Beantwoord door Rini op 12:24u. 01 June 2009hoi Rutger. Ja hoor, qua biologische filtercapaciteit zit dat wel goed, tenminste ervan uitgaande dat je de vijver niet gaat volproppen met koi. Bovendien is teveel filtercapaciteit ook niet goed, want dan worden de lagen bacteriën op de media te dun en daardoor te kwetsbaar. Je zult het gaan ervaren op je bewegend bed, waar de ontstane nicotinekleur ineens - bijv. na hevige regenval - verdwijnt. Ik geef je toch nog twee overwegingen mee;
1) de plaatsing van een bakki shower op de skimmer. Kan het 16-voudige aan filtercapaciteit opbrengen tov onderwaterfiltering, is veel effectiever en loost daarbij zuurstofrijk water terug in de vijver. Je kan de afschuimer op zichzelf laten draaien;
2) De mechanische grof vuil verwijdering lijkt me goed geregeld met de Ultrasieve. De fijnvuil verwijdering verdient nog wat aandacht. Je kan dan denken aan trommelfilter, doekfilter en dergelijke, maar waarom niet in je kamerfilter 1e compartiment statisch bed, gevolgd door matten, gevolgd door bewegend bed.
Veel succes, Rini
Beantwoord door Rini op 19:49u. 31 May 2009Hoi Wilfred. Mijn plantenfilter is dan wel niet zo groot, maar de hoogteverhoudingen komen vrijwel overeen. Ik doe er echter geen substraat op, maar heb alles in mandjes met lithagua staan, nadat eerst alle wortels zijn schoongewassen. Wat waterplanten betreft: kies bij deze diepte specifiek voor waterplanten en niet voor moerasplanten. De meeste voelen zich prima bij een diepte van 40 cm. Succes met de bouw, Rini
Beantwoord door Rini op 21:36u. 30 May 2009Hoi Bernd. Het zit je niet mee. Het is een schrale troost te weten dat je niet de enige bent. Op de een of andere manier zijn er toch meer dan in andere jaren vijvers slecht uit de winter gekomen en het wisselvallige voorjaar heeft die situatie niet verbeterd. Ik kan je alleen maar aanraden de koidokter nog een keer te laten komen. Intussen kan je wel de vijver zwaar op Anarex Bio of PIP zetten. Ik verneem links en rechts dat dit de situatie nog wel eens wil stabiliseren en zelfs verbeteren. Het gaat erom dat de bacteriedruk in je vijverwater verminderd wordt. Pas daarna heeft het zin de vissen individueel te gaan behandelen, anders is de kans groot dat de symptomen terugkomen, zoals kennelijk nu bij jou het geval is. Succes ermee. Rini
Beantwoord door Rini op 21:27u. 30 May 2009Hoi Jean. Komt binnen afzienbare tijd nog wel, maar ik wil eerst alle vissen erin en het opstartproces tot een goed einde brengen. Dan kan ik ook beter mijn ervaringen delen. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:20u. 29 May 2009Hoi Marc. In brons zit koper en tin. Het gaat corroderen en wordt dan groenig. Beide metalen zijn zelfs in lage concentraties hoogst giftig voor koi. Niet doen dus, tenzij je het beeldje veilig kan coaten. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 16:34u. 26 May 2009Hoi Joke. Mooi om te horen dat ze handtam zijn geworden. Dat geeft toch weer iets extra's aan de hobby. Steuren zijn echte bodemgrazers, maar ze komen ook naar boven om koikorrels op te snoepen. Je zou ze toch regelmatig moeten zien. Die gekrulde vinnen zijn geen probleem. Niet meer dan een vergroeiing. Koi zijn zoetwatervissen. Als er geen absolute noodzaak is om ze op zout te zetten, zou ik het niet doen. Bovendien: een kopje zout zet echt geen zoden aan de dijk, Joke. Als je het therapeutisch effect van 0,5% zoutgehalte wilt bereiken, praat je al over 50 kilo op een vijver van 10 kuub. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 16:28u. 26 May 2009Hoi Bas. Nee, nog geen tijd gehad om te gaan vissen. Komt nog wel. Grote waternavel groeit vooral uitbundig vanaf juni. Zelf heb ik nog maar een paar zielige stekjes omdat de rest van de winter kapot is gevroren. Dus even afwachten totdat het echt gaat groeien. Groetjes, Rini.
Beantwoord door Rini op 22:13u. 24 May 2009Hoi Wilfred. Refresh is de best oplossende klei die ik ken. Ik kan me niet voorstellen dat er na oplossing van deze klei enige invloed is op het zeefpaneel van de trommelfilter. Mocht dat onverhoopt toch zo zijn, dan is er weinig aan de hand, want de sproeier zal de klei van de zeef afspuiten. De mineralen van de klei zitten dan al in het vijverwater. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 01:02u. 27 May 2009hoi Richard. Het gaat om drie retouren en sidedrains en ze gaan met de rondingen, anti-clock-wise van de vijver mee. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:34u. 22 May 2009hoi Richard. De bijzonderheden van deze vijver staan eigenlijk allemaal al opgesomd in de reacties op dit nieuwsitem. Belangrijk aspect blijft volgens mij het feit dat er grind op de bodem ligt. Zoals gezegd heeft deze vijver sidedrains vanuit de wand, waarbij een pvc 90 graden bocht de bodem net niet raakt. Alle retouren zijn aan de oppervlakte geplaatst. Omdat vuil zich voornamelijk onder de uitstroompunten neigt te verzamelen, zijn daar ook de sidedrains geplaatst. Groetjes, Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.