Hoi Henk. Ik neem niet aan dat dit het gevolg is van langdurig kleurvoer gebruik. Ik denk eerder aan een stressreactie, waarbij de rode adertjes in de huid opzwellen. Controleer je ammoniak- en nitrietwaarden eens. Groeten, Rini

Beantwoord door Rini op 11:07u. 07 August 2010

hoi Jaap, ja dat is helemaal perfect. Wij voeren onze koi ook ingevroren muggenlarven, tubifex en garnalen. Ze zijn er gek op. Belangrijk is de bron natuurlijk. Met name muggenlarven en tubifex komen veel voor in verontreinigde wateren en die moet je niet hebben, want ze zitten vol met metalen. Tegenwoordig worden ze gekweekt en in plakken ingevroren op de markt gebracht, vooral bedoeld voor de aquariumhandel. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 11:13u. 05 August 2010

hey Frank. Tja, met kleurvoer krik je dit niet op. Groen water heeft wel een uitermate positieve invloed op de kleurstelling en de glans, maar ik vrees dat we hier toch met een bloedlijn verhaal met zwak hi te maken hebben. Rood dat afbrokkelt komt niet meer terug, maar wellicht dat het groene water de afbrokkeling kan stoppen. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:51u. 04 August 2010

Hoi Leo. Voer de vissen een 1 a 2 weken met Misimar Speciaal (= zinkend voer) en/of behandel de vijver met Perfect Pond Protectus en binnen 2 weken zit er weer een perfecte slijmlaag op de vissen. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 20:31u. 02 August 2010

hoi William. Ik hou het erop dat het bacteriën zijn die op de sieve zitten.
Dat ligt niet aan de Probites volgens mij. Zeker met die hoge watertemperaturen groeien de kolonies snel uit.
Ik heb dat ook eens meegemaakt met een beadfilter. Hij spoelde ineens slecht en de beads bleken met klonters aan elkaar te plakken. Bacteriën!
De planning van het boek blijft bestaan. Arcen dus. Ik maak de zendingen de week voorafgaand aan Arcen gereed en de maandag worden de boeken verstuurd aan degenen die ze niet op kunnen komen halen op de show. Ik heb gisteren het eerste exemplaar plechtig mogen ontvangen. Verdorie, daar kunnen mijn karperboeken echt niet tegenop. Ik moet de dvd's nog (laten) inplakken, maar neem eerst een weekje vakantie. Ik weet nog een paar dikke karpers te zitten.... Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 15:26u. 02 August 2010

Hoi Richard. Bram is momenteel met vakantie dus ik kan het hem niet vragen, maar ik meen dat hij twee zijdrains heeft. De grindlaag is niet 5 maar maximaal 2 cm. De koi happen daar vrijwel de gehele dag in, dus de laag wordt behoorlijk omgespit. Er blijft dus nagenoeg geen vuil in hangen. Bovendien kweekt deze laag een enorme hoeveelheid nitrificerende en heterotrofe bacteriën die het zelfreinigend vermogen van de vijver flink opkrikken. Vergelijk het maar met een aquarium. Dat heeft ook een grindlaag en is normaliter ook kraakhelder (niet mijn ding overigens). Verder heeft Bram ultrakorte leidingen, waardoor er zich geen vuil en pathogene bacteriën in de pijpleidingen ontwikkelen. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 23:20u. 01 August 2010

Normaal gesproken Wim, is dit een schrikreactie en het gevolg van predatoren, zoals katten of reigers die de vissen bedreigen. Maar ook ballonvaarten of straatwerkzaamheden kunnen een oorzaak zijn. Ook de waterwaarden kunnen ongunstig zijn (geworden) bijv. door de regenbuien of afnemende watertemperaturen. Het weerbeeld is dit jaar nogal extreem en vissen reageren daar duidelijk op. Groeten, Rini

Beantwoord door Rini op 13:58u. 28 July 2010

hoi Henk. Over dit onderwerp is niet zo veel bekend. Wel weten we dat karper kan inderdaad zijn kiezen kan wisselen, maar of dit te maken heeft met een bepaalde leeftijd is onzeker. Vergelijk dat wisselen met de melktandjes van een kind. Groeten, Rini

Beantwoord door Rini op 19:14u. 26 July 2010

Hoi Cain. Met Fujikawa is weinig mis mee. Wie echter Bacillus bacteriën en enzymen gebruikt bij middelen om versneld vuil te verteren - en sludge away is maar een van de vele middeltjes - moet wel rekening houden met een mogelijke ammoniakpiek. Om vuil op te lossen werken deze middelen best wel, maar het versneld verteren van vuil door bacteriën en enzymen levert schadelijke afvalstoffen op, o.a. ammoniak en nitriet. Daarmee is niet gezegd dat dit de reden is waarom je vissen kleur verliezen. Wel is bekend dat ammoniak- en nitrietpieken op kleur een nadelig effect kunnen hebben. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 13:49u. 23 July 2010

Eerlijk gezegd, Johan, heb ik geen goede ervaringen met het naaien van wonden. Meestal werkt het - zoals bij vinnen - niet echt. Maar ik denk toch dat een koidoktor moet kunnen beoordelen of het in dit specifieke geval zinvol is om iets aan die bek te doen. Je vermoedt dat als er niets aan gedaan wordt, het dan op termijn slecht met de vis afloopt. Je hebt dus geen andere optie. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:01u. 23 July 2010
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml