Hoe zal deze de winter uitkomen.

Hoe zal deze de winter uitkomen.Deze showa van Momotaro, mannelijk, tosai zal iedereen verbazen.

Hij werd op het laatste nippertje geselecteerd om volgende week mee te verhuizen naar de groeivijver. Een schoolvoorbeeld van een mako showa met een rooskleurige toekomst voor zich.

Nu 42 cm, maar tijdens zijn winterverblijf op 26° zal hij zeker tussen de 55 en 60 cm eindigen, daar kan je donder op zeggen. Prent deze showa goed in je hoofd. Ik zal hem trouwens regelmatig presenteren, want schoonheid is altijd te bewonderen. Ook ben ik niet bang voor het feit dat het een mannelijke koi is. Als je bedenkt dat de mannelijke koi van Momotaro de body kunnen krijgen van een Jumbo, denk maar aan Domino en nog enkele andere, dan maakt het tegenwoordig niet veel verschil meer dat ze mannelijk zijn.
Een mannelijke showa met ballen

Het was vandaag helaas een dag met veel miezerige regen, maar dat dempte de stemming niet. Bij de enkele opklaringen tussendoor hebben we nog enkele filmpjes genomen van een shiro showa, waar wij heel veel potentie in zien, zelfs zoveel als in Daishiro, al zul je dit op dit ogenblik niet zeggen. Deze shiro showa moet een grote inhaalbeweging maken. Daar gaan wij voor zorgen, en als het uitkomt wat wij denken, staan ons nog aangename koimomenten te wachten.

zeldzaam mooie shiro showa
superbe huidkwaliteit

We zijn ons volop aan het concentreren op de komende Japanreis, maar weten toch niet goed wat we moeten doen. Dure vissen aankopen (door toedoen van de yen) of even voorzichtig zijn en onze doelstellingen in een wachtpositie zetten totdat de kust wat veiliger is. Niet vergeten dat je op dit ogenblik 920 euro voor 100 000 yen op tafel moet leggen, en dat was eerst 650 euro, of een verschil van 50% in aankoop. Ik heb er eerlijk gezegd een zwaar hoofd in. Iedere dag probeer ik me in te prenten dat ik me niet moet laten gaan.

Bovendien ben ik benieuwd of er andere koi moeten aangekocht worden dan go-sanke; Wat vinden jullie ervan ? Waar zou ik naar moeten uitkijken ???

Wat betreft de foto’s: je begrijpt dat er één bepaalde foto wel in scene is gezet, of niet ?


Meer afbeeldingen

Reacties

15 reacties tot nog toe

Nu weet ik hoe jullie de lengte beoordelen :)

johan on 03/10/2010 10:45

Allemaal voor Huck? Rini is toch geen bierdrinker?

Ton on 03/10/2010 11:28

Luc bedankt voor d gastvrijheid gisteren en de ochiba zwemt relaxed zijn rondjes!!
Laat het wijntje je heerlijk smaken.

mvg
auke

auke on 03/10/2010 12:24

Hoi Luc, voor nieuwe koi-aankopen tijdens uw nakende Japanreis zou ik - in uw plaats - een afwachtende en vooral erg selectieve houding aannemen, zeker in de klasse van go-sanke. De yen staat momenteel inderdaad veel te hoog om gekke toeren uit te halen. Je moet dit een beetje bekijken vanuit een beleggingsoogpunt: niet meer (bij)kopen tegen al te hoge koersen, tenzij zich - eerder onwaarschijnlijk - bijzondere opportuniteiten zouden voordoen; want je moet deze toch ook nog kunnen verkopen aan haalbare prijzen.

Ik verwacht dat de euro binnen een half jaar tot een jaar terug veel sterker zal staan tegenover de yen (deze laatste dus terug lager), onder meer gezien de pas aangekondigde financiële steun van China aan Griekenland (dat zoals we weten in ernstige financiële problemen zit). Tegen dan is het volgens mij nog tijd genoeg om kwaliteitsvolle go-sanke koi bij te kopen, gegeven de strategie die Interkoi sinds enige tijd aan het volgen is, nl. het zelf succesvol laten opgroeien/doorgroeien van beloftevolle tosai/nisai in enkele groeivijvers.

Voor de verandering zou ik het accent nu eens verleggen en uitkijken naar enkele mooie en beloftevolle nisai of sansai buiten de go-sanke klasse, bv. shiro utsuri, yamabuki, goshiki, ginrin chagoi en soragoi, ochiba met evenwichtig grijs/bruin patroon . . . Kwestie van uw aanbod in deze variëteiten toch wat te verruimen. Ik kan mij voorstellen dat ook een aantal Interkoi-klanten met een vijver vol go-sanke hun bestand finaal wel in die zin willen optimaliseren (een dergelijke vis kan namelijk de spreekwoordelijke kers op de taart zijn, toch).

Ziezo, dat is mijn persoonlijke mening, ben benieuwd hoe anderen erover denken. Laat maar komen jongens, u zeker niet inhouden, nu Luc er naar gevraagd heeft.

Martin on 03/10/2010 21:54

Ik sluit mij deels aan bij Martin. Voor wat betreft het zeer selectief aankopen door de slechte wisselkoers ben ik het met hem eens.
Verder zou ik mij toch vnl. bij de Go Sanke groep houden, tenzij uit jullie ervaringen blijkt dat er veel vraag is naar andere soorten. Ik kan mij dat nl. niet voorstellen gezien juist deze varieteiten gemiddeld langer te koop staan.
Probeer anders jongere koi aan te schaffen en deze zelf te laten doorgroeien bij Interkoi of de klant. Uiteraard moet het e.e.a. wel passen binnen jullie stategie en visie binnen Interkoi.

Just my two cents...

Brian on 03/10/2010 22:07

mooie utsuri zijn niet mis en er zijn nog wel een paar soorten die een aanwinst zouden kunnen zijn. maar je hebt een concept en moet je je afvragen of je er van af stapt. die keus kun jij alleen maken met ben en rini als steun.

wat de yen betreft ik hoor niets anders dan geklaag en ben dan ook erg benieuwd wat ze dit jaar menemen uit japan. maar zouden de kwekers er niet slecht van slapen of komen ze de koi wel kwijt? is de vraag nog hoger dan het product?

ron on 03/10/2010 22:48

Misschien wat tosai vijvers bijbouwen , het opgroeien hebben jullie onder de knie .
De kennis van Ben bij het uitselecteren is er ook .
Dit lijkt me een stevige troef om de prijzen te drukken .
Anders zal je hun toch het mes op de keel moeten gaan zetten .
Wens je in ieder geval succes in Japan .

Marcel D on 03/10/2010 23:12

Ik weet niet of het verstandig is om veel koi buiten de go-sanke te kopen,als ik hier naar het koi aanbod kijk zijn het toch vissen die slecht verkocht raken.
Ik denk ook dat jullie grootste troef de groeivijvers zijn,dit is iets dat geen enkel andere dealer heeft.En de resultaten liegen er niet om.Misschien verstandig om enkele goede tosai aan te kopen en te verkopen samen met een periode in de groeivijver?

johan on 04/10/2010 08:24

Het is nu nisai tijd. Tosai zullen er weinig aan bod komen tijdens deze reis.

luc on 04/10/2010 09:38

Ik zou gewoon lekker bij Go-sanke blijven, dit is namelijk precies wat Interkoi tot Interkoi maakt...zeer hoogwaardige go-sanke..met hier en daar wat andere variëteiten er bij tussen.
Persoonlijk vind ik een vijver met go-sanke..1 chagoi..en 1 yamabuki perfect..maar das smaak...
chagoi zou wel een variëteit zijn om eens aan te schaffen misschien...nagenoeg elke hobbyist wil er namelijk voor mijn gevoel wel 1...
ik wou ook zeggen yamabuki..maar aangezien ik 2 weken terug een wereldse yamabuki gezien heb die niet verkocht raakt...geef ik dat ook op...
enige dat ik daarnaast wel een "Interkoi" variëteit vind is shiro utsuri....
vooral de prijs in de gaten houden ivm de yen..dat is de instelling die je denk ik goed in de gaten moet houden...de koers van de yen is momenteel te zot voor woorden

Matthijs on 04/10/2010 17:02

Laat ons allen beseffen dat het Europees marktaandeel bij de koidealers van zo een beperkte waarde is, dat de kwekers zeker geen rekening gaan houden met onze euro.Daarbij komt er meer afzetgebied uit de nieuwe groeilanden. Als we dus hier allen alleen nog nissai gaan inkopen, zal de prijs ook navenant zijn... zie zelfs vorig jaar al.
Voor mij mag Interkoi Interkoi blijven ( ik sluit mij aan bij Matthijs).Door hun relatie met toch enkele topkwekers hebben wij de laatste jaren mogen meegenieten van zeer goede kois.En laat het zeker Go Sanke blijven. Wanneer we een aankoopbudget gaan verdelen over diverse aankopen zit het gevaar er altijd in dat de kwaliteit eronder lijdt.En dat de dealer er blijft bij zitten. Ook hier ben ik verbaasd dat zelfs nu fantastische koi hun weg niet vinden naar een aangepaste vijver, er zitten nog pareltjes bij Luc.
Ik zou hetvolgende doen: iedereen die een koi voor ogen heeft naar volgend jaar toe, komende van de kwekers waar Interkoi mee werkt, dit doorgeeft aan Luc, ook in welk budget je wil gaan. Uit ervaring weet ik dat Luc en co de max zullen doen om daaraan te beantwoorden: als zij iets zien in Japan, zie jij het 's anderendaags op je computer( foto, filmpje...) Van service gesproken. Een mailtje en het kan geklonken zijn.
Daarbuiten kan Luc zelf een aantal verassende nissai kopen, niet onmiddellijk voor de markt, maar om te laten doorgroeien.
En dan houd het op. Gericht kopen en gedaan.

willy on 04/10/2010 19:04

Shiro Utsuri wil ik ook nog aanvullen aan mijn "betoog" als Interkoi vis.

Daarnaast is de crisis wereldwijd en zullen ze dat in Japan ook wel merken, als dat niet dit jaar is, dan wel volgend jaar. De prijzen kunnen niet blijven stijgen, er zal een omslagpunt komen (tenzij je Rolex of Luis Vuitton bent...).

Brian on 04/10/2010 21:06

Denk dat de prijzen blijven stijgen.Er komen steeds meer en meer koivijvers bij die gevuld moeten worden.Een tijdje terug is er bij iemand die opgepakt was door de politie een vijver leeggehaald met dure,neen heel dure koi.Niet dat hij er intresse in had ,maar paste bij zijn standing(en moest zijn ... geld ergens in kwijt).
Ook zullen de mindere koi dealers afvallen en enkel die een kwaliteit aanbieden overblijven.

johan on 04/10/2010 21:30

Ik zou het eerlijk gezegt ook niet weten in jullie plaats. Zoals ik het hier lees wordt koi onbetaalbaar! OK , je kan go-sanke aankopen , maar je moet ze toch nog verkocht krijgen. Ik denk zeker dat Luc en Co weten wat ze willen en hoe ver ze willen gaan om koi aan te kopen. IK persoonlijk zou top nissai aankopen, de prijs moet je er maar bijnemen! Moeilijk, heel moeilijk als je het mij vraagt... Ik zou er voor gaan, tenslotte klant is en blijft koning. Maak er een heerlijke vakantie van en hopelijk kunnen we jullie dagelijks volgen??????????????

kurt on 04/10/2010 22:31

Chagoi is wel een varieteit die er zeker bij hoort.
GO-Sanke blijven de toppers voor me, maar als je het aanbod ziet dan is GO-Sanke altijd en overal wel goed op voorraad.

Een Chagoi van goede kwaliteit zie je maar weinig, alsof er geen markt voor is??
Daar toch veel mensen er 1 (of meer) hebben of zouden willen hebben.

Sluit me ook aan bij Matthijs.
Een vijver met GO-sanke, afgewisseld met een Chagoi en evt. een yamabuki en een shiro is voor mij de ideale samenstelling.

Barrykoi on 05/10/2010 10:28