hoi Stephan. Observeren van de vis is in deze tijd voor mij het belangrijkste en dan vanaf een punt dat de vissen mij niet zien. Ik hou dagelijks nadrukkelijk het zwemgedrag in de gaten en de spontaniteit van de koi om te eten. De vissen die niet eten of terughoudend zijn, extra monitoren. Verder: bij de huidige verschillen in temperatuur tussen dag en nacht, haal ik overdag wat poly-platen van de vijver af die ik er savonds weer op leg. Ik pleeg heel beperkt te voeren en verhoog de waterverversing. De bacteriën zijn bij lange na niet in staat de ammoniak en nitriet te verwerken die het voeren teweeg brengt, vandaar die regelmatige waterverversing. Wat de vissen in deze tijd absoluut niet kunnen gebruiken zijn verhoogde waarden van ammoniak en nitriet. Vrijwel een garantie voor problemen. De waterverversing beperkt daarenboven enigszins de ontwikkeling van algen, al hangt dat wel af van de nitraatwaarde van het toegevoegde water. Tenslotte gaan zo langzamerhand bij stabiele stijging van de watertemperatuur de zwaardere pompen op de filtratie en verhoog ik de waterbeweging in de vijver. Gewoonlijk stofzuig ik de vijver een keer als de platen ervan af zijn. Belangrijk is, denk ik, dat de vijver hygienisch gezien, zo clean mogelijk is. Vuil is nu nog meer een bron van ontwikkeling van pathogene bacteriën. Het is in deze tijd dat de Bio-UV een weekje aan gaat. Extra toevoeging van bacterieculturen deed ik vroeger wel, maar bij een rijpe vijver vind ik dat niet nodig. Luc heeft goede ervaringen met de Kamiak van House of Kata, dus dat zou nog een optie kunnen zijn. Regelmatig een beetje klei erin is prima. Ook zou nog gedacht kunnen worden aan het pippen van de vijver, maar al bij al blijf ik zelf zeer terughoudend om nu van alles in de vijver te gooien. Vers water, beperken temperatuursverschillen en observatie zijn het belangrijkste. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 11:21u. 29 March 2009

hoi Huub. De cyclus van nitraatconsumptie ziet er als volgt uit:
5 mg/l onderwaterplanten
15 mg/l moerasplanten zoals lisse
20 mg/l draadalgen
25 mg/l zweefalgen
40 mg/l blauwwieren
In de lente steken vooral de "kleffe" draadalgen de kop op. Aan het eind van de lente verdwijnen die weer en maken plaats voor de meer stuggere soorten als je de waarde niet continu onder de 20 mg/l weet te houden. In feite zorgen daar dus planten voor die al groeien en zich ontwikkelen bij 5 tot 15 mg/l . De algen wordt de mogelijkheid geboden om te groeien door een te hoog nitraatgehalte (hoger dan 20 mg/l maar ook fosfaat speelt een rol). Dit heeft te maken met het geringe zelfreinigend vermogen van een vijver die in feite nog op toeren moet komen en de nog beperkte activiteit van de denitrificerende bacteriën. Dat zijn bacteriën die nitraat afbreken zonder dat zij zuurstof gebruiken. De mate van activiteit is zeer afhankelijk van het watermilieu in de vijver. Je moet het even uitzitten, maar voor de koi zal het geen problemen geven. Groetjes, Rini.

Beantwoord door Rini op 01:36u. 21 March 2009

hoi Gert. Geen lichtinval dan ook nauwelijks of geen algen, dus is die UV niet nodig.
Hou wel op termijn je nitraatgehalte in de gaten, dus dat betekent regelmatige waterverversingen. In Arendonk hebben wij ook die zogenaamde daglichtlampen hangen, maar ik zie geen effect op het beni van de koi, noch op enige algengroei. Dat alles wil zeggen dat je er rekening mee moet houden dat het beni op den duur in kleurintensiteit terug zal lopen. Koi hebben daglicht nodig, niet alleen voor de kleuren maar ook om zich happy te voelen. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 18:02u. 19 March 2009

