Beantwoord door Rini op 00:45u. 13 October 2010Nee hoor, Steven. Zeker niet overmatig, zeker als je de 17000 liter pomp weinig gebruikt. Ter vergelijking: in mijn vijver van 38 kuub gaat de gehele vijverinhoud binnen drie kwartier door de bakkis en bovendien staat er nog een afschuimer (15000 liter) en een aerator (27000 liter) te draaien. Maakt bij elkaar 107000 liter per uur. Wel minder ik de wateromzet flink bij het lager worden van de watertemperatuur. Bij koud water mogen de vissen hun energie niet verspillen. Groetjes. Rini
Beantwoord door Rini op 00:26u. 12 October 2010Hoi Dirk. Deze korrels werken op basis van ionenuitwisseling en zouden dus ook bij kouder water moeten werken. Normaal gesproken moet bij een juiste hoeveelheid binnen enkele weken het nitraatgehalte tot een minimum zijn gereduceerd. Met andere woorden: het gebruik wordt bepaald door de toename en de hoogte van het nitraatgehalte. Dus regelmatig het nitraat meten en zodra deze te hoog wordt (boven 15 mg/l) de korrels weer toepassen. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 00:25u. 11 October 2010Wel William, dat is een lastige vraag zonder dat ik de vijver heb gezien. Ik vermoed dat de waterturbulentie met deze twee pompen te heftig is, in die zin dat deze stoffen niet zullen bezinken in de beperkte ruimte van deze vijver en dus in het water blijven circuleren. Echter, ik vermoed ook dat de vissen het goed doen ondanks dat het water wat troebel is. Een bakki blinkt wel uit in het maken van goed water, maar het lukt lang niet altijd om het water helder te krijgen. Ik zou een doek bedoeld voor een (keuken) afzuigkap onder de sproeipijp leggen om het fijne vuil op te vangen. Regelmatig verschonen en de transparantie van het water zal toenemen. Groeten, Rini
Beantwoord door Rini op 00:43u. 04 October 2010Hoi MIchel. Vaak heeft dit toch met voeding te maken waarin veel caroteen zit. Denk aan algen (spirulina, chlorella) of aan kleurvoer.
Groeten, Rini
Beantwoord door Rini op 13:59u. 22 September 2010Hey Jan. Ik ken het product niet, dus heb ik er geen mening over. Er zijn vele producten (PIP, Virasure, Halamid etc.) die op basis van chloor de bacteriedruk verlagen. Maar ja, dat doet leidingwater ook als je er regelmatig wat van aan je vijver toevoegt en daar zit niet eens chloor in. Of anders een BIO-uv aanzetten. Wat wel een feit is, dat we met zijn allen zoveel producten aan het vijverwater toevoegen, dat we er alles uithalen. En dan verbaasd zijn dat de koi het niet goed doen.....Groeten, Rini
Beantwoord door Rini op 22:47u. 21 September 2010Hey William. Normaal gesproken gaat het van grof naar fijn (boven naar beneden). Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 01:23u. 14 September 2010Hoi Franklin. Inderdaad dat heeft te maken met bacteriën en virussen. Wie geeft je garantie dat geen enkele koi uit Thailand besmet is? Zo'n raadsel is het niet. Hoe vaak komt het niet voor dat toeristen die uit exotische landen terug naar Nederland komen, besmet raakten. Denk maar aan de zg Mexicaanse griep. Koi krijgen te maken met vreemde bacterien, waarop hun afweersysteem niet ingericht is. Dat kan goed, maar ook fout gaan. En vaak gaat het fout, ondanks een q-periode. Ik zou hier heel voorzichtig mee zijn, temeer omdat de controle door overheidsinstanties, zoals in Japan gebeurt, in Thailand wellicht ondermaats is. Groeten, Rini.
Beantwoord door Rini op 01:04u. 14 September 2010Hey Jan. Ik zou van grof naar fijn gaan. Dus in de bovenste bak Glafoam. Syporax en Hexamedium acteren hetzelfde, dus dat maakt niet uit. Groeten Rini
Beantwoord door Rini op 01:01u. 14 September 2010Ik heb nog nooit een voerring gezien, dat echt hielp. Meestal spoelen de pellets er toch onderdoor of erover heen, enerzijds door de stroming, anderzijds door het geplons van de vissen. Ik heb geen echte oplossing, behalve voeren op een plek zo ver mogelijk van de skimmer vandaan, of waar de stroming tegengesteld is of de skimmer tijdelijk uitzetten, wat ook niet ideaal is. Groeten, Rini
Beantwoord door Rini op 00:46u. 14 September 2010hoi Leo. Het vervelende van draadalgen is, dat als je ze eenmaal hebt, ze zich zeer moeilijk biologisch laten verwijderen. Het is een organisme met een geweldige overlevingsdrang, die zich met weinig voedsel en licht nog weet te handhaven. Algen groeien dan op uitwerpselen, slib, eiwitten, ammonium, fosfor en CO2. De Hogeschool Zeeland kweekt zelfs algen op urine! Grootste boosdoener is het voer dat fosfor bevat. Fosfaat is de belangrijkste voedingsstof voor algen. En grootste energieleverancier is zonlicht.
Algen krijgen het moeilijker bij een goed lopend filter. Nitrificerende bacteriën gebruiken namelijk veel fosfor. Het zal een combinatie moeten zijn van een goed lopend filter, een bak met planten die de concurrentie aangaat met de algen, eventueel aangevuld met bijv. een eiwitafschuimer en eventueel gebruik van nitraatkorrels en fosfaatbinders om die algen definitief te tackelen. Ook regelmatige waterverversingen kunnen bijdragen, mits nitraaat en fosfaat miniem zijn. Beperking van zonlicht draagt bij dit alles eveneens bij tot gelimiteerde groei van algen. Succes, Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.