Het zullen je sanke maar zijn

Het zullen je sanke maar zijnTijd voor het aansluiten van de 3 op gravity gebaseerde systemen.

We kwamen er echter niet uit. Blijkbaar moet er ergens een foutje zitten waar we geen rekening mee gehouden hebben, want het werkt gewoon niet. Ergens is er niet voldoende voeding van water om voldoende doorstroming te krijgen.

Rini heeft het opgzocht en uitgelegd: Een haakse bocht verliest bij gravity 5% doorstroming. 1 Meter pijp verliest 1% doorstroming. Dit zijn officiële gegevens. Er zijn in totaal tussen de bakken 8 haakse bochten en circa 2 x3 meter pijp van 75 mm gemonteerd. Het verlies aan doorstroming is dus 46%! Volgens mij verklaart dat het probleem. Je zult dus minimaal naar 110 mm en misschien wel naar 125 mm toe moeten. We zullen zien of het waar is. Vandaag gaan we het opnieuw proberen, want ik zou de bakken draaiende willen hebben.

Ondertussen werd er gevraagd onze 2 beste sanke even te bowlen. Sorry dat ik me hier toch even op de borst klop, want deze kwaliteit van Momotaro is in één woord fenomenaal, en dan overdrijf ik nog niet. Dit worden toppers van formaat. Hopelijk kan ik hier een goede vijver voor vinden, want die verdienen het om een gunstige ontwikkeling te krijgen. Natuurlijk zitten ze bij ons goed, maar dat is nooit hetzelfde als wat ze op hun originele verblijfplaats kunnen realiseren. een wereld van volmaaktheid

Ik moet Ben tegenwoordig wel wat aanporren, want zoals je op het filmpje kan zien, is zijn tempo flink gedaald. Kijk en bewonder



Meer afbeeldingen

Reacties

13 reacties tot nog toe

Het zal de kou wel zijn geweest... dan zijn ook koi langzaam...

Ton on 07/03/2011 07:57

Ik ken niet zo veel van koi,maar van waterdebieten ben ik beter op de hoogte.
Als je gravity wil werken zou ik voor 125mm gaan.zonder pompdruk is het debiet dat je door buizen kan duwen maar minniem.
Aan het gebruik van dikke buizen is ook een nadeel,De wanden laden snel aan en als je veel last van draadalgen hebt kunnen deze verstropt raken.Als je pe of pp buizen neemt is dit veel minder dan de gewone pvc buizen.

johan on 07/03/2011 08:23

En zo leert men alledagen weer iets bij! Ben geen sanke fanaat, maar deze zijn wel pareltjes... He valt me op hoe interkoi jaar na jaar uitbreid in kwaliteit! Die wordt er jaar na jaar beter op.

kurt on 07/03/2011 10:22

Zo ff mijn toetsenbord ontdoen van kwijl..

Ik ben een echte sanke fan en vind dit wonderschone exemplaren.

Het zal je sanke maar zijn...........

Oogverblindend.

Wim on 07/03/2011 15:49

Ik heb in mijn systeem een stuk 125 mm zitten, maar dat duurt niet lang meer.
Het nadeel vind ik dat het water niet lekker doorstroomt en er veel vuil achterblijft wat je constant moet verwijderen door te flushen.
De 110 mm pijpen stromen sneller door en er blijft minder vuil achter, dit wel in combinatie met mijn red devil pompen. Ik wil hier geen discussie over op gang brengen, ik geef alleen aan wat mijn bevindingen zijn en het duurt niet lang meer voordat ik ze er tussen uit zaag, wel of niet goed, ik word er ziek van.

marco on 07/03/2011 18:15

DE BAKKEN VERBINDEN MET BUIZEN IN U VORM DAAR ZUURSTOFSTEENTJE IN DAN HEB JE AIRLIFTEN BUIZEN BLIJVEN ZUIVER EN GE KUNT HET DEBIED REGELEN MET MEER OF MINDER LUCHT

LEO on 07/03/2011 21:18

@ Marco,

110 mm tegenover 125 mm buizen, dat kan toch zo'n groot verschil niet maken.
Ik vrees dan ook dat je erna ziek zult blijven!
Weet mij te melden als ik ongelijk heb.

Wat vind je trouwens van beide getoonde sanke, toch echt iets voor jou?

Martin on 07/03/2011 23:21

ondertussen werkt alles perfect hoor. Ammoniak en Anarex Bio is er ondertussen ingegaan om de bakken in te laten draaien. De temperatuur is ook op 16° gebracht, en binnen enkele dagen kunnen er enkele visjes van binnen in om het systeem verder op te starten. Vrijdag komen de tancho's binnen.

luc on 08/03/2011 06:48

Inderdaad, het zullen je sanke maar zijn... Dan ben je een zeer tevreden koihouder met een paar schitterende sanke in de vijver!

Succes met het ophalen van de koi vrijdag, hopelijk doen de nieuwe het net zo goed als de vorige zendingen.

Groet,

Noëlle on 08/03/2011 08:09

Martin, scheelt heel wat kan het hier checken omdat ik beide in mijn systeem heb zitten. Laat het je weten als ik klaar ben, maar ik moet nog beginnen.

Ja, dan die sanke. Deze vind ik inderdaad prachtig, maar dat zal wel een aardige investering zijn ben ik bang. Op de manier dat je het me vraagt heb jij er een gekocht denk ik Martin, en je hebt gelijk.

Gaat het voor de rest goed met je.

mvg marco

marco on 08/03/2011 18:12

@ Marco,

Ook mijn portemonnee heeft wel degelijk een bodem, hoor, en met de recente plaatsing van een zware warmtepomp op mijn vijver was die bodem al wel bereikt nog voor ik die prachtige sanke live te zien kreeg.
Mijn huidige koi trekken zich van die bodem in mijn geldbeugel natuurlijk niets aan, wel integendeel; die zijn van hun eigen bodem losgekomen en laten zich het verwarmde water kennelijk welgevallen.
Ik popel van ongeduld om de (mij stresserende) afdekking van mijn vijver te kunnen verwijderen, maar vind de nachten voorlopig nog te koud. Het zal voor volgende week zijn, hoop ik.

Voor het overige alles kits, althans voor zover mogelijk. Met jou toch ook, mag ik aannemen? En . . . euh, niet ziek worden van die buizen hé!

@ Luc,

Hoe is het probleem nu finaal opgelost? Met verbindingsbuizen van 110 mm of van 125 mm? En was dit dan de enige oorzaak dat het voordien niet werkte?

Martin on 09/03/2011 11:40

Dag Martin, alles op 110 mm buizen gezet, en het werkt nu prima....water is al groen aan het worden, en staat lekker op 16°....het wordt weer plezant. Het is nu niet meer Ben's bakje, maar Ben's hoekske...

Hier zul je in de toekomst persoonlijk bediend worden door Ben, met alle grondige uitleg en beoordeling erbij. Hier wordt enkel maar geschept als het nodig is.

luc on 09/03/2011 13:23

Martin, alles goed hier.
Volgens mij is het onmogelijk dat bij jouw portemonnee de bodem in het zicht kan komen, een man van jouw kaliber. Anders kun je altijd je auto nog verkopen.

Het ga je goed en hoop je gauw weer eens te zien.

marco on 10/03/2011 22:10