De Sakai van Momotaro

De Sakai van MomotaroVandaag was het de grote dag voor mijn broer Bram. Hij zou zijn Sakai kohaku van 79 cm ophalen en haar een liefdevol plaatsje in zijn vijver geven.

Er zit een verhaal aan deze Sakai kohaku. Tijdens onze Japan trip in oktober viel mijn oog op haar in een van de bakken van Momotaro. Ik vroeg Daisuke of de vis te koop was, want ik vond haar er gelikt uitzien. Een beetje smalletjes, maar wel strak in de schubben. Daisuke vertelde dat dit een kohaku was die hij enkele jaren daarvoor van Sakai gekocht had, bedoeld om als oyagoi te dienen. Het grappige is dat deze kohaku nog even in beeld komt op de Momotaro dvd, wanneer ze uit de 1500 ton vijver wordt genet. De kwaliteit van de eitjes was wat minder aan het worden, vandaar dat de vis weg mocht. Vandaar ook dat ik mijn vinger opstak. Bram wilde nog graag een kwalitatieve kohaku hebben en ja, voor een goede familieband moet je wat over hebben, nietwaar. Hij was er wel mee in de zevende hemel, en daar gaat het om.

Deze kohaku, genaamd Hannah, voelde zich meteen thuis in de vijver. Binnen 10 minuten was ze lekker van de zinkende Probites aan het eten. Ze krijgen dus niet allemaal stress, zo blijkt. Trouwens, Luc, zie jij nog een bekende vis op de foto?

Meer afbeeldingen

Reacties

31 reacties tot nog toe

Ik zie volgens mij "den beer", de kohaku van Momotaro, die ik aan jou verkocht had...Ziet er goed uit, en precies niet kleiner dan Hannah. Maar ik beloof je: ze vallen beiden in het niet bij de kohaku die ik van Yamatoya heb gekocht. Tenminste als ik ze nog weg doe, want ik begin toch al wat te twijfelen. Deze kohaku van Yamatoya, jongens toch...Ik moet zeggen dat de vijver van Bram me serieus bekoort...

luc on 10/04/2009 21:26

Het bloed loopt waar het niet kruipen kan. Mooie vijver en geweldige topkoi.
Hier wil ik wel eens een BBQ meemaken......

willy on 10/04/2009 22:08

Prachtige Koi, Prachtige vijver. Glashelder zeg!!!

Wat vraagjes over de vijver...
Wat ligt er op de bodem?
Hoe diep is de vijver?
Hoe ziet de filterlijn er uit?

Groet,

Mike

Mike on 10/04/2009 22:21

Dat ziet er tip top uit Bram .
Ben benieuwd of je wat meer uitleg geeft over je filtratie en vijver.
Staat nog niet in het archief bij Luc .





Marcel on 11/04/2009 01:02

hoi Rini,

super vijver met super koi. Kun je wat meer over de vijver vertellen? qua filtratie en wat ligt er op de bodem?

gr Richard

richard on 11/04/2009 07:37

Wat een mooie vijver! Schitterend aangelegd en kraakhelder... Zeer mooie kohaku maar ook al de koi die er al zwemmen! En jullie zijn echt broers... Groot en mooi!
Veel plezier met je nieuwste aanwinst!

Ton on 11/04/2009 10:17

Hoi Bram,

de kohaku was me al opgevallen op de dvd van Momotaro. ze is ten opzichte van vorige jaar dat ze binnen kwam bij Interkoi behoorlijk gegroeid in de breedte.

mooie strakke kohaku, veel plezier ermee.

Stephan on 11/04/2009 10:48

jongens jullie zullen allemaal stijl achter overslaan als jullie die filter zien
dan gaan er heeeeel veel mensen eens goed na denken

roland on 11/04/2009 11:08

Hoi Bram,

Schitterende vijver en een prachtige kohaku.Veel plezier ervan,ook met je andere vissen.Ben overigens benieuwd hoe diep de vijver is want het water is werkelijk glashelder.

marco on 11/04/2009 18:51

Roland,

vertel!!!!

Rini is het wellicht een optie om deze supervijver voor te stellen en de filtering te verklappen? ik vind de steentjes op de bodem super

gr Richard

richard on 11/04/2009 21:48

Ja we zijn allemaal nieuwsgierig , betreft deze vijver .
Als ik mag raden , dan denk ik dat hij 1.7 meter diep is .
Staat volgens mij een grote plantenfilter op . ( helder als kristal )
Is van folie gemaakt met een steentjes motief .
Ben benieuwd hoe ver ik er langs zit .
Kan alleen maar zeggen , Chapeau Bram .

