Beantwoord door Rini op 22:40u. 21 June 2010Hoi Jan. Goede kans dat het aan elkaar groeit, als de scheur tenminste niet tot aan de wortel loopt en vinstralen niet gebroken zijn. Er moet een stukje weefsel aan elkaar zitten bij de inscheuring. Gaat wel een jaartje duren. Groeten, Rini
Beantwoord door Rini op 12:36u. 21 June 2010hoi Jaap. Ik ken dit fenomeen. De Yamabuki voelt zich om de een of andere reden niet in orde. Goed idee om een afstrijkje te maken. Als je niets kunt vinden is het wellicht het overwegen waard om de vis apart een belucht zoutbad te geven van 15 minuten op 20 gram per liter zout. Valt de vis om, meteen terug de vijver in. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 00:26u. 20 June 2010Nee hoor, Frank. Klei kan je niet overdoseren. Ik denk dat dit project wel eens heel succesvol kan zijn , maar denk wel aan sterke beluchting als de vijver groen is. Groeten, Rini
Beantwoord door Rini op 23:48u. 17 June 2010Hoi Eddy. Ik denk dat een bakki met een lengte van 130 tot 150 cm voor deze watertoevoer prima geschikt is. Standaard is vier bakken van ongeveer 30 a 35 cm hoog en ik zou daar niet van afwijken. Groeten, Rini
Beantwoord door Rini op 23:45u. 17 June 2010Hoi Eric. Ik hoor de laatste twee maanden van veel koihobbiysten deze klachten. De koi gedragen zich niet zoals normaal: ze hangen veel, liggen af en toe op de bodem, schuren regelmatig en trekken bellensporen. Ze eten ook niet gretig. Veel hobbyisten klagen bovendien over buitensporige algengroei. Parasieten zijn niet te vinden. Of het met de lange winter, het slechte voorjaar, de noordenwind of wat dies meer zij, te maken heeft weet ik niet, maar iets is er aan de hand. Ik ben er in ieder geval toe over gegaan om 2x zoveel water te verversen dan normaal en dat lijkt wel iets te helpen. Groeten, Rini
Beantwoord door Rini op 20:11u. 13 June 2010Hey Gert. Het water is niet zuur gelet op de pH maar vrij arm aan mineralen. KH is maar net aan. Ik zou - afhankelijk van het volume van de vijver - een paar potjes Maërl erin doen om de Gh naar 5 te krijgen. Verkrijgbaar bij de meeste tuincentra. KH in de gaten houden. Anders wat natrium bicarbonaat gebruiken om het ietsje te verhogen. Groeten, Rini
Beantwoord door Rini op 20:06u. 12 June 2010hoi Leon. Ik kan uiteraard van hier uit niet zien wat de oorzaak is van de kennelijk slechte slijmlaag. Wat ik wel weet is, dat het voeren van Misimar Speciaal en het toevoegen van Perfect Pond Protect binnen twee weken een verbetering van de slijmlaag geeft. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 20:03u. 12 June 2010hoi Marc. Witte stip moet je zo snel mogleijk behandelen met fmg en dan 2 tot 3 keer om ook de uitkomende cystes te tacklen. Bedenk: witte stip is de meest dodelijke parasiet uit het rijtje. Koi lost dit echt niet zelf op. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 21:26u. 10 June 2010hoi Rik. Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoeveel nitraat je in de vijver hebt. Ik moest om de drie dagen regenereren, Probeer het maar en kijk hoeveel bruine drab er vanaf komt. Groeten, Rini
Beantwoord door Rini op 23:32u. 09 June 2010Hoi Frank. Klopt en zeker kun je dit mixen met voerkorrels. Overigens, klei in het water nemen vissen ook in zich op hoor. Groetjes, Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.