Ik ben nu aan de beurt.

Ik ben nu aan de beurt.Ja, ik was nog niet helemaal klaar met een overzicht van het overzetten van koi.

Het verhaaltje van Ewit was echter een leuk tussendoortje dat helaas toch weinig response kreeg, maar het was in ieder geval mooi om te lezen.

Maar ik heb nog enkele koi in de wachtrij staan om te laten zien. Deze kohaku van Matsu is ondertussen ook al een tweetal jaar in Arendonk en behoort tot de stal van de "netnieters". "Netnieters", een mooi woord.... en voor de doordenkers onder de lezers misschien verstaanbaar, anders moet je je grijze hersencellen maar eens goed pijnigen.

Ik heb alleen maar "netnieters" in Arendonk zwemmen, een alomgekende soort dat bijna overal in België en in Nederland rondzwemt. Wat zeg ik, bijna over de ganse wereld zwemmen "netnieters" rond.

Het woord "netnieters" kan ik omschrijven als een neologisme. Een neologisme is in principe een woord dat niet bestaat, maar dat door de volksmond of door iemand wordt gevormd. "Netnieters" is dus een woord dat ik zelf heb gevormd, zoals ik wel regelmatig nieuwe woorden vorm. Ik vind dat inventief, creatief en bovendien klinkt het soms best leuk.

Een "netnieter" kan ik omschrijven als een koi die behoort tot de reeks die net niet GC is geworden of kan worden. Ik heb dus een heel groot aantal "netnieters"...Wat ik wel heb in zijn algemeenheid, zijn gewoon mooie koi. Ik probeer mijn selecties er altijd op te richten dat ze zoveel mogelijk voldoen aan mijn eisen.

Met andere woorden, ik koop geen serie chuppa koi, om die nadien bij Interkoi aan te bieden als topkoi, of HQ koi, of Super High Quality koi, of Tategoi, of eender welk fenomeen uit de koiwereld, neen ik heb gewoon allemaal "netnieters", en weet je wat ? Ik ben er zelfs trots op.

Waar heb je nog een bedrijf waar je allemaal "netnieters" hebt rondzwemmen. Want "netnieters" zijn ook de moeite om te bekijken. Het zijn zelfs mooie koi, en we hebben bijna allemaal "netnieters". Ik ben dus blij dat ik, buiten een aantal gewone koi, een heel assortiment "netnieters" heb rondzwemmen.

Gisteren heb ik trouwens nog een foto en een filmpje van een "netnieter" aangekregen. Het is een "netnieter" van 91 cm, en weet je wat ? Ik ga ze gewoon niet laten zien in het nieuwsitem, ik ga er gewoon zelf van genieten. Dan hoef ik al die vervelende verhalen en commentaren van de "netnieter" niet te lezen.

Als je er goed over nadenkt ben ik eigenlijk ook een "netnieter". Niet dat ik met mezelf niet tevreden ben, integendeel, want ik heb in mijn leven heel wat watertjes doorzwommen, maar het probleem is dat er altijd iemand beter is dan jezelf. Wie is dan geen "netnieter" zul je je afvragen...juist, bijna niemand. Als je er goed over nadenkt, ben je eigenlijk altijd een "netnieter".

Nu zul je denken...wat is dit een stom verhaal....!!! Inderdaad, het is een netniet verhaal, dat niets om het lijf heeft, maar dat misschien wel enkele hersencellen doet werken, alhoewel, je moet wel hersencellen hebben om ze te laten werken... Ik klasseer het als mijn eerste netniet verhaal, want het verhaal van ewit gisteren was stukken beter...Het is echter wel een doordenkverhaal...

Laat ons nu echter genieten van deze gosai van 80 cm, die bovendien moeder geworden is van een groot aantal "netnieters", die ergens in NL en BE rondzwemmen. Ze is ook niet verkocht, maar ik blijf ze graag zien, en ik blijf er graag naar kijken, net zoals naar mijn andere koi. Ik beleef zelfs nu nog iedere dag plezier om naar mijn groot aantal netnieters te kunnen kijken.

En vanaf nu ga ik het woord "netnieters" niet meer gebruiken.


Reacties

18 reacties tot nog toe

Verdikke moet je die nu weer laten zien luc (zucht) ik ben er verliefd op en voor mij is die koi niet een netnieter maar een zekerwel koi ! ik word mischien wel TE vlug verliefd haha . grtjs

paul on 31/10/2013 08:13

maar ik heb je netnieter van 91 cm toch gezien luc...hahaha...

john on 31/10/2013 08:15

liefde is mooi Paul...kom ze halen tot volgend jaar, dan mag ze bij jou in de vijver eens lekker ontwikkelen...

luc on 31/10/2013 08:16

Misschien een goed idee, een groot aantal netnieters in bepaalde vijvers een jaar laten ontwikkelen, en dan inzetten op een show om te zien wat ze doen...tja...commercieel een klein probleempje, want de boel moet blijven draaien...

luc on 31/10/2013 08:17

ik zeg OK.

johan frentz on 31/10/2013 08:17

Nee nee geen goed idee want dan zal ik geen afscheid kunnen nemen later !

paul on 31/10/2013 08:40

Met veel plezier heb ik je netnieters verhaal gelezen, het maakt netwel dat mijn dag hierdoor netniet meer stuk kan...........helemaal geweldig..

Gr. Gerry

Gerry on 31/10/2013 08:54

begrijpelijk Paul.
ik heb ook eens een logee gehad, qua bezetting was dit geen bezwaar(5koi op 33m3), en is nu nog hier en eigendom geworden. :-)

@Luc je kan het ook zien als een lange termijn investering, haha.

johan frentz on 31/10/2013 08:56

Oke dat zou wat zijn je kan een koi leasen !haha

paul on 31/10/2013 10:06

Hier is de vijver volledig hersteld en hertekend. De nieuwe filterlijn start in maart. Watervolume is momenteel een 78 cub . Op enkele nissai na geen bezetting. Je mag gerust je "netnieters " als je "laat maar rustig doorgroeien" hier plaatsen. Zonder kosten. Bij niet verkoop tussentijds moet je ze wel komen ophalen in november. Om gezondheidsredenen gaan we de wintermaanden anders moeten invullen.

willy on 31/10/2013 11:14

Voila Luc, de suggestie in mijn laatste reactie op het nieuwsitem van 29 oktober krijgt hier al meteen concreet gevolg. Ik moet wel een visionair zijn, want één en ander is blijkbaar onafhankelijk van mekaar geschreven (op erewoord).

Terloops Luc: ik heb mij haast de pleuris gelachen bij uw fantastisch "netnieters" verhaal. Het sterke van het verhaal ligt volgens mij in het feit dat het zo realistisch is en dat je niet minder dan 22 keer de term "netnieters" gebruikt, zonder dat dit ook maar enigszins de indruk geeft van in herhaling te vervallen.

Maar dat met deze Matsue kohaku voor de zoveelste keer alweer gezinspeeld wordt op "net niet GC", dat vind ik eigenlijk totaal niet ter zake en zelfs ongepast, gegeven dat deze daarvoor op verre na niet in aanmerking zou komen. Laat ons dus eerlijk en objectief blijven.

Martin on 31/10/2013 13:07

Voortbouwend op mijn opmerking hierboven zou ik, stouterik dat ik ben, graag nog een ander neologisme willen introduceren:
namelijk de zogenaamde "op-verre-na-nieters".
Met alle respect, maar ik ben van oordeel dat zowat 90% van wat Luc "netnieters" noemt, in de realiteit "op-verre-na-nieters" zijn, niet alleen bij Interkoi, maar ook bij andere (bonafide of malafide) dealers.
De term "netnieters" is in mijn ogen voor de meeste koi nog een veel te groot eufemisme, laat ons dus in het vervolg ook geen misbruik maken van deze uitdrukking door totaal misplaatste vergelijkingen te trekken met één of andere potentiële GC. Want dat vind ik toch wel al te zeer bij de haren getrokken . . .

Martin on 31/10/2013 14:38

Tja Polleke, als je nog lang treuzelt zou deze Matsue kohaku zeer binnenkort wel eens in mijn vijver kunnen belanden, vooralsnog in "lease" zoals jij het zelf zo mooi uitdrukt, maar ik denk dat het uiteindelijk dan wel "forever" zal worden. Dus . . . trek uw conclusie.

Martin on 31/10/2013 16:29

En whopaa weer 1 van 80cm erbij ,hier zal het rustig worden want de vrouw is zonder werk gevallen .En ik wou eigenlijk eens naar japan naar het groene water van de tategoi gaan kijken .Het ga jullie goed jongens !!

paul on 31/10/2013 17:20

Dat is minder goed nieuws Paul, maar als het je een troost mag wezen, blijkbaar ben je daarmee niet alleen in deze moeilijke tijden.
We zouden er zowaar bij vergeten dat er in het leven nog andere, veel en veel belangrijkere noden en zorgen zijn dan het houden van die Japanse luxepaardjes. Op zo'n ogenblik komen deze dan wel op de allerlaatste plaats, zeker weten.
Trouwens, wees maar gerust, mijn vorige reactie was - vanuit mijn slecht karakter, je kent me wel - enkel bedoeld om je een beetje op te jutten. Maar net nu naar Japan gaan, dat vind ik dan toch ook weer niet zo'n goed idee . . . en beeld je maar niet teveel in van hun groene water.

Martin on 31/10/2013 18:29

Dat is minder Paul .
Ik denk dat de breekwerken wat op Luc zijn gemoed werken .
Netniet , staat dat in Van Dale.
Knappe Koi wederom , en Martin op zijn paard .
Meer moet dat niet zijn :) . Sorry Martin , jij bent niet de enige die graag reacties uitlokt .

Johan on 31/10/2013 20:47

Koi naar mijn smaak!! Top! Netnieters?? Blijven mooie koi om te zien...

kurt on 01/11/2013 15:16

Zeer mooie kohaku ze heeft hier nog een 15tal babykoitjes rondzwemmen waarvan een kohaku met vergelijkbaar volpatroon , de andere zijn allemaal sanke . ( het waren er tot vorige week nog 35 maar er zijn dieven op bezoek geweest ... )

Rob Melis on 01/11/2013 16:33