hoi Gert. Een keer per half uur door de bakki staat welhaast garant voor een perfecte werking. Dus niets te veel. Ik begrijp dat de bak binnen staat. Een voorfilter is handig maar niet strikt noodzakelijk. Je kan in het begin het vuil afvangen door een afzuigkapdoek in de bovenste bak van de bakki te leggen. Bij een redelijke temperatuur moet de bak na een aantal maanden zelfreinigend worden, als er voldoende kolonies hetereotrofe (vuilverwerkende) en nitrificerende bacteriën zijn aangegroeid. Of je een UV nodig hebt kan ik niet beoordelen. Het hangt af van je lichtinval en het nitraatgehalt van je water.
Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:21u. 19 March 2009

hoi Wilfred. Ik denk dat het nog niet zo'n gekke gedachte is om na je statisch bed een vat met Matala-matten (fijn) te gebruiken. Wat ik me wel afvraag is in hoeverre het statisch bed nog toevoegt na een trommelfilter. Maar inderdaad, vuil zal er nu niet meer doorheen komen. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:57u. 12 March 2009

Hoi Bart. Dit is een lastige vraag. Gezien de stijgende electriciteitsprijzen is het zaak bij de keuze van pompen ook te kijken naar het stroomverbruik. Pompen zoals Red en Black Devil en Sequence zijn geen drukpompen maar eerder transportpompen; hun verbruik is relatief laag maar ze hebben minder opvoerhoogte. Voor een bakki zijn deze pompen overigens prima. Voor beadfilters heb je een zelfaanzuigende drukpomp nodig. Ik heb goede ervaringen met de ITT pompen maar het nadeel is dat ze een hoger stroomverbruik hebben. Overigens moet je er wel op letten dat je bij deze beadfilters een niet veel grotere pomp dan 10.000 liter kan gebruiken. De perskracht wordt dan te groot waardoor het vuil door de beads wordt gedrukt. Je zou dan al naar een grotere beadfilter (de 100) moeten gaan. Alles hangt immers samen. Tegenwoordig zijn er wel mogelijkheden om beadfilters van een by-pass te voorzien zodat deze ook door transportpompen aangedreven kunnen worden. In jouw situatie zou ik het laten bij de pompen zoals eerder voorgesteld, maar zou ik een extra filterlijn (extra pomp) creëren.
Wanneer je in een natuurlijke vijver een druppel water onder de microscoop legt, zie je het wriemelen van allerlei leven: het zogenaamde zoo-plankton. Het spul waar zo'n beetje al het leven op aarde begonnen is. Kijk maar eens naar een druppel van een vijver waarop ozon actief is. Dat zegt genoeg. Maak er iets moois van. Rini

Beantwoord door Rini op 01:13u. 10 March 2009

Van wat ik lees, Julien, heb je hier te maken met afgestorven zweefalg. De UV brandt de zweefalg af die als slib naar de bodem zakt. Als je de UV uitzet zal je water waarschijnlijk groen worden, wat prima is voor de vis. Kraakhelder water is dat in ieder geval niet! Mogelijk is jouw filter niet rijp of te klein, want aanwezige bacteriënkolonies moeten in staat geacht worden dit probleem na een tweetal maanden op een natuurlijke manier op te lossen. Hoewel het op afstand moeilijk voor mij is om te beoordelen, lijkt mij dat de oplossing gezocht moet worden in een drietal zaken: a) het opvoeren van de waterbeweging in de vijver. Verwijder al het vuil van je bodem via een stofzuiger of net. Zet een tijdje een pomp op de bodem en laat die deze verder schoon blazen en het vuil verdwijnen via de bodemdrains (ik ga ervan uit dat je die hebt). Of beter nog: zet een aerator op je vijver met de uitlaat naar de bodem toe. Dat creëert ook nog eens extra zuurstof. B) Monteer een goede mechanische vuilfilter in je lijn, zoals een sieve, die dat vuil afvangt. In principe mag er geen vuil in je biologisch filter komen, want anders krijg je problemen met je waterkwaliteit. Het streven is dat door de waterbeweging elk vuil meteen afgevoerd en uit het water verwijderd wordt. Er moet dus ook een bepaalde richting van de waterbeweging zijn, gericht op de afvoerpunten zoals bodemdrains. C) Kijk kritisch naar de filter. Als je alleen een plantenfilter hebt, is dat onvoldoende en wordt het nooit wat. Het zijn je bacteriën die uiteindelijk je water schoon houden, dus goede filtratie en strategisch geplaatste afvoerpunten in je vijver zijn essentieel. Een KH van 4 is acceptabel, maar 5 is beter en voldoende. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 13:34u. 08 March 2009