Marcel on 11/04/2009 22:32

Bram is dit Paasweekend en route met de motor, dus neem ik de "honneurs" maar even waar. Zijn vijver is gemiddeld 120 cm diep. Hij is met polyester bekleed. De filtratie bestaat uit een tricklewand van 2,5 meter lang bij ca. 1,8 meter hoog met gestapelde kunststof boxen, met een gevarieerde media zoals stukken Japanse mat, substraat, Glafoam, keramieken pijpjes, beads van een beadfilter en dergelijke. Er is geen verdere mechanische filtratie aanwezig. Het water loopt niet zo langzaam als dat van een tricklefilter, maar ook weer niet zo hard als een Bakki. Ik denk dat de vijverinhoud een keer in de 1,5 a 2 uur er doorheen gaat. Opmerkelijk is dat het voornemen bestond de filterboxen en de media afgelopen winter eens schoon te maken. Er was echter totaal geen vuil in de filter te bekennen na 3 jaar onafgebroken draaien. Omdat Bram een fervente overtuiging heeft dat koi happy moeten zijn om ziekten te voorkomen, goede groei te verwezelijken en optimale uitstraling te krijgen, ligt de vijver in de lijn van wat een karper op prijs stelt. Karpers zijn bodemwroeters, dus ligt er een 2,5 cm dikke laag van fijn quartz steentjes op de bodem, zodat ze daarin lekker kunnen fourageren. Je ziet de vissen steeds een volle hap steentjes opzuigen, even met de bek spoelen en ze dan weer uitspuwen. Dit bed van steentjes is natuurlijk een groot tapijt van media voor bacteriën en vervult daarom ook een belangrijke biologische functie. Er zijn twee bodem drains aanwezig die iets verhoogd zijn geplaatst. Er is nooit vuil te bekennen, hoewel ook Bram niet karig is met voeren. Het water is zo helder dat zelfs op de tv via de onderwatercamera geen enkel vuildeeltje te bekennen is. Er is een zeer beperkte plantenfilter waar het water doorheen stroomt, dat bestaat uit een half open gezaagde buis van krap drie meter lang met een diameter van 160 mm. De aanplant is gewoon riet. Heel simpel allemaal, maar wel effectief. Er zwemmen acht vissen in rond met als topper een 82 cm Matsunosuke sanke. Wat ik er verder nog aan kan toevoegen is, dat Bram veel aandacht en zorg aan zijn vijver en zijn vissen besteed en iedereen weet, dat wat je investeert er vroeg of laat ook weer uitkomt. Groeten, Rini

rini on 12/04/2009 01:38

hoi Rini/Bram,

ik vind de steentjes erg mooi en voor de koi ook super. Bevind het plantenfilter zich in de vijver of is het een extern filter.

wat is de inhoud van de vijver? de vijver oogt kraakhelder en ziet er super uit. Het mooie vind ik dat deze vijver voor de koi gemaakt is en niet voor het baasje.

graag had ik nog meer foto`s gezien van de vijver, filter en haar bewoners.

de manier van filtering is simpel maar doeltreffend.

super

gr Richard

richard on 12/04/2009 14:02

Ik heb er nog twee foto's bijgeplaatst, Richard, zoals je ziet. Meer foto's heb ik niet.
Het is een extern plantenfilter. Wat de inhoud van de vijver is, weet ik niet precies. Ik dacht een kuub of 18.

rini on 12/04/2009 22:30

Rini,

erg mooie foto`s. Wellicht dat Bram hier wat over de toegepaste techniek kan vertellen. Zoals wel of geen uv. Wellicht ozon. en de filtering.

bedankt

gr Richard

richard on 13/04/2009 08:08

o ja,

nog even een vraag. Ik had op de bodem supstraat liggen, nu niet meer. Er is een klein beetje ingevallen alleen iedere keer als ik mijn voorfilter spoel dan komt er substraat mee. Heb je geen last dat er grind meekomt bij het spoelen van de filters?

gr Richard

richard on 13/04/2009 08:10

Richard, filters worden niet gespoeld want er zijn er geen. De enige filtratie is, zoals gezegd, de tricklewand. De vijver is zelfreinigend als gevolg van massale aangroei van heterotrofe bacteriën, die ook en vooral in de laag steentjes op de bodem zitten. Er is geen UV, geen ozon, geen vortex of wat dan ook. Wel liggen er afzuigkapdoeken onder de sproeipijp om het hele fijne vuil eruit te krijgen. De bodem drains zijn iets verhoogd (in plaats van verdiept) waardoor er amper steentjes in de buizen terecht komen. groetjes, Rini

rini on 13/04/2009 20:52

Hoi Rini.

