Hey Dennis. Koi is een omnivoor en eet dus zo ongeveer alles. Karperpellets zorgen voor een grote vertroebeling /verkleuring van het vijverwater en veel algengroei. Dat laatste heeft te maken met de hoeveelheid fosfor/fosfaat in het voer en natuurlijk de nitrificatiecyclus met nitraat als eindproduct. Je vijver produceert kennelijk meer nitraat/fosfaat, dan er verwijderd wordt , dus er ontstaan veel voedingsstoffen in het water. Als de nitraat/fosfaat waarden in je leidingwater laag zijn, kan je het probleem verkleinen door regelmatige waterverversingen. Verstandig is ook een (groot) deel van je goudvissen weg te doen. Minder vis = minder voer = minder afval. Daar ligt toch de oorzaak. Goed voer kost inderdaad nogal wat, maar het is wel de bron voor gezonde en mooie vissen. Je zou er de acties die er links en rechts regelmatig zijn, eens op na kunnen kijken. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 12:47u. 10 September 2010

Hoi Harold. Verlies van hi kan meerdere oorzaken hebben. Denk aan stress-situaties en waterkwaliteit (bijv. een tijdelijke nitriet- of ammoniakpiek), maar meestal heeft het toch (mede) met hi-kwaliteit c.q. bloedlijnen te maken. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 11:16u. 02 September 2010

Hey Joost. Zeker voldoende als je de opgegeven contactduur van het water met de lamp maar aanhoudt. Wij hebben een bioloog metingen laten doen van de bacteriedruk voor en na het passeren van het water door de BIO UV en het scheelt substantieel. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 00:08u. 02 September 2010

Hey Thijs. Om het in enkele regels te beantwoorden: ozon verbrandt alle vrijzwemmende organismen zoals fyto- en zooplankton en (pathogene) bacteriën, waardoor het water een zekere mate van steriliteit verkrijgt, terwijl een afschuimer voornamelijk de eiwitten uit het water haalt en daardoor het filter ontlast maar verder het biotoop niet aantast. Bij ozon lijkt het mij moeilijk om de kwaliteit van de koi op termijn te handhaven. Groeten, Rini

Beantwoord door Rini op 23:48u. 01 September 2010

Hey Frederik. Van die vochtigheid klopt. Ik heb enkele bakki showers in de garage staan en er is sprake van condens. 'sZomers is dat niet zo'n probleem omdat de luchtroosters dan open staan. 'sWinters heb ik de radiator aan en dat helpt toch wel. Met groeten, Rini

Beantwoord door Rini op 01:11u. 01 September 2010

Hey Gemo. Moeilijk om een diagnose te stellen zonder iets te zien. Het kunnen karperpokken zijn- en die moeten vanzelf weggaan - maar waarschijnlijker kleine schimmelplekken. Een paar keer aanstippen met Malachiet Groen via een wattenstokje lost het probleem meestal wel op. Eventueel krab je het met de nagel van je duim vantevoren van de vin af. Groeten, Rini

Beantwoord door Rini op 09:52u. 31 August 2010

Hey Thijs. Kleine shiro utsuri zijn net toverballen. Bij warm en zacht water bestaat de neiging tot terugtrekking van het sumi en bij hard en koud water profileert het zich meer. En daar tussendoor kan het nog alle kanten op. De definitieve sumi tekening komt pas na 4 tot 6 jaar tot stand. Avontuurlijke visjes, dus. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 11:48u. 30 August 2010

Hey Jeroen. Het is de snelheid en de hoeveelheid water over de media dat bepalend is voor de zuurstofverrijking. Een shower levert dus altijd meer stroming en luchtturbulentie. Daar zou ik toch voor kiezen. Bodemdrains dragen wel enigszins bij tot zuurstofverrijking, maar hier is het toch vooral de vertikale waterstroming die nuttig is. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 11:43u. 30 August 2010

Ha, dat hoop ik ook! Stomme vragen bestaan niet. Twee dingen. Normaal gesproken is de concentratie zweefalgen aan de oppervlakte dichter dan daaronder. Dat heeft alles met lichtinval te maken. Vaak is dus onder die deken van zweefalgen het zicht voor koi alleszins nog redelijk. Niettemin wordt het water troebeler naarmate de zweefalgen aangroeien en dit fenomeen belemmert inderdaad het zicht van de koi. Hij ziet gewoon minder ver. De koi maakt dan gebruik van zijn zijlijn die aan weerszijden over de gehele lengte van zijn lichaam loopt en vol zit met gevoelige receptoren. Sixth sense, zo te zeggen.
Bedankt voor je complimenten. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 11:53u. 26 August 2010

Hey Huub. In mijn opvatting zijn hoge watertemperaturen (boven 22 graden) slecht voor de koi. Optimale deling van bacteriën is bij 24 graden. De bacteriedruk wordt niet zelden te groot in de (vrijwel altijd) overbezette en kleine koivijver. Problemen uiten zich in uitbraken van Aeromonas varianten, Flexibacter en E-coli bacteriën, wat weer kieuwproblemen e.d. oplevert. Hoewel een vergelijking tussen een koivijver en een mudpond alleen al qua bezetting niet opgaat, wijs ik gemakshalve maar even op de forse karpersterften in het buitenwater in Nederland deze zomer en de uitbraken van botulisme en blauwalg.
Dan is er nog de benutting van het voer. Volgens mij gaat het voer te snel door de darm en krijgen enzymen onvoldoende tijd het volledig af te breken. Hoe warmer het water, hoe minder zuurstof in dat water, terwijl de koi naarmate de watertemperatuur toeneemt, steeds meer zuurstof nodig hebben. Nee, voor mij zitten er de nodige haken en ogen aan die geforceerde, hoge watertemperaturen. Een verkeerde bacterie of parasiet die zich manifesteert en de problemen zijn niet te overzien. Groeten, Rini

Beantwoord door Rini op 09:33u. 24 August 2010
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml