Hi Wallaert. Yes, I agree, your fish probably has a swimbladder problem. Your fish suffers from underinflation which will cause the fish to sink. The only thing I can recommend at the moment is putting the fish in warm water wit 0,6% salt and a lot of air and see if it recovers. If healing takes place than this will be very slow. If there is no improvement a broad spectrum injection might help. Best regards, Rini

Beantwoord door Rini op 17:21u. 07 December 2008

Zo zie je maar Harold: meten is weten! Blij dat het goed is.
Groetjes Rini

Beantwoord door Rini op 21:33u. 01 December 2008

hoi Harold. PH van 6,5 is wel erg laag, maar nog niet dramatisch. Het eerste wat je moet doen is de meting opnieuw uitvoeren met een andere pH meter of druppelset. Het kan zijn dat je meting niet goed is geweest. Ten tweede de KH en de GH meten. Zijn al deze drie waarden abnormaal laag dan moet je ingrijpen want dan is een pH-crash aanstaande en dat kost je al je koi. Wat je ook gaat gebruiken om deze waarden te verhogen (er zijn flesssen PH+), doe de verhoging zeer langzaam. Een te snelle verhoging gaat je opbreken in het voorjaar. Leg voor alle zekerheid meteen een zak lithaqua (koraal) of oesterschelpen in je filter. Dat zijn kalkhoudende, natuurlijke materialen die de verzuring tegengaan of opheffen zodra de pH onder de 7 gaat komen. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 14:47u. 01 December 2008

Tja Roy, wat moet ik hier van zeggen? Bacteria House is het originele product en het werkt perfect, zoals menigeen zal kunnen beamen. Ongetwijfeld zal Bacteria Home ook werken, idem dito voor Glafoam, maar evenaring van de prestaties van Bacteria House zie ik voorlopig toch nog niet zitten. Dus al de portemonnee het toestaat zou ik voor Bacteria House gaan. De Bakki die je in gedachten hebt is een prima aanvulling op je filterlijn. Je zal het aan je vissen merken. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 23:49u. 30 November 2008

Yep Willem, goed idee. Dan kunnen er zich alvast wat bacteriën op vast zetten.
Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 17:20u. 27 November 2008

hoi Jurgen. De lichtdoorlatendheid van opaal polycarbonaat is absoluut minder dan die van heldere polycarbonaatplaten. Hoeveel precies kan ik niet zeggen, want dat hangt af van de hoeveelheid kleurstof die in het materiaal verwerkt is, maar ga er maar van uit dat de lichtdoorlatenheid van opaal polycarbonaatplaten op minder dan de helft ligt. Niet geschikt dus om er je vijver de hele winter mee te bedekken. Wat je wel kunt doen is om en om opaal en heldere platen leggen.
Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 23:59u. 25 November 2008

Hoi Henri. Dit is uitgetest door Momotaro. Dat heeft te maken met kolonievorming van de bacteriën en de verschillende stammen bacteriën binnen de soort. Bacterievorming in de bovenste bak is anders dan in de onderste. Het water dat in de onderste bak stroomt is namelijk ook iets anders in samenstelling dan toen het in de eerste bak stroomde. De bovenste bakken hebben uiteraard al enige verandering in de chemische wijziging van het water aangebracht, met name tov ammoniak, nitriet en nitraat maar ook tav organische stoffen. Drie tot vier bakken bleek alles te herbergen.
Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 22:15u. 24 November 2008

hoi Paul. Er is in principe maar een worm nodig om een gaatje te maken in de huid om als toegangspoort te dienen voor pathogene bacteriën, met als gevolg uitstaande schubben en infecties en vervolgens gatenziekte. Dus als de koi last hebben van wormen, hoeveel of weinig ook, behandelen! Ik begrijp de voorzichtigheid dan ook niet als met zegt dat je pas vanaf 10 parasieten op een afstrijkje te behandelen. Okay, koi die szomers in goede conditie komt, maakt zoveel antistoffen aan in zijn slijmlaag dat hij daarmee de aantallen parasieten onderdrukt. Anderzijds, als die koi niet in goede conditie komt zal hij inderdaad bedolven worden onder de parasieten en is het al snel te laat. Ik ben vrij rigoreus in mijn opvattingen in deze; bovendien vind ik er niets aan om naar een vijver te kijken waar de koi regelmatig schuren. Groetjes, Rini.

Beantwoord door Rini op 16:30u. 20 November 2008

Hoi Joost. Bacteria House is een uitmunted media in bakki showers, maar het kan geen wonderen verrichten als er maar een kleine hoeveelheid BH aanwezig of als de hoeveelheid water dat er per uur overheen gaat beperkt is. Bijvoorbeeld: Bacteria House in een druppelfilter werkt wel, maar je haalt er de sterke punten van BH niet mee naar voren. De benodigde hoeveelheid BH hangt van een aantal factoren af zoals de koibezetting, het voerregime, de mate van waterverversing, de inhoud van de vijver en hoeveel keer gaat dat over de Bacteria House en wordt de vijver alleen door Bakki Showers aangedreven of is er meer filtratie aanwezig. Als vuistregel - en dit is proefondervindelijk vastgesteld - is 60 kg. BH nodig voor een vijver van 10 kuub. Da's gemiddeld de inhoud van één standaard, vier treden bakki shower van 1 meter lang. Dus 180 kg voor een vijver van 30 kuub, m.a.w. drie standaard bakki showers. Kernpunt daarbij is dat de complete inhoud van de vijver minimaal 1 keer per uur over de BH gaat. Dus voor een vijver van 10 kuub heb je een pomp nodig van ca. 12 kuub (bruto) om 1 bakki aan te drijven. En voor een vijver van 30 kuub drie van die pompen om de drie bakkis aan te drijven. Daarbij geldt: hoe groter de hoeveelheid BH, ho meer bakki showers en hoe meer water erover heen gaat, hoe beter de filters presteren. Ideaal is 150% van de inhoud van de vijver per uur over de Bakki Showers voor een optimale performance. Bij mij gaat er (bruto) 52 kuub per uur over vier bakki showers (totaal 285 kg. BH) bij een vijverinhoud van 32 kuub. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:15u. 20 November 2008

hoi Henk. In het algemeen gaan kikkers en koivijvers goed samen, maar het is niet geheel uit te sluiten dat ze ziektekiemen en/of parasieten over kunnen brengen. Kikkers overwinteren onder water op de bodem. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 23:49u. 19 November 2008
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml