Beantwoord door Rini op 18:08u. 30 June 2009Ik durf dat niet te zeggen, Jan. Ik heb nu mij airator voor het derde seizoen draaien en geen enkel probleem tot dusverre. Het is wel van belang dat de airator loodrecht staat, anders gaat ie inderdaad na een poos herrie maken doordat de schoepen van de schroef de rand van de buis raken. Ook hoor je de airator sputteren als de zeef onderaan dicht zit van de alg of van bladeren. Zet hem eens iets dieper of ondieper of op een andere plaats om te kijken of hij lawaai blijft maken. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 14:02u. 29 June 2009hoi Graig. Het beste is even te informeren bij het postkantoor in Mol (B). Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 10:39u. 24 June 2009Hoi Bram. Het weer is heerlijk. Het is nu echt genieten bij de vijver.
De levensduur van kool is van zovele factoren afhankelijk, dat het op voorhand moeilijk aan te geven is, wanneer de kool verzadigd raakt. Ten eerste: over wat voor kool hebben we het. Actieve kool, hoogactieve kool, zuurgewassen; er zijn tal van gradaties en kwaliteiten. Wat is het volume en hoeveel water gaat er per uur doorheen? Is dat vijverwater en zo ja, is dat sterk gekleurd en behoorlijk belast met afvalstoffen, of is het leidingwater dat over kool wordt gefilterd bij een waterverversing? Vijverwater doet de kool sneller verzadigen dan leidingwater. Als ik je een raad mag geven: vervang de kool tenminste elke twee maanden. Wanneer namelijk de kool verzadigd raakt, dumpt ie een of twee opgeslagen stoffen ten faveure van andere stoffen terug de vijver in. En dat wil je niet hebben. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 02:13u. 23 June 2009Hoi Hans. Als een reiger zo een voedselbron heeft ontdekt, blijft ie terugkeren totdat de vijver helemaal leeg is gevist. Ik heb geen ervaringen met de reigerblock. In het verleden spande ik nylondraad een meter uit elkaar over de tuin. Na een tijdje heb je geen weet meer dat het er hangt en bij mijn weten is het een van de weinige maatregelen die een bezoek van de reiger tegengaan. Je kan ook die draden over de vijver spannen, maar ja, een echt fraai gezicht levert dat niet op. Ik heb ook wel eens die waterspuiter met bewegingssensor geprobeerd, maar behalve het natspuiten van een paar vrienden die achterom kwamen, waren er geen verdere successen voor dat ding weggelegd. Toch maar aan het werk,Hans. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:45u. 19 June 2009Hoi Henk. Karperpokken ontstaan uit een virus. Het is niet behandelbaar. Het treedt vaak op in de perioden wanneer het immumsysteem van de koi nog niet volop actief is, zoals de winter en het voorjaar. Gewoonlijk wordt het minder/verdwijnt het in de loop van de zomer als de weerstand van de vis is toegenomen. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:40u. 19 June 2009hoi Leroy. Zonnebaars zou best wel eens parasieten zoals karperluis en bloedzuiger, van de koi af kunnen pikken, maar ik heb er mijn twijfels over. Ik denk dat ze zich eerder tegoed doen aan de veel voorkomende muggelarven e.d. In ieder geval is het zo dat dit nog maar weinig voorkomende parasieten zijn in onze koivijvers. De meest voorkomende, zoals eencelligen als costia, trichodina enz., alsmede huid- en kieuwwormen, zijn te klein voor de zonnebaars om te zien, dus is er weinig toegevoegde waarde als parasietenopruimer. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 12:04u. 15 June 2009hoi Arno. Versteend kuit is gewoonlijk het gevolg van een aandoening aan de ovaria, het geslachtstelsel. Is de verdikking van de buik even groot aan beide zijden? Indien het aan een kant is, kan er ook sprake zijn van een tumor. Versteend kuit komt met name voor bij oudere vrouwtjes, of bij vrouwtjes waar veel mee gemanipuleerd is; dwz. kunstmatige afstrijk. Als jouw vis nog een vrij jonge vis is, ligt verstening van kuit niet zo voorhanden. Eerder dat de eitjes opgezwollen zijn en dat ze die niet kwijt kan, bijvoorbeeld door de sterk wisselende watertemperaturen van de laatste tijd. Dat kan later in het jaar nog gebeuren, of ze kan de eitjes zelf afschudden of reabsorberen. Het is mogelijk dit met een hormoneninjectie op gang te brengen, maar daarvoor moet je wel de hulp van een koidokter inroepen. Je kan zelf niet zomaar de vis gaan afstrijken. Vrouwtjes moeten hun kuit tenminste eenmaal per drie jaar kwijt raken. Is er wel sprake van versteend kuit, dan kan de vis nog wel een tijdje rondzwemmen, maar de afloop is uiteindelijk voorspelbaar. Groeten, Rini
Beantwoord door Rini op 21:23u. 14 June 2009hoi William. Je kan het laten uitdrogen, je kan het koken, maar de meest toegepaste manier is een bad kalium permangaat (2 gram per kuub) van ongeveer een dag. Slaat het bruin uit binnen die 8 tot 10 uur, dan een hernieuwd bad geven of extra kalium toevoegen. Naderhand de media zeer goed uitspoelen. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 20:38u. 12 June 2009hoi Joke. Er zijn heel wat redenen voor de gedrag te benoemen. Het kan een vorm van "joie de vivre" zijn, waarbij de koi speels zijn kop en gedeelte van zijn lichaam boven het water verheft. Het kunnen parasieten zijn, maar dan zit er veel meer venijn in dit gedrag. Het kan een verandering in luchtdruk zijn, waarbij de koi de druk op zijn zwemblaas weer in evenwicht moet brengen. Maar de vermoedelijke reden is de chemische samenstelling van het water, omdat het avond wordt en de pH, samen met de hoeveelheid opgeloste zuurstof en CO2, aan het veranderen is. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:51u. 12 June 2009Interkoi Arendonk heeft de alleenverkoop voor de Benelux voor deze Clarity eiwitafschuimers. Ik weet de precieze prijzen niet zo uit mijn hoofd, maar het kleinere model ligt rond de 900 euro en het grote model rond de 1400 euro.
Vrouwelijke karpers behoeven niet perse te paaien: ze reabsorberen vaak hun eigen eitjes (meestal in de winter) of schudden ze af. Echter, behouden ze de eitjes, dan moeten ze toch een keer in de drie jaar paaien, anders dreigt het gevaar van versteend kuit. Groetjes, Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.