Onze keuze van het Dainishi aanbod.

Onze keuze van het Dainishi aanbod.Het is misschien eens interessant om op te volgen hoe wij nu een koi uitkiezen van een veiling.

Ik ga hier geen uitgebreid nieuwsitem over maken, maar de foto's hieronder zijn de koi waar wij op gaan bieden, of waar wij interesse voor hebben. Het feit dat er geen filmpje bij is, laat ons iets voorzichtiger zijn, want een filmpje zegt veel meer dan een foto.

Moest je je vragen stellen bij één of andere koi, en begrijp je niet waarom we deze gekozen hebben, stel dan je vraag aan Ben, en misschien legt hij wel uit waarom. Misschien is het nog plezieriger om even jou top 10 samen te stellen, zonder dat je onze selectie hebt gezien, en dan vergelijken en kijken of we "enkele matches" hebben.

Nummerke 2132 is mijn persoonlijke favoriet, alhoewel ik ze toch graag een 3-4 tal cm. groter had gehad. Dit zijn de koi die mij bijzonder aanspreken, mede door de plaatsing van de ogen, de maruten spot die voor mij altijd een aantrekkingspunt is, het sterke shiroji, en het onvoorspelbare sumi.

Waar ik ook een zwak voor heb zijn de kohaku van Rikidozan. Als ik me niet vergis is dit een Sakai SFF oyakoi, maar zeker ben ik niet.

Meer afbeeldingen

Reacties

19 reacties tot nog toe

ik zou gaan voor nr 2095 2113 2121 2124 2125 2127 3006 3023 3024 3033

pieter van Dijk on 23/11/2011 17:43

Dat zijn maar 2 matches Pieter. Kan je ondersteunen waarom je deze kiest ? Is dit patroonmatig, of nog iets anders ?

interkoi on 23/11/2011 17:51

Wat me weer aan jou keuze opvalt is dat er weer een bol op de kop staat,daar heb je toch een zwak voor niet?

Johan on 23/11/2011 18:08

2148 en 2055 op de bouw / body.
2121 zeer aansprekend qua patroon.Maar dat duurt nog even!

Gr.Jack.

jack on 23/11/2011 18:22

2028-2074-2086-2098-2104-2121-2126-2132-2148-3023
de mooiste vind ik 2121 wat een droom ;-))))
zal niet passen in mijn budgettje denk ik :-)

mvg sam

sam on 23/11/2011 18:26

ik als leekje zou dit als de top zien van nummer 1 terug:
2132,
2121,
2130,
2126,
2074,
2086
mijn laatste keus in de rij zou 2018 puur en alleen op de staat aanzet.
groeten Johan F(meer matches??)

Johan Frentz on 23/11/2011 18:41

2121 is inderdaad de mooiste die ik uit de hele selectie kan vinden. De prijs zal er dan ook naar zijn.

Werner on 23/11/2011 20:36

Zonder te hebben gekeken naar de keuze's van Ben en de rest zijn dit mijn keuze's:
2009-2014-2023-2074-2080-2091-2104-2128-2132-2150
Uiteraard ben ik alleen van de nisai uitgegaan..
mvg
Ton

Ton on 23/11/2011 20:58

Zou Sanke 3023 de duurste van de gehele veiling worden?
Bij de nisai is de Sanke 2007 ook niet mis!

Gr.Jack.

jack on 23/11/2011 21:06

ik kijk eerst naar de bouw dan naar de huid kwaliteit en dan met name naar het hi wat bij showa's nog wel eens te wenzen overlaat en dan als laatste patroon.
Ook heb ik even een aantal vissen van de zelfde bloedlijn bekeken in 2 en 3 jaar zo kun je ongeveer zien wat je van de koi kan verwachten in ontwikkeling.
Al moet ik zeggen zag het al in het vorige nieuws item staan door Ton dat de kwaliteit me op een aantal puntjes wel tegen staat.
Met name de kwaliteit van het hi en de borst vinnen bij heel veel koi zijn deze niet gelijk en heel verschillend van vorm.
Nu zal dit bij een 2 jarige koi nog niet zo op vallen maar als zon koi 80 cm haalt valt het veel meer op.

Nu las ik ook dat deze kwaliteit beter zou zijn als die van momo daar ben ik het niet mee eens (ben absoluut geen momo fan al komt daar wel verandering in ).
Als ik naar de vissen van momo kijk hebben deze een heel andere bouw en deze is niet te vergelijken met wat we hier zien (hele andere bloedlijnen) de groei zal dus ook anders verlopen. Denk dat we deze vissen meer met sff moeten vergelijken kwa bouw (meteen vors en breed)
Kwa huid kwaliteit vind ik de aangeboden koi op de veiling van momo wel stukken beter wat ik zo van af foto en video kan beoordelen. Al moet ik wel bekennen dat ik me niet zo heel erg heb verdiept in de bloedlijnen van dainichi wat eigenlijk wel een pre is wil je zoveel geld uit gaan geven aan een koi.

pieter on 23/11/2011 21:15

Een top 5 2121 2144 2132 2126 2129 de2121 steekt er wat mij betreft toch wel boven uit

gr dennis

Dennis on 23/11/2011 21:26

Ik zie diverse mensen de 2121 kiezen.. Prachtig mooie showa maar kijk eens naar de borst vinnen. Geloof me, als je een koi van deze prijs koopt gaat dat je ontzettend tegenstaan... Of mis ik iets....

Ton on 23/11/2011 22:55

Ik heb ze wel meer dan 4 keer moeten bekijken om een beslissing te nemen welke ik in de top 10 zou zetten, eerlijk gezegt kom ik niet verder dan 8 stuks...heb deze 8 stuks samengesteld omdat deze koi's boven de andere uitstaken, qua patroon, diepte kleur en tekening en allemaal met een goed bouw ..ben benieuwd of deze in jullie top 10 voorkomen
Dit zijn de nr:2008, 2055, 2121, 2126, 2138, 2132, 2133 en 2138

floortje on 23/11/2011 23:13

nr 2121 is naar mijn opzichte de beste koi uit deze reeks

floortje on 23/11/2011 23:20

Voor showa steekt SP-201 er met kop en schouders boven uit (letterlijk en figuurlijk).
Daarna 2009...2086...

Dirk on 24/11/2011 05:55

Vraagje aan Dirk?waar zie je SP-201 in deze reeks voorkomen? kan deze niet vinden?

gin on 24/11/2011 07:35

@Gin, deze vind je één van de voorgaande nieuwsitems. Maar de 4 van de SP reeks, hebben we speciaal niet gekozen, omdat deze quasi onbetaalbaar zijn.

@dirk. Wij persoonlijk zouden zeker niet voor de SP 201 gaan. Dit is idd een geweldige koi, maar in onze ogen veel te ver gefinisht. Kijk naar de borstvinnen, het motoguru en het sashi....

Zo zou ze binnen een 2-3 jaar moeten zijn, maar niet nu. Wij gaan resoluut voor de SP-202, en geloof me, deze zal ontzettend duur worden. Ik zal proberen de prijzen te pakken te krijgen....het is misselijk wat deze inkoop weg zal gaan...ik schat rond de 2-3 000 000 yen....

Luc on 24/11/2011 09:25

Hoi Luc,
Voor mij blijft de SP201 toch één van de beste showa uit de veiling. Goeie body, mooie huidkwaliteit, perfect patroon, sumi mooi in het shiroji geplaatst. Te ver gefinisht? Het sashi? gewoon perfect in mijn ogen, superieure beni kwaliteit.
Spijtig dat je ze niet beide kan kopen en dan binnen enkele jaren vergelijken.

De SP-202 die je hebt uitgekozen kan ik niet terugvinden.

Dirk on 24/11/2011 18:52

moet SP-301 zijn...sorry. Maar ik ben bang dat ik de staart nog niet kan kan kopen, laat staan betalen.

Ik zal proberen de prijs te pakken te krijgen van deze koi. En natuurlijk is dit een geweldige koi...

luc on 24/11/2011 19:05