hoi Rik. In Arendonk hebben we nog enkele strengen liggen. Maar het is niet veel meer. Groetjes Rini

Beantwoord door Rini op 01:26u. 13 July 2009

hoi William. Of je nu een gat in de grond hebt, een vijver van folie, beton of polyester of een opblaasbaar zwembad, dat maakt in principe niet zo veel uit. Waar het om gaat is: hoeveel kuub water staat er ter beschikking per vis, hoe is je voerregime en is de filter daarvoor zwaar genoeg. Aannemende dat beluchting, waterverversing e.d. oke zijn.
Onze binnenbakken in Arendonk hebben vloerverwarming en dat werkt perfect. Aansluiten op CV kan (heb ik ook) maar nadeel is dat verwarmen van je vijver alleen plaatsvindt als je binnen verwarmt. Aparte ketel, indien mogelijk, is altijd beter. Succes en bedankt voor je complimenten. Rini.

Beantwoord door Rini op 21:46u. 09 July 2009

Vreselijk Tineke. Een blikseminslag in een vijver gebeurt niet dikwijls (laag punt) maar het kan wel. De bliksem verspreidt zich over het wateroppervlak tot op een bepaalde diepte. Omdat koivijvers in het algemeen niet zo diep zijn en koi zich ook nog eens meestal in de bovenste waterlaag ophouden, kan de bliksemstoot alle vissen het leven kosten. Ik denk dat dit bij jouw vijver gebeurd is. Sterkte, Rini

Beantwoord door Rini op 10:39u. 07 July 2009

hoi Rik. Variëren kan geen kwaad, maar strikt genomen bezit de hollandse garnaal zo'n 25% eiwit en dat is ongeveer de helft van de zijderups. Niettemin zijn beide vaak tractaties voor de koi, dus kijk maar wat ze het lekkerste vinden. Maar zie zowel de garnaal als de zijderups als bijvoeding; dus niet als hoofdvoeding. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 20:10u. 06 July 2009

Zonder electriciteit zijn de mogelijkheden wel heel beperkt. Het enige waarbij ik me iets kan bedenken is een stroomgenerator op diesel/petroleum die bij voorkeur een schoepenrad aandrijft. Aanzetten bij warme en vooral onweersachtige dagen en snachts door laten draaien. Ik weet verder niet hoe de ligging van de vijver is, maar zijn er mogelijkheden om de wind meer vat te laten hebben op het wateroppervlak? Verder strikt verbod op voeren bij het hengelen in warme periodes. Als de bodem zeer modderig is, in de toekomst eens gaan denken aan het verwijderen daarvan. Succes, Rini.

Beantwoord door Rini op 19:51u. 06 July 2009

Absoluut Henri. Zijderups bevat een hoge concentratie eiwitten en vitamine B. Bovendien bevat zijderups stoffen die belangrijk zijn voor koi en die in geen enkel ander voer voorkomen. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 15:28u. 03 July 2009

Hoi Tom. Ik heb roosters uit kunststof en roestvrijstaal (316) die geperforeerd zijn en ze zijn ongeveer 100 bij 60 cm. Ik heb ze op granieten keien staan zodat ze ongeveer twee decimeter van de bodem afstaan. Het water kan er hier zonder belemmering onderdoor stromen en de wortels kunnen dan vrijelijk vanuit de mandjes verder groeien en de voedingstoffen uit het water opnemen. Een ander voordeel is dat zo'n plantenfilter gemakkelijk te onderhouden is. Planten met mandjes eruit; eventueel vervangen of bijsnoeien, desnoods de plantenbak schoonmaken en alles weer terug erin. Veel gemakkelijker dan dat de planten in vaste bodem staan. Ga je substraat over de bodem uitstrooien dan verzamelt zich daar het vuil en vroeg of laat is Leiden in last. Dat zijn ideale omstandigheden voor de aangroei van pathogene bacteriën. Als je al substraat wilt uitstrooien op de bodem van de plantenfilter, doe dat dan in een dun laagje (2 cm) en woel dit af en toe om, zodat het vuil eruit verdwijnt. Dat is nodig wil je nitrificerende bacteriekolonies opkweken op dit substraat. Daar zal een belangrijk deel van je stikstofcyclus moeten plaatsvinden nu je besloten hebt geen apart filter aan te schaffen. Dit vuil moet dan wel verwijderd worden. Of het allemaal lukt, is voor mij nog een open vraag, zeker in de periode dat de planten afsterven en dus hun functie verliezen. Het hangt van de omvang van je koipopulatie en voerregime af of de plantenbak het organische en anorganische afval allemaal kan verwerken. Ik zou toch tenminste een vuilverwijderaar als een sieve overwegen. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 22:43u. 02 July 2009

Hoi Henk. Zoals je het vertelt klinkt het als buikwaterzucht. In een vergevorderd stadium is er niets meer aan te doen en kun je de vis het beste laten inslapen. In het beginstadium kun je als remedie proberen de vis apart in een quarantainebak op zout water te zetten bij een temperatuur van boven 20 graden. Het zoutgehalte in tenminste twee etappes verhogen tot 0,7%, dat is 7 gram per liter. Binnen een week moet er verbetering zichtbaar zijn. Absoluut zekerheid is niet te geven, maar vermoedelijk is het niet besmettelijk. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 23:00u. 01 July 2009

hoi Tom. Het belangrijkste van zo'n plantenfilter is een goede aflaat van het water zonder dat dit consequenties heeft voor het waterniveau van de vijver. Plantenfilters trekken vuil aan en het is een noodzaak deze af en toe te spoelen. Dat is een van de redenen waarom ik geen substraat in mijn plantenfilter heb gelegd. De planten staan in mandjes gevuld met substraat/lithagua op roosters zo'n 20 cm boven de bodem. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 22:53u. 01 July 2009

hoi Luke. Vooropgesteld: Saki Hikari heeft een assortiment van heel goed voer. Mijn voorkeur en die van mijn vissen gaat uit naar de Frostbites van Nedkoi, zelfs nog boven de Probites. Het hoe en waarom staat beschreven in mijn artikel [url=http://arendonk.interkoi.eu/nieuws/column-van-rini/voer-voor-koihobbyisten]"Voer voor koihobbyisten"[/url] (klik op de site archief aan, vervolgens column van Rini (51). Groetjes,Rini

Beantwoord door Rini op 01:39u. 01 July 2009
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml