Toch plezier beleven aan de koi.

Toch plezier beleven aan de koi.Er is weinig te melden aan het front, dus geef ik maar een update van belevenissen van de dag.

Als ik s'morgens bij de koi kom, is het eerste wat ik doe de stand van de warmtepomp checken, gewoon omdat ik het niet wil vergeten te noteren, en ook om de levenslust van mijn koi te zien. Toch een verschil als je de koi als dartele duifjes ziet rondzwemmen. Het zijn juist tosai, zo speels zijn ze. Normaal zwemmen ze nu doelloos rond met hun blik op het oneindige, zwevend door het water en zo weinig mogelijk bewegingen makend om toch maar geen energie te verspillen.

Door de temperatuur constant op 19° te houden, blijft er volop leven in de beestjes. Wat is nu het beste vraag je je af ? Het enige waar ik een aanknopingspunt mee kan maken is het feit dat ze in het Zuiden van Japan alles doen om de warmte er zoveel mogelijk in te houden, ook in de winter. Alles wordt met plastic gordijnen in de serres afgeschermd om toch maar zo weinig mogelijk van de kostbare warmte te verliezen. Wat dan met de biologische klok van de koi ? Velen zeggen dat ze een hibernatie periode door moeten maken om de biologische klok te laten functioneren. Ik weet het gewoon niet, en ik zou hier geen wetenschappelijk antwoord op kunnen geven, tenzij Rini hier een pasklaar antwoord voor heeft.

Ik kan me voorstellen dat koi die altijd in warm water leven, zoals er zovele plaatsen zijn, ook niet geconfronteerd worden met een winterperiode, waarbij het water kouder wordt dan 10°. Ik vind het een raar gegeven, en als ik de koi momenteel zie rondzwemmen op 19° dan kan ik me voorstellen dat de koi toch zou kiezen voor de warmte en niet voor de koude. Indien iemand hier een onderbouwd antwoord op kan geven, dan lezen wij dit graag.

Mijn persoonlijke mening is dat de winterperiode in principe een opdrongen noodzaak is voor de koi om te overleven aan de heersende omstandigheden, en niet zozeer een must. Misschien dat de levensverwachting hierbij een rol gaat spelen, want als het hart dubbel zolang moet tikken, zal het ook sneller versleten zijn, maar wat is waarheid. Iemand die zijn hele leven lang gewerkt heeft, zal toch ook niet altijd sneller sterven....wat is dus wijsheid in deze.

Ondertussen laat ik jullie toch genieten van mijn ogenschijnlijk gelukkige koitjes.------------ en nog een filmpje.

Reacties

16 reacties tot nog toe

Goede morgen Luc,

Dat winterperiode verhaal, hibernate periode en wat nou goed/minder goed is voor een koi blijf ik ook altijd een lastig onderwerp vinden.
Heb al zoveel uiteenlopende verhalen gehoord...dat ik niet meer weet wat hou het beste zou moeten/kunnen zijn.
Enige voordeel wat ik nu zie is dat je lekker kan blijven genieten van de koi.
Zeker in deze donkere dagen.

Filmpjes zijn ERG leuk om te kijken.
Heb op you-tube een abonnement genomen op je (Alle video's die door interkoi zijn geüpload, beoordeeld, aan favorieten zijn toegevoegd en waarop is gereageerd).
Al weet ik niet of dit verstandig is.... waarschijnlijk gaat mijn mailbox ontploffen vanaf nu door de vele (prachtige) filmpjes van jullie, hahaha.

Barrykoi on 27/11/2009 10:20

Dit is een heel interessante materie, Luc. Bij mijn weten is er weinig onderzoek gedaan naar de gevolgen, maar er zijn wel serieuze indicaties dat het laten vertoeven van koi in warm water en dit het gehele jaar door, bepaalde risico's met zich meebrengt, zeker op langere termijn. Cyprinus Carpio staat bekend als een vis met een groot aanpassingsvermogen aan de heersende omstandigheden. Van oorsprong stammen ze af uit gebieden met een landklimaat: hete zomers en strenge winters. Dat overlevingsritme zit ook in koi nog ergens in de genen gebakken. Dat koi het goed naar hun zin hebben in warm water, ook in de winter, betwijfelt niemand. Het is echter wel logisch om te veronderstellen, dat hun hartritme als koudbloedig dier veel hoger is dan de enkele slagen per minuut, wanneer zo'n koi in kouder water verblijft. Logisch dan ook dat niemand kan ontkennen, dat de slijtage van het hart groter is en dat dat consequenties heeft voor de levensduur van de koi. De serieuze Aziatische koiliefhebbers bezitten ook koelapparatuur op hun vijvers om de temperatuur te temperen. Zorgelijker is de situatie van vrouwelijke, paairijpe koi, die in de winter in warm water verblijven. Vrouwelijke karper en koi hebben 1000uur/watertemperatuur nodig om de eitjes vanaf januari te laten rijpen. Dat betekent 50 dagen bij een watertemperatuur van 20 graden, waardoor de vissen half februari al paairijp zijjn. Dat betekent 125 dagen bij 8 graden watertemperatuur, waardoor de vissen eind april paairijp zijn. De afscheiding van feromonen, die de vissen in een "amoureuze stemming" brengt, vindt pas in dat late voorjaar plaats. Dat is - ook volgens de biologische klok - de periode van paaien, hoewel karpers ook wel eens later in het jaar paaien, maar nooit in februari! Het probleem wordt langzamerhand duidelijk: wanneer de vrouwelijke koi al in februari rondzwemt met enkele honderdduizenden volledig gerijpte eitjes, die ze nog maanden moet dragen vooraleer ze die kan afzetten, kan dat consequenties hebben voor de tere ovaria van de vis en het welzijn van die vis. Daar komt nog bij dat lang niet alle vissen in staat zijn geweest hun eitjes uit het voorgaande jaar kwijt te raken. Koud water stelt de vrouwelijk koi in staat de eitjes te reabsorberen (zelf te gebruiken als lichaamseigen voeding), maar in warm water volgt alleen maar opeenstapeling van de eitjes. Het is niet voor niets dat in het recente verleden grote, bekende koi (zoals Ryu X) stierven vanwege kuit- en ovariaproblemen, terwijl ze maar een jaar of acht oud waren. Tenzij er andere indcaties zijn, houd ik het er op dat het verstandig is via verwarmen het najaar te verlengen en het voorjaar iets te vervroegen, maar toch tenminste een tot twee maanden een koude periode aan de koi toe te wijzen.

rini on 27/11/2009 11:15

Hoi Barry, bedankt voor je sympathie. Je kan ondertussen zowat 500 filmpjes genieten, maar er zitten ook filmpjes bij van mijn eigen tategoi, en daar wil ik absoluut geen kritiek op horen, want die zijn perfect. (mijn kleinkinderen voor de mensen die het niet begrijpen). Wat ik wel zie in Japan is dat ze de tosai zeker op 23° houden de winter door, misschien ook voor nisai, maar dat ze ze zeker nadien hun gewone gang laten gaan. Ik kan Rini zijn logica goed volgen, en dan doen we wat we al jaren doen, de temperatuur vanaf januari op een "interessant" niveau dat ik nog even wil overleggen, zodat er niet gevoerd wordt. Ik zou voorstellen op 8-10°, maar dit wil ik nog even verder overleggen. De koi die van Japan binnenkomen hou ik wel op een hogere temperatuur tot volgend jaar. Daarna krijgen ze dezelfde proceduren. Ik hoop dat er nog wat meer interessante informatie van kenners komt, want dit is natuurlijk leerzaam.

luc on 27/11/2009 12:23

Ik kan het niet beter verwoorden Rini.
Wat ik mij nog wel afvroeg Rini hoe ervaren koi het verwarmde water in combinatie met het korten van het daglicht, biologisch (natuurlijk instinct) gezien moet de koi toch een link leggen met het kouder worden van het water en het korten
der dagen?

Groeten,
Jan Visscher

Jan Visscher on 27/11/2009 12:27

Engels zal geen probleem geven hoop ik:

That Time of year again, by James P. Reily

So as winter approaches most hobbyists are now in their ‘winter routines' and getting ready for the events to come in the near future. Planning ahead- always a Good idea!

Yet on another, more important level, a hobbyist must also be aware of the past. You’all know my rap on koi as a four season animal. Not ‘my’ rap really but rather the fundamental way the Japanese breeder and the keepers of Niigata see and treat the foundation stock and all that flows from it.
They recognize that koi are not coldwater fish, tropical fish or ‘same temperature’ fish. They are seasonal fish- FOUR season fish, specifically. They, unlike say guppies or black mollies, spawn in a season. They also have been conditioned by nature to survive a ‘down’ period and coping strategies have been built in to their everyday physiological operation. This is all regulated by hormones and these hormones are triggered by temperature, light and diet (both type like protein mix and amount, as in calorie intake).
The casual hobbyist is often thrown off the trail of this deeper understanding by two main messages that beg for misinterpretation- forced production growing technique and the many ‘hydra heads’ that particular farming approach spawns. And also by the western notion that koi are coldwater fish. Or worse that they can operate normally in 'eternal summer'!

If we are able to break away from these messages and focus on the fundamental understanding that every breeder takes as gospel, we begin to understand why koi develop ovarian tumors so often, for instance.

As stated, all koi physiological behavior is hormonally driven. And this process is keenly attuned to the koi’s natural biological clock. The clock is set and reset by temperature, light and diet.
So looking at our koi today, November the 3th, we see female koi that are right now processing the basic cells that will become the eggs next spring. The nutrient for this present process was derived in July, August and September. The actual egg development will be triggered by the events of spring- but not until the winter environment conditions the process. And indeed, most koi will grow with no food at all during the 8-12 weeks of winter. Some will grow substantially.

It is not a secret or missed observation that koi kept warm all year round, fed all year round and kept active all year round, have a higher incidence of cancer and tumors that do seasonal fish. This is different from egg impaction but can include egg impaction as the entire cycle of the four season fish is “off the clock” in biological terms. It’s a shame koi don’t come with instructions! If they did they would say “to reset your koi’s clock simply allow your koi cooler temperatures and withhold feeding (alternatively, reduce feeding by ¾ and reduce protein amounts) for 6 weeks minimum.

Mike on 27/11/2009 15:09

Aan de hand van jullie informatie zou ik dan het volgende schema willen aankaarten.

herfstperiode tot medio december: 18°
1ste winterperiode tot medio 15 januari: 15°
2de winterperiode tot medio 15 maart: 8°
vanaf 15 maart terug naar 18° en de natuur zijn gang laten gaan, maar een stabiele omgevingstemperatuur te creeëren, waarbij een minimum van 18° mij een stabiele omgevingsfaktor lijkt.

Andere schema's zijn welkom hoor, we zijn nooit te oud om te leren.

luc on 27/11/2009 15:52

Hey Luc, wanneer het gaat over de pas binnengekomen kois die blijven tot half april-begin mei, is in maart absoluut een veertiendaagse nodig dat ze boven 22° zitten, en dit in functie van mogelijke virussen. Nadien zakken tot een periode van 18° en geleidelijk aan de natuur haar werk laten doen. Als we ze dan afhalen zitten onze vijvers op dezelfde/ ongeveer dezelfde temperatuur.
Doel is zeker van alle temperatuurstappen zo geleidelijk mogelijk te doen: vb:
tot 15 dec: 18°
tot 15jan : 12°
tot 15 febr: 8°
tot 10 maart: 15°
vanaf 15maart tot 30 maart: 23°
dan geleidelijke afbouw naar 18° - 15° - natuur temperatuur.

willy on 27/11/2009 18:48

Goed onderwerp.
Mijn gevoel zegt in de winter niet verwarmen,
zit een beetje op de visie van Rini.
Constateer ook dat de betere vissen gewoon groeien in de winter.
Geeneens veel minder dan in de zomer!
Bovendien qua voorkomen,frissen de vissen er altijd lekker van op.
Heb ook wel eens het idee dat men de koi teveel als kasplantje ziet,
de vissen zijn veel sterker dan de meeste denken.
En net als in de artikelen van Rini en Mike,de veroudering gaat niet zo snel.

Gr.Jack

jack on 27/11/2009 19:12

Hoi Willy, ik heb het nu even niet over de quarantaine vissen, want die krijgen inderdaad een andere behandeling die nauw aansluit met jou gegevens. Het ging nu even over de bestaande selecties.

luc on 27/11/2009 19:19

Toch even een nuance aanbrengen op wat J.P. Reily en ook Jack zeggen over de groei van koi in de winter. Elke karper (koi) heeft de capaciteit in de winter te groeien. Volwassen, vrouwelijke koi echter, die eieren ontwikkelen, groeien normaliter niet in de winterperiode, ook al is het water verwarmd en wordt er gevoerd. Alle energie uit hun voeding gaat namelijk naar de ontwikkeling van de eitjes. Mannelijke koi en jonge, niet paairijpe koi groeien daarentegen wel. Een uitzondering op deze regel is als vrouwelijke koi geen eitjes ontwikkelen. Dat is een gegeven dat je regelmatig bij dieren in gevangenschap tegenkomt. In dierentuinen is het vreselijk moeilijk om bij bepaalde diersoorten nakomelingen te kweken, zelfs ondanks speciale fokprogrammas. De vrouwtjes worden maar niet ontvankelijk of blijken onvruchtbaar te zijn in de omstandigheden waarin ze verkeren. Een koi in een vijver is als het ware een vis in gevangenschap en uit natuurlijke survivaldrift produceren zij soms helemaal geen eitjes. Dat gegeven is ook regelmatig in de natuur te zien, waar vrouwtjes onvruchtbaar blijven als de omstandigheden te slecht zijn om nakomelingen groot te brengen. Er zijn zelfs dieren die hun bevalling lange tijd kunnen uitstellen.

Wat Jan zegt over de relatie warm water/korten der dagen is een lastige. Koi hebben aan beide zijden van de hersenen groepen zenuwcellen ter hoogte van de oogzenuw. Die zenuwcellen geven pulsen af als het licht wordt en daar ontstaat eigenlijk het gevoel van dag en nacht ritme. Koi zijn uitermate gevoelig voor invloeden van buitenaf: zijn gedragingen zijn o.a. afgestemd op de stand van de maan, luchtdruk, temperatuur en dergelijke. Dat verklaart waarom koi de ene dag actief en hongerig is en de andere dag passief en nauwelijks naar voedsel omkijkt. Dat maakt het moeilijk om een relatie aan te geven tussen het verwarmen van het water en het dag en nacht ritme.

rini on 27/11/2009 22:15

Inderdaad een heel interessant onderwerp, omdat ik vaststel dat de meningen hierover van koihobbyisten toch zo sterk van mekaar kunnen verschillen. Naar aanleiding van de hieronder uiteengezette persoonlijke ervaring heb ik hierover dit jaar heel wat op het internet gelezen, en ik moet zeggen dat de verhalen van Rini en Mike mij heel vertrouwd voorkomen en mij als muziek in de oren klinken.

Persoonlijk heb ik tot dusver om economische redenen (vijver van liefst 75 m³) geen vijververwarming, en tijdens de voorbije extreem strenge winter heb ik er dan ook weken met een héél klein hartje bijgelopen.
Maar wat heb ik vastgesteld? Ik had toen nog ca. 35 koi in mijn vijver (sinds deze zomer wel gesaneerd tot 14), en in het putje van de winter bestond de enige "afdekking" ervan uit een 5 à 10 cm dikke ijslaag; behalve enkele ijsvrije m² in de buurt van de retour van de (draaiend gehouden) pompgevoede biofilter, waar de watertemperatuur op het ergste moment (en ik lieg niet) nog slechts 1 à 2 °C was. En waar lagen de koi toen allemaal op de bodem geparkeerd, dachten jullie? Neen, niet onder de beschermende ijslaag, maar ongelooflijk genoeg in de ijsvrije zone, allemaal met de kop en de kiewplaten in de richting van de waterflow!! Geen enkele koi heb ik toen gekanteld zien liggen, en alle 35 zijn ze wonderwel probleemloos die winter doorgekomen!

Moraal van het verhaal (althans wat mij betreft): ze moeten mij niet meer aan mijn kop komen lullen of schrijven dat (wat je zo vaak leest) een koi in moeilijkheden komt bij een watertemperatuur van minder dan 4 °C of dat een minimum van 8 °C zowaar een must is, want ik heb met een grote kolonie koi wel degelijk anders vastgesteld.

Versta me niet verkeerd: dit is geen pleidooi tegen vijververwarming om zogenaamd het koiseizoen te kunnen rekken en om de watertemperatuur in het putteke van de winter op minstens 8 °C te houden - dit lijkt mij zelfs aangewezen om de typische voorjaarsproblemen te voorkomen -, maar wel een aanklacht tegen diegenen die hun koi ook heel de winter, jaar in jaar uit, op ca 23 °C houden onder het mom dat dit voor onze koi nu eenmaal de ideale groeitemperatuur is.

Ik ben er van overtuigd dat de koude winterperiode niet zozeer moeilijk ligt voor de (koudbloedige) koi, dan wel onterecht als een probleem wordt ervaren door hun (warmbloedig) baasje, simpelweg omdat de koi en het baasje niet op dezelfde (temperatuur)golflengte zitten. En de koicommercie, die speelt hier natuurlijk maar al te graag en gretig op in!

Dus Luc, ik denk echt niet dat als de koi in deze periode van het jaar eerder passief zijn en de blik op oneindig hebben, zich daarom minder goed voelen; het is veeleer het baasje dat zich daarom ongelukkiger voelt. En dat is hier volgens mij de kern van het probleem!

Martin on 27/11/2009 23:17

Ik vergat daarnet bij mijn verhaal nog het volgende te vertellen.
Einde maart begin april, toe die superstrenge winter goed en wel voorbij was, had ik drie mooie nisai gosanke koi in mijn vijver bijgezet. Je mag nu drie keer raden hoe het deze nieuwe koi vergaan is. Juist ja, na 1 à 2 maanden, ondanks de allerbeste zorgen van (en veel geld voor) de koidokter, alledrie dood als gevolg van een bacteriële infectie, terwijl de 35 reeds aanwezige koi geen krimp gaven.Van ironie gesproken!!

Martin on 27/11/2009 23:40

Hallo martin.

Ik ben geen chemicus, maar volgens mij wordt vijverwater niet zo eenvoudig 1 of 2 graden. Althans niet in het diepe deel. Correct me if I'm wrong.
Dan speelt nog het gegeven dat dergelijk koud water een risico op kristalvorming geeft op de kieuwlamellen...
De meesten meten de temperatuur van het water aan de oppervlakte en ook vaak nog met onnauwkeurige thermometers.

Het punt waar we het tot nu toe wel over eens lijken te zijn is dat koi 4 seizoenen dieren zijn en het verstandig is ze ook aan deze bijbehorende temperaturen bloot te stellen.
Voor mij ligt de ondergrens zo rond de 6 graden minimaal in de winter. Doorgaans zit ik op 9-10 graden met een goede overkapping en zonder verwarming en zonder een extreem strenge winter.
Een kennis van me met een koivijver die in de tropen woont heeft opvallend veel problemen met zijn (uitsluitend) vrouwelijke koi. Niet alleen is het een zowat onmogelijke opgave het water daar koel te houden, maar is deze constante hoge temperatuur funest gebleken v.w.b. extreme groei, bacteriële aandoeningen en mogelijk zelfs tumoren aan de voortplantingsorganen. Daarmee gezegd dat het aan te bevelen is om koi een bepaalde periode aan lage(re) temperaturen bloot te stellen.

Groet,

Mike

Mike on 28/11/2009 00:31

Bedankt voor de prompte reactie, Mike.

Die 1 à 2 °C was inderdaad gemeten aan de uitgang van de (bovengrondse) filter, en niet op een diepte van 1,60 m waar de koi geparkeerd lagen. Maar ik heb ook al proefondervindelijk vastgesteld dat de temperatuur op diepte in mijn koivijver (door de continue watercirculatie?) in de winter amper hoger is dan aan het wateroppervlak, dus . . . Het moet dan wel zijn dat mijn toenmalige koipopulatie (waarvan er nog steeds 12 tot mijn huidig bestand behoren) van een ijzersterke soort was/is.
Ik maak me dan ook niet al teveel zorgen voor de komende winter, te meer daar ik nu ook gezorgd heb voor een (drijvende) afdekking van de vijver (polycarbonaatpanelen van 1 m² aan de randen verlijmd op dikke stroken watervast isolatiemateriaal).

Martin on 28/11/2009 00:58

Hey Martin,
ik panikeer ook niet snel als de winter toeslaat. Maar als het extreem koud wordt zoals vorig jaar ( dagen van -22°) dan moeten we rekening houden dat als de temperatuur in onze filter slechts 2° is, onze baccies het ook niet houden. Als we dus de filter laten functioneren moeten we met deze beestjes rekening houden en dan zou ik zeker de temperatuur op een 6 a8° houden.

willy on 28/11/2009 10:24

Mijn vorige vijver (onwetend) was maar 80 cm diep.Vorige winter -15 tot -20 onder nul,ik dacht dit komt niet goed.
Ze leven nog allemaal en zijn kerngezond de winter doorgekomen.Dus diepte speelt bij onze kleine vijvertjes niet mee.De temp aan het oppervlak is ongeveer dezelfde als deze op 1,5 m diep.Sommige beweren dat de temp op de bodem steeds een 5 tal graden is.Dit klopt als je vijver 4-5 meter diep is ,anders noppes.
Ik ben wel voorstander om de temp in de winter toch hoger te houden als het mogelijk is.

johan on 29/11/2009 20:17