hoi Jurian. De celdeling (aangroei) van bacteriën is sterk temperatuursafhankelijk. Hoe warmer het water, hoe sneller de binaire deling, des te meer effect van PIP. Bacteriën delen zich optimaal wanneer het water boven 20 graden is. Op 15 graden ligt dat tempo ongeveer op de helft. Dat zou een acceptabele richtlijn kunnen zijn om met PIP te beginnen. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 13:40u. 05 February 2010

hoi Leo. Dat is moeilijk om zo te zeggen. Niet alle vissen reageren hetzelfde op lage temperaturen. Als vissen op hun zij gaan liggen is dat vaak het gevolg van thermale stress. De lichaamstemperatuur van de vissen is zo laag dat bepaalde lichaamsfuncties amper nog werken. Het helpt hierbij niet dat waarschijnlijk de ruggengraat van de chagoi een kromming vertoont en dat deze vermoedelijk veel kuit bij zich draagt.Toch herstelt de situatie zich normaal gesproken vrij snel als het water enigszins opwarmt. De koi zwemmen dan zonder enig nadeel weer vrolijk rond. Belangrijk is om ze niet te stressen bij deze lage watertemperaturen. Pas in het voorjaar blijkt of ze geen echte schade hebben opgelopen. Groetjes, Rini.

Beantwoord door Rini op 00:02u. 02 February 2010

hoi Herbert. Ik denk dat er in de loop der jaren veel blad/naalden in de vijver zijn gevallen, waardoor er verzuring en vergassing optreedt. Je zou de pH eens moeten meten. Als je electriciteit hebt, is een schoepenrad voor zo'n vijver de beste oplossing. Uit universitaire studies kwam die als meest efficiënte beluchter uit het onderzoek. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 14:58u. 26 January 2010

hoi Henk. Het verschil zit hem in de groeigenen die de tosai van de ouderdieren hebben meegekregen. Tosai van gewone ouderdieren kunen naar rato groot zijn maar hun groei vertraagt sterk na hun 2e en 3e jaar. De echte jumbo tosai, dus de eenjarige die afstammen van echte jumbo ouderdieren, blijven daarna ook doorgroeien. De omstandigheden (vijver, voer temperatuur e.d.) bepalen ten slotte in welk tempo en tot hoe ver die groei gaat. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 17:10u. 25 January 2010

hoi Floor. Ik zou zo snel niet weten waar je zwarte magoi kunt kopen. Mogelijk moet je dan toch terecht bij de binnenlandse beroepsvisserij. Hou er wel rekening mee dat dit normaliter schuwe en schrikachtige vissen zijn die je vijver op zijn kop kunnen zetten. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 01:10u. 22 January 2010

hoi William. Het is niet verkeerd om ook een ander medium aan de bakki toe te vertrouwen. Dat komt omdat stammen bacteriën selectief zijn tav het materiaal waarop ze zich nestelen. Hexamedium lijkt me een goed alternatief. Ik heb gezien dat het werkt als een speer. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 21:27u. 20 January 2010

hoi Hilfrid. Het is inderdaad een boron/carbon compositie waarvan deze hengels gemaakt zijn. Het nieuwe boek (over koi) en een nieuwe dvd zitten eraan te komen zoals op het nieuws te zien is. Goede vangsten met deze hengels, maar dat zal wel lukken. Rini

Beantwoord door Rini op 14:42u. 12 January 2010

hoi Henri. Ik vind het onderhoudsgemak van een sieve vele male groter dan dat van een vortex. Bovendien wordt het vuilmateriaal meteen gescheiden van het water en dat is bij een vortex niet zo. Daar blijft het ontbinden totdat het wordt weggespoeld. Bovendien is de stroomsnelheid van het water bij een vortex altijd dubieus. Gaat ie wat te hard, dan gaat het fijne vuil de filter in; gaat het iets te langzaam, dan slibt het aan in de pijpleiding. Hoewel de vijver een derde groter is geworden, is het onderhoud een stuk vermindert. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 10:56u. 11 January 2010

hoi Frank. In principe is het 't beste de filter aan te laten. Daalt het water onder de 4 graden dan sterven weliswaar de filterbacteriën af maar er blijven sporen achter, waardoor het opstarten in het voorjaar wat sneller gaat. In het uiterste geval dat er teveel afkoeling plaatsvindt is een tip van Ben op zijn plaats. Hij adviseert een continu straal leidingwater in de vijver te laten stromen. Leidingwater zit nog boven de 6 graden. Het kost dan wel wat water, maar bevriezen zal de vijver niet. Dreigt de temperatuur toch beneden de 4 graden te zakken; dan zou ik alles stilleggen, maar alleen pas dan. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 23:11u. 02 January 2010

hoi Paul. Als je vissen het goed doen, zou ik ze nu niet verstoren. In het andere geval kan 2 gram zout (jodiumvrij) per liter water een verbetering teweeg brengen. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 15:24u. 30 December 2009
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml