. Zoals al eerder gezegd, als je in staat bent de kolonies heterotrofe bacteriën tot volle omvang te laten uitgroeien, wordt de vijver zelfreinigend. Het heeft te maken met biologisch evenwicht. Ik heb Bram zijn vijver nog nooit troebel gezien, maar in het begin wel groen van de zweefalgen. Zonder verdere ingrepen is de vijver helder geworden. Wanneer je de natuur zijn gang wilt laten gaan, zonder als watermanager een te grote stempel te drukken, is er tijd nodig en veel geduld. De natuur laat zich niet forceren. Ik denk wel dat een bakki/trickle een prima aanzet is voor een goede waterkwaliteit, maar ik moet hierbij meteen aan toe voegen dat bakkies in het algemeen geen garantie zijn voor kraakhelder water.
Het probleem is dat het niet eenvoudig is om in een seizoen optimale kolonies heterotrofe bacteriën te creëren. Mijn ervaring is dat pas in eind augustus, na een warme zomer, er voldoende heterotrofe bacteriën aanwezig (kunnen) zijn om de vuilverwerking het hoofd te kunnen bieden en dan begint het al weer af te koelen en beginnen de kolonies te krimpen. Maar door de jaren heen wordt de vijver rijper en worden er sneller resultaten bereikt. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 21:12u. 18 April 2009hoi Jurgen. Die planten in de bakki showers zoals Momotaro dat heeft, doen weinig met het nitraat. De werking van de bakki zelf moet uiteindelijk het nitraat verminderen. Neem van mij aan dat het puur voor decoratie is. Wij hebben in Arendonk kalmoes geprobeerd. Het staat verdomd aardig, maar de groei van deze toch in principe welig tierende plant, stelde niet veel voor. En een waterplant die niet als onkruid groeit, neemt ook weinig nitraat op. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 01:25u. 15 April 2009hoi Ellen. Ik denk toch dat het goed is een extra mechanische filter aan te sluiten. Die koi gaan groeien en zoals het meestal gaat, koop je er in de toekomst toch nog een paar bij, ook al denk je nu van niet. Onderschat de hoeveelheid vuil en poep niet, die tien koi kunnen produceren en bedenk ook dat in het voorjaar en najaar de opname van afvalstoffen en dus het reinigend vermogen door de planten miniem is. Ook de reinigende werking van het substraat is dan minder. Leg overigens maar een heel dun laagje op de bodem. Twee centimeter is genoeg. De koi moeten dit om kunnen spitten, waardoor er geen vuil tussen de steentjes blijft hangen. Een Ultrabead 100 is geen overbodige luxe: een prima mechanische filter met op termijn ook enig biologisch effect. Het bedieningsgemak is grandioos. Als je er een aanschaft, wel steeds om de twee dagen spoelen, want door de ontwikkeling van bacteriën op de beads gaan deze op den duur kleven en wordt de mechanische werking minder. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 01:13u. 15 April 2009Hoi Henk. Eerste vraag is natuurlijk: hoeveel huidwormen heb je geconstateerd op een afstrijkje. Dat bepaalt de urgentie van behandeling. Ueberhaupt vind ik elke huidworm er een te veel, omdat ze al snel ontstekingen kunnen veroorzaken. Ik zou behandelen met Flubenol, 5 gram per kuub. Gyrodactylus is een opportunistische visparasiet, die zich in de slijmlaag van de vis ontwikkelt zodra de vis met een verminderde weerstand te kampen heeft. Het voorjaar, met name bij watertemperaturen tussen 10 en 15 graden, is daarom berucht. Na de lange winter is het immuunsysteem van de vissen vermindert en zien parasieten, die elke vis bij zich draagt, hun kans zich in aantallen te ontwikkelen. Een zeelt kan dit niet voorkomen. Fabeltjes. groetjes, Rini.
Beantwoord door Rini op 01:06u. 15 April 2009hoi Lukie. De omvang van je plantenfilter hangt niet zozeer af van de grootte van je vijver, maar wel van je visbestand en de mate van voeren. Dat laatste bepaalt uiteindelijk de hoogte van het nitraat en fosfaat dat zich in het water ontwikkelt, Beide fungeren in feite als meststof voor de planten. Gemiddeld gesproken denk ik dat je met ca. 5 a 6 m2 een eind in de goede richting komt. Irissen zijn perfect nitraatconsumenten, niets mis mee. Zelf heb ik een voorkeur voor kalmoes en uiteraard - als je er aan kan komen - de waternavel. Riet wordt gebruikt op waterzuiveringsbedrijven, maar het heeft een wilde groei. Het water mag gerust heel langzaam door de plantenfilter lopen, dus een zware pomp is niet nodig. Ik zou gaan voor 5 kuub. Ik zou de planten in mandjes zetten en het geheel met substraat bedekken. Gemakkelijk schoon te houden en als je planten wilt verwisselen. Diepte: 30 tot 50 cm. groetjes, Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.