Beantwoord door Rini op 01:24u. 07 January 2009hoi Remco. Bedankt voor je complimenten. Ik heb een tijdlang Bacteria House gebruikt in onderwaterfiltering en het werkt prima, zij het dat BH beter tot zijn recht komt in een Bakki Shower. Ik heb bij Willem van Interkoi Veldhoven een combinatie gezien van statisch bed gevolgd door bewegend bed met Kaldness en dat werkt bijzonder goed. Als het mogelijk is zou je in je tweede kamer statisch bed kunnen toepassen om het fijnvuil eruit te filteren en in je laatste kamer bewegend bed gebruiken. Je derde kamer vullen met of BH of porceleinen ringen lijkt me een goede oplossing. Een tip: als het kan vul je filtering aan met een bakki shower. Scheelt echt een slok op een borrel. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 01:33u. 07 January 2009Hoi Auke. Fijn dat het is gelukt met die q-bak. Je kan boeken vol schrijven over alles wat met koi te maken heeft, maar als het gaat over groei kan je het beste mijn vierluik "Big is beautiful" lezen. Dat heeft gestaan in de laatste twee afleveringen van Koiwijzer van Koi 2000 maar je kan het ook terugvinden op de Interkoisite onder "archief" en vervolgens "Column van Rini". Succes met je afstudeerproject en mocht je toevallig bij ons in de buurt komen, dan mag je gratis een zak Probites voer bij ons meenemen, dan hou je de groei erin. Succes en hou ons op de hoogte. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 12:13u. 05 January 2009hoi Peter. Siporax is een buitengewoon goed media voor filters. De aanhechtingsoppervlakte voor bacteriën is enorm. Inderdaad worden er nitraatverlagende eigenschappen aan toegedicht, maar dit moet niet overdreven worden. Het gaat er uiteindelijk toch om hoe de filter presteert en wat de mogelijkheden zijn voor anaerobe bacteriën om zich te vestigen. Die zouden zich binnenin de ringetjes vestigen waar het water zuurstofarmer is. Beluchting, doorstroming e.d. zijn van die factoren die de werking verder bepalen. Ik zou me niet te veel voorstellen van die nitraatverlaging, maar ondanks dat blijft Siporax een van de beste media voor filters. De echte Siporax is wel prijzig en mag niet vergeleken worden met de standaard porceleinen pijpjes, die weliswaar aan hun functie voldoen, maar die een mindere werking hebben. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 01:14u. 04 January 2009hoi Hans. Al decennia terug verdroegen Japanse en Israelische koi zich slecht tov elkaar. Dit had veel te maken met de diverse bacteriestammen die ze bij zich droegen. Tegenwoordig is er het KHV-risico bijgekomen. Israelische koi worden daartegen ingeënt maar dat verhindert niet dat ze nog steeds drager van het virus kunnen zijn.
Vwb de identificatie moet je afgaan op het vertrouwen van je dealer. Men kan wel zeggen dat een Israelische koi op het oog van mindere kwaliteit is, wat alleszins waar is, maar er zijn weinigen die een goede Israelische koi van een slechte Japanse kunnen onderscheiden.
Overigens zal je merken dat koi-keeping een prima substituut is van het karpervissen, hoewel dat laatste qua feeling nooit uit je bloed zal verdwijnen. Succes met de bouw van je vijver. groetjes Rini
Beantwoord door Rini op 16:46u. 02 January 2009Ik neem aan dat wij het hebben over een sieve die op zwaartekracht werkt (niet pompgevoed). Zo'n sieve kan met de bovenrand het beste tot zo'n 3 tot 5 cm. BOVEN waterniveau van de vijver staan, zodat hij niet overloopt als de pomp stil valt. Want dat is inderdaad wat er gebeurt als ie onder waterniveau staat. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 17:04u. 27 December 2008Hoi William. Ik ben geen kenner van Kata kamiac. Luc is ermee aan het experimenteren en van wat ik begrepen heb, bevalt het hem wel. Ik weet dat het zowel in de Kata als bij Pip gaat om stammen Bacillus bacteriën. Maar ik durf geen uitspraak te doen of ze elkaar aanvullen of gedeeltelijk vervangen.
De diepte van de vijver hangt mede van de oppervlakte af. Dat moet in balans zijn. Als richtlijn vind ik 180 cm een ideale diepte voor de stabiliteit van de vijver. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 23:37u. 26 December 2008hoi Henri. Mijn bakki's staan in de garage en die verwarmt bij deze temperaturen tot een graad of tien. Normaliter zakt mijn water niet onder de acht graden, maar bij aanhoudende vorst verwarm ik bij tot tien graden. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 12:53u. 26 December 2008hoi Jan. Wellicht moet de Hanna opnieuw ingeregeld worden. Of zit er iets in het water dat meten voor de Hanna niet mogelijk maakt. Maar eerlijk gezegd ben ik niet kapot van de druppelflesjes. Belangrijk is om de gedragingen van de vis in de gaten te houden. Schuren ze, liggen ze met geklemde vinnen op de bodem, dat soort dingen. Zijn de twee vissen dood gegaan aan ammoniakvergiftiging? Want ik krijg de indruk dat je twijfelt aan de metingen, maar waaraan zijn deze vissen dan gestorven? Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 11:26u. 26 December 2008hoi Jan. Acuut water gaan verversen met kraanwater. Beadfilter flink spoelen. pH meten. KH meten. Nitriet meten. Probeer te achterhalen waar het probleem vandaan komt. Is namelijk niet normaal met dergelijk koude watertemperaturen.
Succes Rini
Beantwoord door Rini op 14:55u. 24 December 2008Ik denk het wel, voor stroming maar ook voor extra beluchting 's zomers. Wat ik al eerder zei: knip de bodem uit een plastic zak en trek die over de uitvoer van de airator en zet de zak vast met een elastiek. Als het uiteinde van de plastic zak op de waterspiegel rust, is er nagenoeg geen geluid meer. het scheelt ook geen zuurstof. Wanneer je de uitvoerpijp tot onder de waterspiegel verlengt, scheelt het wel zuurstof. Eveneens fijne feestdagen en een gezond 2009. Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.