Beantwoord door Rini op 16:30u. 08 February 2009hoi Noëlle. We hebben nu een jaar ervaring met PIP en het laat zich aanzien dat PIP het beste niet continu wordt gebruikt. Koi moet toch ook zijn eigen weerstand ontwikkelen. Het beste lijkt om te doseren in het voorjaar en in het najaar, vlak voor de winter. Dat is tevens mijn antwoord op je vraag: ik denk dat het zinvol is te doseren, maar pas als het water op een graad of 15 zit, wanneer de groei van de pathogene bacteriën op volle gang komt. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:53u. 05 February 2009hoi Willy. Kijk even op de site van Mike www.nedkoi.nl voor meer info. Mike heeft deze klei pas zeer recent op de markt gebracht dus heb ik het nog niet kunnen testen. Mike is er wel zeer lovend over. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 01:28u. 30 January 2009Vier Sequences, Henri, 2x 15000 liter (2x 210 watt) en 2x 18000 liter (2x 260 watt). Bruto gaat de inhoud van de vijver dan per 36 min. door de bakkis. Netto waarschijnlijk eenmaal per drie kwartier. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:54u. 27 January 2009hoi Henri. Hoogactieve kool neemt tal van stoffen uit het water op via een proces dat adsorptie heet. Ammonium, tal van metalen, kleur-, geur- en smaakstoffen, giffen zoals malachiet groen en kalium permangaat, maar ook ozon en chlorine, worden uit het water gefilterd. De werking van actieve kool zal de waarden KH en GH licht doen dalen. Actieve kool kan niet geregeneerd worden zoals bijv. zeoliet. Het moet regelmatig vervangen worden. Het is een perfect product om tijdelijk in te zetten, bijv. om de gele kleur die vaak 'szomers optreedt, uit het water te filteren. Naar mijn mening is het niet echt geschikt als permanent filtermedium, omdat bij verzadiging het gevaar bestaat dat de kool de opgenomen stoffen spontaan terug in het water afstoot met alle gevaren vandien.
Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:21u. 27 January 2009hoi Huub,
Het is bekend dat Bakki showers niet meteen het water helder krijgen. De media in de bakki moet de gelegenheid krijgen grote kolonies heterotrofe (vuilverwerkende) bacteriën te ontwikkelen en daar gaat (afhankelijk van de watertemperatuur) zeker wel een half jaar overheen. Als het water onderhevig is aan buitentemperatuur, dan kan je er nog langer voor uittrekken. Ik doe hetzelfde en leg een filterdoek voor afzuigkappen onder de sproeipijp. Luc legt er filterwatten in, wat nog beter werkt, maar wellicht iets onderhoudsintensiever is. Als je er in slaagt voldoende grote kolonies heterotrofe bacteriën te ontwikkelen, dan houden die op een gegeven moment het water schoon.
Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:30u. 26 January 2009hoi Marc. Het beste wat je voor je vissen kunt doen is niets. Alleen zorgen voor goede beluchting.
Wil je per se helder water, dan moet je je UV aanzetten, maar bedenk dat dit de waterkwaliteit niet ten goede komt. Je zou eventueel de UV overdag kunnen laten branden en 's nachts uitzetten, zodat het proces wat trager gaat. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 11:47u. 24 January 2009hoi Henri. Ik denk dat je actieve kool onder water moet gebruiken. Ik ga ervan uit dat er hooguit een paar vissen in die q-bak terecht gaan komen. Dan is 10 kg BH voldoende, mits er maar genoeg water overheen gaat. Dwz minimaal 2x de inhoud van de q-bak per uur. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 01:37u. 22 January 2009hoi Stephan. In het voorjaar moet het toch ver klaar zijn, maar ik ben natuurlijk erg afhankelijk van de temperatuur met het oog op het polyesteren.
Vissen zijn bij 11 graden wat minder actief, eten minder en hebben een veel lager metabolisme, maar blijven inderdaad het water enigermate vervuilen. Bacteriën werken nog maar op 10% van hun capaciteit. In dat verband moet je wel water blijven verversen, al kan dat tov 's zomers voor de helft. Ik zou het water groen laten, maar zorg wel voor voldoende beluchting, want 's nachts onttrekt de zweefalg veel zuurstof aan het water. Zeker de UV nu niet aanzetten, want dan brandt je de zweefalg weg en vermindert de kwaliteit van het water aanzienlijk. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 01:25u. 22 January 2009hoi Marco. Als ie een grijze waas over kop en schouders heeft, dan zijn het naar alle waarschijnlijkheid parasieten die de vis teisteren. Maar met 6 graden watertemperatuur is het middel vaak erger dan de kwaal, dus zou ik zolang er geen schubben uitstaan of rode plekken ontstaan, de vis met rust laten. In het voorjaar wel een afstrijkje nemen en behandelen. Vermoedelijk hebben alle vissen deze parasieten, maar is het juist een zwakkere broeder die het ergste ervan te lijden heeft. Wel alles goed in de gaten houden. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:44u. 21 January 2009Nee, toch niet David, integendeel zefs. Ik heb zelf namelijk ook met interesse naar die cyclone gekeken. Past precies in de pijp naar de bakki, dus ideaal, zo lijkt het. Ik heb hem niet genomen omdat hij veel druk vraagt, in die zin dat transportpompen zoals de Sequence die ik heb, mogelijk wel een derde terugvallen in capaciteit. Over de Fluid Art Voorfilter kan ik niets zeggen, daarvan ken ik de werking niet. Waarom maak je van je Inox bak geen statisch bed, vangt ontzettend veel vuil weg. Groetjes, Rini.

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.