Ik denk niet dat je er al vanaf bent, die wondervijver van Bram.
Het blijft wonderlijk dat het water zo kristalhelder is. Iets moet daarvoor verantwoordelijk zijn behalve de heterotrofe bacteriën.
Ik heb daarom ook nog vragen :-)

Wat voor soort quarts steentjes liggen er op de bodem (leverancier?)
Wat is precies de samenstelling van het biomedium?
In welke volgorde (biomedium)?
Sproeibuis?
Is dat de toevoerbuis boven de tricklewand?

Zijn de quartssteentjes te vergelijken met Litaqua?

Het plantenfilter is bezet met riet.
Welke soort en hoe is dit in het filter gezet?
In substraat?
Los?

Van rietsoorten weet ik dat er bij zijn die ook fijn vuil opnemen, vandaar.

Het is echt onvoorstelbaar dat deze vijver zo kristalhelder is en er kennelijk geen vuilophoping plaatsvindt op de bodem.
Dus alle ontlasting wordt ondanks de steentjes toch afgevoerd?

Ik (WE) willen toch graag de hoed van de rand weten :-)

Groetjes,

Mike

Mike on 14/04/2009 00:34

hoi Rini,

bedankt voor de info.Super om te zien dat filtering middels een trickle zulk helder water kan produceren. Ik ben nieuwsgierig naar de antwoorden op de vragen van Mike. Welke pomp staat er op dit gebeuren?

gr richard

richard on 14/04/2009 06:34

Ik zal een dezer dagen eens bij broerlief informeren, dus ik kom er snel nog op terug. Het is nu - zolang het droog is - stucadoren geblazen en dat wil ik, met permissie, eerst afwerken. Wat mij wel verbaast is, dat iedereen dat heldere water zo mooi vindt. Maar goed, iedereen zijn meug. Groeten, Rini

rini on 15/04/2009 01:34

he Rini,

hetgeen ik het mooiste vind is het geheel, de steentjes op de grond en de effectiefe makkelijke filtering zonder al te veel onderhoud.

Tevens zwemmen er 8 hele mooie koi in. Je kunt wel zien dat het familie is
gr Richard

richard on 15/04/2009 06:38

"Maar goed, iedereen zijn meug"
:-)

Vind je 't gek?
Wat menig ander alleen maar lukt met een peperdure ozoninstallatie, trommelfilter, Bio-UV, RO water en wat al niet meer om z'n water helder te krijgen, dondert Bram gewoon een bak water over een muurtje, propt wat ordinair riet in een bak, smijt een kruiwagen grind in z'n vijver et voila, je kunt een haarspeld op de bodem zien liggen.

Hoezo high tech?

Wist niet dat je kon stucadoren... als je klaar bent heb ik ook nog wel een lappie plafond voor je :-)

Groet,

Mike

Mike on 16/04/2009 00:37

Kraakhelder water is niet gunstig voor plant en dier. Dat heeft te maken met de vermindering van aanbod van voedingsstoffen in het water zoals phytoplankton en bijgevolg zoöplankton. Studies, o.a. van de afd. waterbeheer van Rijkswaterstaat, hebben aangetoond dat kraakhelder water de omvang van het visbestand dramatisch doet verminderen en soms halveren. Groeten, Rini

rini on 16/04/2009 09:39

Rini,

Ben het met je eens dat helder water niet gunstig is voor plant en dier. Maar moet wel kwijt dat dit een super mooie vijver is waar de vissen tot het recht komen. Jou vijver is toch ook helder?

PS al geinformeerd bij broerlief?

gr Richard

richard on 16/04/2009 21:26

Biologisch helder water is wel anders dan water met uv , ozon en dergelijke behandeld .
Ben het volkomen eens dat het visbestand niet zo groot is . ( minder voedsel aanbod )
Volgens mij is biologisch helder water wel gezond voor dier en plant .
Er zijn genoeg rivieren en beken zo helder als kristal met gezonde planten en vissen in .
Die bestaan al een eeuwigheid . ( wij helpen ze alleen maar naar de kloten )
Kijk maar eens naar de zeeen en hun koralen . ( kraakhelder )
Aanbod afval , afzetting bacterie , zuurstof niveau en stroming zijn super op Bram zijne vijver . ( de ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel )
Klasse en met lef je eigen idee omgezet .
Volgens velen is substraat ene bom in de vijver , hier wel goed doordacht toegepast .
Laat de vissen maar zuigen aan de steentjes , worden er alleen maar sterker van .

Marcel on 17/04/2009 08:44

Oke, ik heb hier wat gegevens. Het riet dat in de plantenpijp staat is Phragmites Communes (gewoon riet). Het staat verankerd in Glafoam.
Er gaat 12000 liter over de Tricklebakken. De vijver is 17 kuub, dus de inhoud gaat per anderhalf uur door de filter.
De bakkenwand bestaat in principe uit series bakken, afgewisseld vijf bakken hoog met vier bakken hoog. De ene serie (van boven naar beneden) is gevuld met: Matalla matten (in stukken geknipt), Japanse matten (in stukken geknipt), Syporax, Merlin (koraal) en oesterschelpen.
De andere serie bestaat uit: porceleinen pijpjes, Matalla matten (in stukken geknipt), beads (als gebruikt in een beadfilter) en oesterschelpen. Die series wisselen elkaar om en om af.
Het grind dat op de vijverbodem ligt is gewoon grind 5-8 mm.
De vijver wordt met name afgezogen door sidedrains die uit de wand komen met een bocht naar beneden tot op 5 cm van de bodem. Deze sidedrains zijn alle geplaatst onder de inlaat. Volgens Bram zijn dat de plaatsen waar zich het meeste vuil verzameld (vanwege terugstroming).
Er zijn vier vijvers volgens dit principe gemaakt en alle vier zijn ze glashelder.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.

rini on 17/04/2009 20:11

Rini,

bedankt voor de info. Is de flow bruto of netto? moet je de stroming zien zoals een ZEN vijver principe?

gr Richard

richard on 17/04/2009 20:56

Amai , als ik zie hoe helder die vijver is ... Echt prachtig. Ik denk dat zo een helderheid nog meer rust schept dan anders ...

"De sidedrains zijn met een bocht naar beneden geplaatst tot 5cm boven de bodem". Is bij mij ook. Maar wat jammer vind ik het nu dat ik ze niet heb geplaats onder mijn inlaat (maar in een andere wand). Want ik kan er wel heel goed inkomen dat de grootste vuilophoping zich bevindt onder de inlaat ...

Jammer maar helaas ....

Al stel ik me toch de volgende vraag : als je gaat afzuigen, 40 cm onder de inlaat, ga je dan niet ook vaak het "net gezuiverde water" terug aanzuigen ... ?

Kwisse on 05/05/2009 14:08

Beste,is het mogelijk om de vijver van Bram eens te gaan bezoeken?

Met vriendelijke groeten,

Johnny

Hendrikx Johnny on 16/07/2009 18:11

Klopt, Kwisse, door de stroming van de inlaat ontstaat er een soort van luwteplaats onder de inlaat waar het vuil neerstrijkt. Door daar de afzuiging te plaatsen is deze daar het meest effectief. Dat gebeurt via een neerwaartse gerichte 90 graden bocht, waardoor voorkomen wordt dat net gezuiverd water opnieuw afgezogen wordt.
Bram begrijpt deze vraag, Johnny, maar ziet hier toch liever vanaf.

rini on 23/07/2009 01:07

Beste, reeds een paar jaar neem ik deze vijver als voorbeeld, voor mijn toekomstige eigen vijver, ik vind deze mooi aangelegd en rustgevend. zelf zou ik het principe met de keitjes ook willen toepassen, bodemdrains ongeveer 7 cm hoger en een laagje keitjes van 2,5 op de bodem, echter heb ik een beetje schrik dat de bodemdrains zouden verstoppen door lange duur. enig idee hoe dit te vermijden is? ook de filtering zou ik anders doen, en dit via een lava filter, met spoelruimte van een 20 cm er onder en beluchtte drains er in. jammer dat de fotos niet meer beschikbaar zijn, bij ons op het forum heb ik een link geplaatst naar deze vijver. ik vraag me eigenlijk af na al deze tijd, hoe het nu met de vijver ,de waterwaardes , en de bodemdrains is gesteld. en ook hoe hoog de zij drains zijn geplaatst ten opzichte van de bodem.
Mvg Daniel

Desmadryl Daniel on 25/04/2013 09:31