Hoi Bart. Dit is een serieuze vijver. Eerste reactie: zorg voor voldoende bodemdrains en skimmers, en richt de waterlogistiek van de vijver zo in dat de in- en uitlaten van en naar de filters zorg dragen voor een goede waterstroming zodat al het vuil snel wordt afgevoerd. Dat is het eerste en belangrijkste uitgangspunt van een vijver. Anders blijf je daarmee in de toekomst tobben en moet je dat steeds weer corrigeren.
Omdat jouw bakki een aanvulling is op je andere twee filterlijnen, is het streven de vijverinhoud in een uur door de bakki te jagen niet noodzakelijk. Ik zou niettemin een grote bakki plaatsen (bijv. de 160 cm RVS) waarbij de vulling er een is afhankelijk van je budget. Het hangt natuurlijk ook af van de omvang van je koibestand en je voerregime.
Als het budget het je toelaat zou ik tenminste een bak vullen met Bacteria House, dat is het beste wat er is, maar prijzig, verder een bak met Glafoam, een bak met Kaldness en de bovenste bak met oesterschelpen om de kosten allemaal in toom te houden.
Ozon heeft niet mijn voorkeur, maar dat is aan jou.
Waterverplaatsing is een issue: zo veel als mogelijk is, maar de capaciteit van je beadfilters is natuurlijk beperkt. Op de bakki kan je een stroomvriendelijke Sequence van 18000 liter zetten en ik zou er inderdaad een sieve voor zetten. Op je beadfilter moet een hogedruk pomp zoals een ITT 10000. Dat is een totaal van 38000 liter bruto wat per uur door je filters gaat en dat is kritisch. Je vijverinhoud gaat dan eenmaal per drie uur door de filters, wat betekent dat de restammoniak in de vijver op zal lopen zodra er enige omvang van koipopulatie aanwezig is. Slechts drie lijnen op een vijver van 100 kuub is krap. Bekijk, nu het nog kan, of een vierde lijn mogelijk is (via een extra bodemdrain of skimmer?). Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 13:59u. 08 March 2009

hoi Stephan. Kijk even naar mijn vorige antwoord aan Bart. Eind maart langzaamaan opvoeren naar 16 graden en het dan, afhankelijk van het weer, voorlopig op deze waarde houden. In de loop van mei kan de temperatuur naar 18 graden, enz. Heb je een normale UV of een bacteriedodende UV (zoals de Bio UV). Een normale UV zou ik niet aanzetten. Laat het water maar lekker groenig worden. Een bacteriedodende UV kan de ontwikkeling van pathogene bacteriën remmen en die zou nu al aangezet kunnen worden. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 23:50u. 02 March 2009

hoi Bart. Wacht nog even een paar weken en breng dan de watertemperatuur geleidelijk aan omhoog naar 16 graden en hou deze dan voorlopig op deze waarde. Bij 16 graden werkt het immuunsysteem weer krachtig. Je kan nu geleidelijk aan wintervoer met lentevoer gaan mengen en successievelijk de komende paar weken het percentage lentevoer verhogen. Ook met de overkapping verwijderen zou ik nog even wachten. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 23:42u. 02 March 2009
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml